آفتاب

دستورالعمل جدید نام گذاری و تغییر نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری ابلاغ شد

دستورالعمل جدید نام گذاری و تغییر نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری ابلاغ شد

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری گفت: از سوی وزیر کشور، دستورالعمل جدید نام گذاری و تغییر نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری و عوارض جغرافیایی به استانها ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، زهرا احمدی پور اظهار داشت: دستورالعمل نام گذاری و تغییر نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری و عوارض جغرافیایی با رویکرد اینکه نام های جغرافیایی در حکم شناسنامه کشور و ملت و بخش مهمی از فرهنگ تاریخ و ارزش های معنوی جمهوری اسلامی ایران هستند ، تغییر کرد.
وی گفت: این نام ها در کنار ارزش ذاتی خود دارای ارزش تاریخی و هویت بخشی بوده و می توانند در آشکار ساختن بسیاری از حقایق تاریخی که با گذشت زمان جز نام، اثری از آنها به جا نمانده، یاری رسان باشند؛ از این رو می توان آنها را میراث زنده یک سرزمین نامید که طی سال ها، سده ها و حتی هزاران سال حفظ شده و تداوم یافته اند.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری با اشاره به اینکه همه نام های جغرافیایی پیشینه تاریخی دارند و نقش مهمی در زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم ایفا می کنند، بیان داشت: نام های جغرافیایی بخشی از هویت ملی و میراث تاریخی و فرهنگی یک ملت به شمار آمده و همان حکمی که برای حفظ میراث فرهنگی جاری است برای حفظ و پاسداشت آن ها نیز مترتب خواهد بود از این رو هرگونه نام گذاری یا در موارد استثنایی تغییرنام باید با در نظر گرفتن تقویت حاکمیت ملی، همگرایی و وحدت ملی و در راستای حفظ ریشه و هویت تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی منطقه صورت گیرد.
مطابق ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری هرگونه نام گذاری و تغییرنام بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران بوده و بر طبق ماده 21 آئین نامه اجرایی و تبصره های ذیل آن، نام گذاری و تغییر نام اراضی، عوارض جغرافیایی و حوزه های شهری و نظایر آن بر عهده وزارت کشور است.
سیام **6084 /1449
کد N1403153

وبگردی