آفتاب

ظریف: وزارت خارجه از هیچ اقدامی برای بهبود روابط با آمریکای لاتین دریغ نخواهد کرد

ظریف: وزارت خارجه از هیچ اقدامی برای بهبود روابط با آمریکای لاتین دریغ نخواهد کرد

هاوانا - ایرنا - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی 120 نفره در کوبا بسر می برد، تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش از هیچ کوششی برای کمک به گسترش روابط کشورمان با آمریکای لاتین دریغ نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمدجواد ظریف یکشنبه شب به وقت هاوانا - بامداد دوشنبه به وقت تهران - در ضیافت شامی که به افتخار حضور هیات ایرانی در هتل ناسیونال پایتخت کوبا برگزار شده بود، افزود: ما از طریق همکاران وزارت امور خارجه و نمایندگی های سیاسی ایران در کشورهای آمریکای لاتین، به بخشهای خصوصی و دولتی کشور کمک خواهیم کرد تا اقداماتی را برای همکاری با کشورهای این منطقه مهم جهان آغاز کنند و برنامه های موجود را نیز ادامه دهند.
وی توسعه روابط با آمریکای لاتین را در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
ظریف گفت: در دوره پسابرجام، موانع برطرف شده و فرصت ها برای گسترش همکاری ایران با کشورهای مختلف از جمله آمریکای لاتین فراهم است.
وی تصریح کرد: باید از فرصت پسابرجام استفاده کنیم و با برنامه ریزی بتوانیم از آن بهره ببریم.
وزیر امور خارجه که نخستین سفر خود را برای بازدید از شش کشور آمریکای مرکزی و جنوبی آغاز کرده است، این اتهام که دولت یازدهم توجه چندانی به تقویت مناسبات با کشورهای این منطقه را ندارد، رد کرد.
وی گفت: همه می دانند که ما تاکنون سه بار برای انجام این سفر برنامه ریزی کرده بودیم اما هر بار این برنامه به دلیل تحولات منطقه آمریکای لاتین یا خاورمیانه به تعویق می افتاد.
کامبیز شیخ حسنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هاوانا نیز در این مراسم، سفر ظریف و هیات همراه را بسیار مهم توصیف کرد و آن را آغازی برای 'شبکه سازی و ایجاد ارتباط برای مناسبات بعدی شرکت ها و فعالان بخش خصوصی دو طرف با شناخت کاملتر و اقدامات هوشیارانه' دانست.
ظریف را در نخستین سفر رسمی او به آمریکای لاتین به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم ، شماری از مقامهای وزارت امور خارجه، بیش از 80تن از مدیران و فعالان اقتصادی بخشهای خصوصی و دولتی و گروهی از خبرنگاران رسانه های جمعی همراهی می کنند.
دیدارهای ظریف با مقامهای بلندپایه کوبا از جمله رییس جمهور، وزیر خارجه، وزیر تجارت خارجی و وزیر اقتصاد روز دوشنبه آغاز می شود. او در همایش مشترک فرصت های اقتصادی ایران و کوبا نیز سخنرانی خواهد کرد.
ظریف و هیات همراه عصر دوشنبه به وقت محلی در دومین مرحله از سفر دوره ای خود به آمریکای لاتین به ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه می رود.
او پس از آن به ترتیب از کشورهای اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدن خواهد کرد و هر روز مهمان یک کشور خواهد بود.
سیام ** 1551 *شبس*1708*1565
کد N1402051

وبگردی