آفتاب
معاون سازمان نظام پرستاری عنوان کرد؛

تاثیر استرس شغلی پرستاران بر روابط حرفه ای و خانوادگی

تاثیر استرس شغلی پرستاران بر روابط حرفه ای و خانوادگی

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور به بررسی رابطه بین فرسوگی شغلی پرستاران و هوش عاطفی پرداخت و گفت: استرس شغلی بر روابط اجتماعی و خانوادگی دارد.

دکتر ژاله عزتی گفت: وجود روابط سالم مبتنی بر همکاری و همدلی میان اعضاء از جمله مهمترین عوامل اساسی برای موفقیت در همه عرصه ها، نهادهای درمانی و آموزشی، صنعتی ، اداری و ... است . یکی از پدیده هایی که در دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته، پدیده هوش عاطفی است. در واقع هوش عاطفی یک دسته از توانایی ها و مهارت های غیر شناختی است که توانایی موفقیت فرد را در مقابله با فشارهای محیطی به ویژه فرسودگی شغلی افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: نتایج بدست آمده در مطالعات انجام شده در زمینه فرسودگی شغلی پرستاران و ارتباط آن با هوش عاطفی (هیجانی) نشان می دهد که برخورداری از هوش عاطفی منجر به کاهش فرسودگی شغلی پرستاران خواهد شد ، زیرا یکی از راهبردهای کنترل تضاد و استرس می تواند هوش عاطفی باشد که نه تنها به افراد کمک می کند تا تعارضات سازمانی را بهتر مدیریت کنند، افراد را در برابر استرس محافظت می نماید و به سازگاری و تطابق بهتر آنان کمک می کند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: افراد دارای هوش عاطفی بالا، مهارت بیشتری در درک احساسات دیگران و پاسخگویی به آنها همراه با همدلی و شفقت دارند. این افراد قادر هستند که به راحتی با دیگران دوست شوند. آنها شرکای بهتر، همکاران بهتر و رهبران بهتری هستند. تحقیقات نشان داده است که هوش عاطفی می تواند تعاملات بین فردی مثبتی تولید کند .

وی خاطر نشان شد: پرستاران در محیط کاری خود تعارضات و به تبع آن استرس های زیادی را تجربه خواهند نمود که این موضوع نه تنها سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و شغلی آنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بلکه سلامت بیماران را نیز به خطر می اندازد.

عزتی افزود: امروزه به دلیل پیچیدگی ارتباطات در محیط های کاری پرستاران بروز انواع تعارضات ، اختلافات و استرس های شغلی اجتناب ناپذیر است. چنانچه این اختلافات و استرس ها به طور صحیح و علمی مدیریت و حل و فصل شوند می توانند زمینه ساز مشکلات، مسائل و حتی خشونت ها و ظلم هایی شود. پرواضح است که  بسیاری از تعارضات و استرس ها به طور موثر و خلاقانه بدون مدیریت احساسات حل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: جنبه های گوناگون هوش عاطفی می توانند عامل حیاتی موفقیت در سازمان ها باشند و در موارد رهبری، تصمیم گیری ، برقراری ارتباط ، کار گروهی، خلاقیت و نوآوری و جلب اعتماد مشتری تاثیر گذار باشند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی در پایان گفت: پیشنهاد می شود تمامی مراکز درمانی، دانشگاه ها، سازمان ها، نهادهای آموزشی و... جهت کاهش فرسودگی شغلی پرستاران نسبت به برگزاری دوره های آموزش هوش عاطفی و راهکارهای تقویت آن مبادرت ورزند.

کد N1402775

وبگردی