آفتاب
سفیر تایلند در گفتگو با مهر:

تایلند دروازه ایران به «آ سه آن» است/ مکمل بودن اقتصاد دو کشور

تایلند دروازه ایران به «آ سه آن» است/ مکمل بودن اقتصاد دو کشور

«راسمی چیتهام» با بیان اینکه تایلند و ایران می توانند در شرایط برابر مکمل اقتصادی یکدیگر باشند، از دو اصل تبادل فرهنگی و عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها به عنوان اهداف اصلی بانکوک نام برد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- مریم خرمائی: موفقیت ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای فرصت مغتنمی برای کشورهای دوست فراهم آورد تا با استفاده از پتانسیل های فضای پسابرجام با اشتیاق بیشتری به توسعه رابطه با تهران بیاندیشند. در این میان، تایلند نیز به عنوان یک هاب تجاری مهم در منطقه آسیای جنوب شرقی از گسترش همکاری های دو جانبه استقبال می کند و به همین منظور با آغاز اجرای برجام هیات های تجاری – سیاسی متعددی را به ایران فرستاده که این خود نشانه عزم راسخ بانکوک برای بهبود روابط در عرصه های مختلف از جمله تجاری، صنعتی، سرمایه گذاری و فرهنگی است.

در همین راستا، خبرنگار مهر مصاحبه ای با «راسمی چیتهام» سفیر تایلند در ایران داشته است تا ضمن ارزیابی امکاناتی که حصول توافق هسته ای پیش روی دو کشور قرار می دهد، نظر وی را در خصوص نقش دیپلماسی مردم سالارانه در این رابطه جویا شود.

به عقیده چیتهام، روابط ملت ها پایه صحیح، مستحکم و بسیار ارزشمندی برای روابط گسترده کشورها و دولت‌ها درعرصه‌های مختلف است.

*همکاری ایران و تایلند در دوره پسابرجام در چه زمینه هایی گسترش خواهد یافت؟

تایلند و ایران دوستان بسیار نزدیکی هستند. روابط تاریخی ما به بیش از چهار قرن پیش باز می گردد. سال گذشته نیز دو کشور شصتمین سالگرد رابطه دیپلماتیک فی مابین را جشن گرفتند. دولت تایلند مایل به گسترش و تعمیق روابط خود با ایران در همه زمینه ها به ویژه تجارت، سرمایه گذاری، انرژی، فرهنگ و توریسم است.

در ماه فوریه گذشته نیز نخست وزیر تایلند سفری به ایران داشت. حتی پیش از این سفر نیز وزیر امور خارجه تایلند برای حضور در نهمین اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی سی ای) به ایران آمد. از آنجایی که مذاکرات هسته ای ایران به حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ختم شد، درهای این کشور بار دیگر به روی جهان باز شده است. پس چرا نباید انتظار داشته باشیم که تایلند نیز به دنبال مشارکت در فعالیت های بیشتری با ایران باشد؟

 در همین راستا، تایلند هیات های بلند پایه ای را به تهران فرستاد تا با توجه به پتانسیل های موجود درباره راه های بهبود هرچه بیشتر همکاری ها با هدف گسترش و تعمیق ایده های مشترک در همه زمینه ها به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

از آنجا که تایلند در آسیای جنوب شرقی یک هاب منطقه ای تلقی می شود و دومین اقتصاد بزرگ آ سه آن نیز هست، ایران می تواند از این کشور به عنوان دروازه ای برای گسترش روابط تجاری خود با آسه آن استفاده کند.

علاوه بر این، تایلند به فرصت های سرمایه گذاری در ایران واقف است به ویژه در زمینه های تولیدی، توسعه شهرسازی و زیرساخت ها. اخیرا هم چندین شرکت تایلندی و همینطور خود سفارت تایلند در نمایشگاه غذا و هتلداری ۲۰۱۶ ایران شرکت کردند. ما امیدواریم که محصولات غذایی و کشاورزی خود به ویژه صنعت غذای حلال تایلند را به بازار ایران عرضه کنیم.

از آنجایی که ایران به لحاظ منابع نفت و گاز بسیار غنی است، تایلند در زمینه انرژی و حوزه های وابسته به آن نظیر پتروشیمی ظرفیت های زیادی در توسعه همکاری با ایران می بیند.  

*به لحاظ بازار انرژی، ایران از چه جایگاهی برای تایلند برخوردار است؟

همانگونه که می دانید، تایلند در زمره کشورهای تولید کننده نفت و گاز نیست و در این زمینه به واردات وابسته است.   به همین دلیل نیز هست که تایلند به واردات محصولات انرژی از کشورهای خاورمیانه متکی است. به این ترتیب، ایران برای ما حکم یک گزینه دیگر را دارد. ما به دنبال توازن در بازار از راه سهیم شدن در آن هستیم و نمی خواهیم تنها به منابع یک یا دو کشور وابسته باشیم. از آنجایی که تایلند رابطه بسیار خوبی با ایران دارد، ما به دنبال افزایش امکان واردات از این کشور هستیم.

تایلند به ظرفیت های عظیم ایران در بازار انرژی واقف است. ایران چهارمین ذخایر نفتی و بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. ما برای از سرگیری همکاری ها با ایران در زمینه انرژی آماده هستیم. این همکاری می تواند شامل اکتشافات نفت و گاز، تولید و همچنین تجارت محصولات نفتی و مشتقات آن باشد.

دولت تایلند همچنین علاقمند به سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران است. اخیرا دو کشور سرمایه گذاری مشترکی در حوزه «اس سی جی» صنعت پتروشیمی در «عسلویه» ایران داشته اند.

تایلند و ایران هر دو نیازمند تبادل هیات هایی برای مذاکره درباره چگونگی تعامل در پیشبرد این تجارت به گونه ای هستند که برای هر دو طرف سودمند باشد.

*علاوه بر بازار انرژی، ایران و تایلند در چه زمینه های دیگری قادر به همکاری مشترک هستند؟

توریسم حوزه کلیدی دیگری است که همکاری در آن می تواند برای هر دو کشور سودمند باشد. تایلند و ایران می توانند در جهت تبادل توریسم با یکدیگر مشارکت کنند به ویژه آنکه از تاریخ ۲۲ ماه میلادی ژوئن نیز خطوط هوایی «آسیا ایر» پرواز مستقیم بانکوک – تهران را برقرار کرده است. ما همچنین چشم انتظار برقراری پرواز مستقیم خطوط هواپیمایی تایلند در ماه میلادی اکتبر هستیم.

اما ما قصد رقابت با ایران را حتی در صنعت غذا که نقطه قوت تایلند است نداریم، بلکه هدف ما همکاری و مشارکت است.

همانطور که می دانید به لحاظ تدارکاتی، تایلند به عنوان مرکزی برای جامعه اقتصادی آ سه آن تلقی می شود. درباره ایران هم باید گفت که این کشور در موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی واقع شده است. به عنوان مثال، بندر «چابهار» یک منطقه آزاد تجاری است که مرکزی برای ترانزیت کالا به کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و آسیای تلقی می شود. بنابراین، اقتصاد دو کشور تایلند و ایران می توانند مکمل یکدیگر باشند.

ما حتی در جریان سفر نخست وزیر تایلند به تهران در زمینه سرمایه گذاری در صنعت هتلداری با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشتیم چرا که ایران دستکم سالانه به ۲۰ هتل جدید نیاز دارد. اگرچه در حال حاضر هیچ شرکت تایلندی برای سرمایه گذاری به ایران نیامده، من به ترغیب آنها ادامه خواهم داد.

علاوه بر این، تایلند و ایران می توانند سطح تبادلات دو جانبه مردم دو ملت را به عنوان شکلی از دیپلماسی فرهنگی ارتقا دهند. یک دیپلماسی مردم محور که شامل تبادلات فرهنگی نیز باشد، یکی از اولویت های ماست و این می تواند به همکاری نزدیکتر بین دو کشور منتهی شود.

*در حال حاضر، سهم ایران از بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری تایلند کمتر از نیم درصد این مقدار یعنی ۹۹ میلیون دلار است. در دوره پسابرجام، چه زمینه های جدیدی برای فعالیت تجار ایرانی در تایلند وجود دارد؟ آیا دولت بانکوک طرح ویژه ای برای جذب هر چه بیشتر سرمایه های ایرانی دارد؟

تایلند از سرمایه گذاری ایران استقبال می کند به ویژه در حوزه هایی که ایران در آنها بسیار پیشتاز است نظیر علم و تکنولوژی، دارویی و فناوری نانو و غیره.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، تراز تجاری ایران و تایلند حدود ۳۷۵ میلیون دلار بود حال آنکه مازاد درآمد تجاری دولت بانکوک ۲۸۷ میلیون دلار برآورد می شد.

دولت تایلند مشتاق بهبود تراز تجاری خود با ایران از راه تبادل هیات های بازرگانی، مشارکت در نمایشگاه ها و حتی سازماندهی نمایشگاه هایی بین دو کشور است. ما همچنین به امکان تاسیس مراکز توزیع کالا در مناطق آزاد تجاری – اقتصادی ایران هم می اندیشیم.   

علاوه بر این، در جریان سفر آقای «سامکید جاتوسری پیتاک» معاون نخست وزیر تایلند به ایران که در بازه زمانی اول تا چهارم فوریه ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، یک توافقنامه تجاری با هدف ارتقاء سطح تجارت دو جانبه تا سال میلادی ۲۰۲۱ به رقم ۳۰۰۰ میلیون دلار به امضا رسید.

تایلند همچنین مایل به سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در زمینه تولید کالا، فرآوری محصولات غذایی و شیلات است.

کد N1400062

وبگردی