آفتاب

رئیس جمهوری هند بر گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با نپال تاکید کرد

رئیس جمهوری هند بر گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با نپال تاکید کرد

دهلی نو- ایرنا- رئیس جمهوری هند روز یکشنبه در دیدار معاون نخست وزیر نپال با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی 2 کشور بر گسترش روابط اقتصادی،سیاسی و فرهنگی بین کاتماندو و دهلی نو تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، 'پرناب موکرجی' رئیس جمهوری هند در ادامه برقراری صلح و ثبات در نپال را در راستای منافع هند دانست وتصریح کرد دهلی نو تمام تلاش خود را برای کمک به نپال برای پیشرفت در این کشور بکار می گیرد.
وی اظهار کرد روابط هند و نپال ریشه در تاریخ و فرهنگ مشترک دارد و باید به سرعت توسعه یابد.
'بیمالندرا نیدی' وزیر کشور و معاون نخست وزیر نپال روز گذشته برای سفری 2 روزه و گفت وگو با مقامات عالیرتبه هند وارد این کشور شد.
روابط هند و نپال به دنبال روی کار آمدن ' کی.پی.شرما اولی' نخست وزیر متمایل به چین در سپتامبر سال گذشته و اصلاح قانون اساسی این کشور رو به تیرگی گذاشت.
نمایندگان پارلمان نپال 13 مرداد جاری با 363 از مجموع 573 رای 'پراچندا' را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب کردند.
'کی پی شرما' اولی نخست وزیر پیشین نپال به دنبال پایان حمایت احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان از وی استعفا کرد.
نمایندگان پارلمان نپال از 'اولی' به علت ناکامی در دستیابی به توافق با معترضان مدهسی و کندی روند بازسازی این کشور بعد از گذشت بیش از یک سال از زلزله مرگبار این کشور ناراضی بودند.
سفر معاون نخست وزیر نپال به هند با هدف آماده سازی شرایط برای دیدار نخست وزیر این کشور از هند صورت می گیرد.
'پوشپا کمال داهال پراچندا' نخست وزیر جدید نپال، برای پایان دادن به تنش و سردی روابط این کشور با هند، نخستین سفر خارجی خود را از دهلی نو آغاز می کند.
نخست وزیر جدید نپال که برای دومین بار به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شده در سال 2008 میلادی نخستین سفر خارجی خود را از چین رقیب هند آغاز کرده بود.
'پراچندا' یک روز پس از ادای سوگند به عنوان نخست وزیر ،با آغاز روند اجرای توافقنامه با گروه اقلیت مدهسی، نشان داد که عزم جدی برای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور دارد.
گروه مدهسی که 51 درصد از جمعیت نپال را تشکیل می دهد، همزمان با تصویب قانون اساسی جدید در مهرماه سال گذشته با برگزاری راهپیمایی و مسدود کردن مرز مشترک این کشور با هند، نارضایتی خود را از تقسیمات جدید کشوری اعلام کردند .
مسدود کردن مرز مشترک هند و نپال از سوی مدهسی ها باعث کمبود شدید مواد غذایی ،سوخت و کشته شدن بیش از 60 نفر شد.
مدهسی ها خواستار بازنگری در قانون اساسی، تجدید نظر در مرزبندی ،افزایش تعداد نمایندگان این گروه در پارلمان و دستیابی به فرصت های شغلی بیشتر شده اند.
سفر 'کی پی شرما اولی' نخست وزیر پیشین نپال به چین و امضای توافقنامه حمل و نقل با این کشور، باعث افزایش بی اعتمادی در روابط دهلی نو و کاتماندو شده بود.
*آساق*267*1600
کد N1400741

وبگردی