آفتاب

ساماندهی جزایر خلیج فارس در قالب 4 منطقه آزاد

ساماندهی جزایر خلیج فارس در قالب 4 منطقه آزاد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 55 جزیره تحت حاکمیت ایران در خلیج فارس، قرار است در قالب چهار منطقه آزاد ساماندهی شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، شهرام فداکار روز یکشنبه به مناسبت هفته دولت در نشست خبری با بیان اینکه اکنون بحث توسعه جزایر در چند محور پیگیری می شود، افزود: طرح جامع توسعه جزایر را سازمان منطقه آزاد مطرح کرده که قرار است بر اساس آن جزایر خلیج فارس ساماندهی شوند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر هر کدام از این جزایر در اختیار ارگان و نهاد خاصی است و بر اساس این طرح مقرر شده است هر دستگاهی که اکنون جزیره ای در اختیار دارد، طرح توسعه همان جزیره را تهیه کند.
فداکار ادامه داد: ساماندهی و حفاظت از جزایر خلیج فارس برای سازمان حفاظت محیط زیست بسیاز حائز اهمیت است؛ از 55 جزیره ایرانی در خلیج فارس 33 جزیره مسکونی، 6 جزیره جزو مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست و جزیره 'دارا' در تالاب خورموسی به عنوان پارک ملی معرفی شده که تایید نهایی آن نیازمند کسب نظر سایر دستگاه ها است.
وی گفت: دو دهم درصد از جمعیت سرزمین در جزایر مستقر هستند، 5 هزار کیلومتر مربع عرصه این جزایر است و از آنجایی که در میان دریا قرار دارند نواحی کم عمق ساحلی این جزایر بسیار حائز اهمیت است زیرا زیستگاه خوبی برای آبزیان و کنار آبزیان، مکان مناسبی برای رشد آبسنگ های مرجانی و تخم گذاری لاک پشت ها هستند.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: جزیره فارور مهمترین زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است؛ بنابراین توسعه جزایر باید به گونه ای باشد که ضرر و زیان محیط زیستی به همراه نداشته باشد.

** تهیه ضوابط استفاده از مواد پراکنده کننده آلودگی های نفتی
فداکار همچنین به آلودگی های نفتی در عرصه های دریایی کشور اشاره کرد و گفت: برای پاکسازی آلودگی نفتی از مواد مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها مواد پراکنده کننده آلودگی نفتی است که باید تمام آنها سازگار با محیط زیست باشند و آسیبی به اکوسیستم وارد نکنند.
وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست ضوابط محیط زیستی استفاده از مواد پراکنده کننده های نفتی را تهیه و به دستگاه های مرتبط اعلام کرده است.
علمی 9014**1834
کد N1401305

وبگردی