آفتاب
در نشست خبری مطرح شد؛

بار سنگین مهاجرت بر دوش آموزش‌وپرورش/نقص در اجرای ارزشیابی توصیفی

بار سنگین مهاجرت بر دوش آموزش‌وپرورش/نقص در اجرای ارزشیابی توصیفی

یزد ـ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه یزد بالاترین رشد آمار دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی در کشور را داشته است،گفت: این آمار ناشی از مهاجرت‌های بی‌رویه به یزد است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن رادمنش ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: سال گذشته آمار دانش آموزان مقطع ابتدایی استان یزد ۱۰۷ هزار نفر بوده که این آمار در سال جاری به ۱۱۴ هزار نفر رسیده است و این در حالی است که بیشترین افزایش مربوط به دانش آموزان پایه اول است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶ هزار نفر در کلاس اول ثبت نام شده اند، بیان کرد: هزار و ۱۳۰ نفر از این تعداد دانش‌آموزانی هستند که بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش و ثبت احوال باید امسال در یزد ثبت نام می کردند و پنج هزار نفر دیگر مربوط به آمار مهاجران است.

رادمنش با بیان اینکه اضافه شدن این تعداد دانش آموز به مدارس استان یعنی نیاز به ۱۶۶ کلاس درس، ۳۰۰ معلم و افزایش دیگر امکانات آموزشی عنوان کرد: استان یزد به دلیل مزیت هایی نظیر امنیت، اشتغال، کیفیت آموزش و کیفیت درمان به یکی از استان‌های مهاجرپذیر تبدیل شده و بار سنگین این مهاجرت بر دوش آموزش و پرورش قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه بالاترین میزان افزایش جمعیت دانش‌آموزان اول ابتدایی که نشان از میزان مهاجرت‌ها دارد، مربوط به شهرستان‌های یزد، میبد و اردکان است، افزود: خانواده‌های این دانش آموزان نیز اغلب کارگران ساده واحدهای صنعتی هستند و مهاجرت استان به نحوی است که اغلب مهاجران یا تبعه افغانستانی هستند یا کارگران ساده و کم‌سواد سایر استان‌های کشور.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸ هزار نفر از مجموع ۲۰۷ هزار دانش آموز استان یزد را اتباع خارجی تشکیل می دهند، عنوان کرد: بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از این دانش آموزان در مدارس خاص اتباع افغانستانی تحصیل می کنند و بقیه نیز در مدارس عادی و در کنار دانش آموزان ایرانی و یزدی مشغول به تحصیل هستند و خدمات یکسان آموزشی دریافت می کنند.

رادمنش با بیان اینکه کتب درسی دانش آموزان در آستانه تحول و تغییری اساسی است، عنوان کرد: نظام ارزشیابی نیز از چند سال پیش تغییر کرده و نمره دیگر ملاک فعالیت دانش آموزان نیست و نظر معلم در پذیرش دانش آموز در مقاطع بالاتر حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی توصیفی یک نظام ارزشیابی قوی و موثر است، گفت: متاسفانه به دلیل درگیر بودن بسیاری از معلمان با سیستم قدیمی، نظام ارزشیابی توصیفی هنوز به درستی اجرا نمی شود.

رادمنش بیان کرد: امیدواریم با ورود معلمان جدید از دانشگاه فرهنگیان، شاهد اجرای صحیح نظام ارزشیابی توصیفی در استان باشیم و هرچه سریعتر بتوانیم به نتایج حاصل از اجرای این طرح دست پیدا کنیم.

کد N1399589

وبگردی