آفتاب
رئیس مرکز درمانی و تحقیقات فک هلند:

کشتار فک توسط ماهیگیران دریای خزر گزارش نشده است

کشتار فک توسط ماهیگیران دریای خزر گزارش نشده است

بهشهر- رئیس مرکز درمانی و تحقیقات فک هلند گفت: هیچ گونه کشتاری فک در دو سال گذشته توسط ماهیگیران خزر گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، لنی هارت شامگاه شنبه در همایش تالاب‌ها میراث ماندگار مازندران در بهشهر افزود: با توجه به مشکلاتی که گریبان گیر فک خزری شده بود با دعوت از استادی از دانشگاه شهید بهشتی وارد ایران شدم و اکنون حدود ۱۰ سال در خصوص فک خزری پژوهش داریم.

وی گفت: در آن زمان‌گونه‌های مختلفی از فک در حال انقراض بودند که اکنون از آن شرایط خارج‌شده‌اند که در این راستا باید بومیان را با برنامه‌های خودسازگار کرده و آنان را در این برنامه‌ها دخالت دهید تا کمک‌کار شما باشند.

لنی هارت ادامه داد: شما نمی‌توانید همه مسائل و جزییات علمی و پژوهشی را به بومیان بگویید بلکه باید از یک سنبل برایشان توضیح داده و شرایط انقراض و خطرات احتمالی آن را بیان کنید تا در وجودشان دغدغه ایجاد شود.

وی گفت: مردم منطقه است که نگران آینده دریای خزر هستند و در این راستا ماهیگیران و افراد بومی می‌توانند بیشترین کمک را برای حفظ محیط‌زیست داشته باشند که آموزش، تحقیقات و ارتقاء شرایط معیشتی افراد بومی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

رئیس مرکز درمانی و تحقیقات فک هلند با اعلام اینکه برای کمک به حفظ فک‌ها نیاز به کمک مردم بومی هستیم، ادامه داد: ما بدون بومیان منطقه و استفاده از وجود و حضورشان نمی‌توانیم حتی کارهای تحقیقاتی انجام دهیم که راه‌اندازی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده به‌عنوان گام نخست برای حفاظت ازاین‌گونه بوده است.

لنی هارت گفت: فک خزری یکی از کوچک‌ترین اعضای خانواده فک‌ها محسوب می‌شوند که تنها در دریای خزر یافت می‌شوند و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیری در جمعیت این نوع فک‌ها بودیم که با برنامه‌های اجراشده و کمک از بومیان در ۲ سال اخیر، حتی یک نوع کشتار فک توسط ماهیگیران گزارش نشده است.

کد N1399952

وبگردی