آفتاب

معاون حوزه های علمیه: مراکز آموزشی باید در تعلیم سبک زندگی تلاش کنند

معاون حوزه های علمیه: مراکز آموزشی باید در تعلیم سبک زندگی تلاش کنند

تهران- ایرنا- معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: مراکز آموزشی باید سبک زندگی را به کودکان، نوجوانان و جوانان تعلیم دهند و تنها به موضوع های نظری مانند؛ ریاضیات، فارسی و هندسه اکتفا نکنند.

حجت الاسلام محمدحسن زمانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: دین و شریعت به معنای راه زندگی است، راهی که خداوند برای زندگی بشر انتخاب کرده است، چون اگر انسان ها مسیر زندگی خود را متناسب با راهنمایی های خداوند انتخاب کنند، موفق و سعادتمند می شوند
وی گفت: برای اینکه نسل جوان بتواند سبک زندگی خود را اسلامی کند لازم است نخست آموزه های دینی اعم از احکام، عقاید و آداب اجتماعی به آنها تعلیم داده شود.
به گفته زمانی، تعلیم، راهکارهای متعددی دارد، یکی از راه ها خانواده است، پدر و مادرها باید تصمیم بگیرند که احکام اولیه را به فرزندان یاد دهند.
زمانی افزود: راه دوم برای تعلیم این است که تمامی مراکز آموزشی شامل کودکستان ها ، دبستان ها، مدارس راهنمایی، دبیرستان ها و دانشگاه ها باید سبک زندگی را تعلیم دهند و به آنچه که بحث های نظری مانند ریاضیات، فارسی، هندسه و ... اکتفا نکنند.
معاون حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: اگر اخلاق انسان و سبک زندگی به نوجوانان و جوانان یاد داده شود، آنها آدم های موفقی می شوند، اگر چه در یک رشته علمی ممکن است کاهش داشته باشند؛ اما اگر سبک زندگی اسلامی را فرا نگیرند و سبک زندگی غیر الهی باشد، هر اندازه هم که علم و دانش فرا گیرند به جای مفید بودن، برای خود و جامعه مضر خواهند بود.
زمانی گفت: اگر اسم وزارتخانه را آموزش و پرورش گذاشته اند، پرورش باید نیمی از همت، تلاش و وقت معلمان و مدیران را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: پرورش دقیقا به معنی یاد دادن سبک زندگی است، یعنی شکوفا کردن استعدادهای اخلاقی دانش آموزان، نوجوانان و جوانان تا آنها متخلق به اخلاق الله شوند.
زمانی افزود: راه های دیگر تعلیم این است که روحانیت و حوزه های علمیه تلاش کنند سبک زندگی و آموزه های اسلام را در قالب قابل فهم امروز برای جامعه بیان کنند.
وی یادآور شد: ما یک راهکار دیگری هم داریم و آن دستور العمل امام صادق(ع) است که می فرماید: بدون زبان و بدون تعلیم و با عمل خود، سبک زندگی را به جامعه تعلیم دهیم.
زمانی افزود: خوب است بزرگان و کسانی که الگو هستند، والدین، معلمان آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه ها، علما و روحانیون و مسئولان نظام، سبک زندگی خود را از ائمه اطهار (ع) الگو بگیرند.
وی گفت: اگر یک دانش آموز ببیند پدر و مادرش، استادان و معلمان و مدیرانش دروغ نمی گویند، او هم دروغ نخواهد گفت و اگر ببیند از پارتی بازی و تبعیض پرهیز می کنند، او هم پرهیز می کند.
زمانی افزود: راهکار مهمتر گسترش سبک زندگی اسلامی ایرانی این است که همه طبقاتی که الگو محسوب می شوند سعی و تلاش کنند سبک زندگی خودشان اسلامی باشد و بتوانند تاثیر لازم را در نسل نوجوان و جوان داشته باشند.
وی گفت: انسانیت به همین فضائل است و این ایده مهم در ادبیات شاعران و ادیبان بزرگ تاریخ ما دیده می شود؛ همچنانکه سعدی فرمود: تن آدمی شریف است به جان آدمیت.
معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور در باره بهترین الگوهای نوجوانان و جوانان برای آراسته شدن به فضائل اخلاقی گفت: کاملترین الگوهای ما در حد بالا انبیاء و ائمه معصومین(ع) و در درجه پایین تر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند.
زمانی افزود: ما الگوهای فراوانی داریم؛ از نظر الگوی شریعت مراجع، الگوی اخلاقی اساتید اخلاق، الگوی جهاد مجاهدان و شهدا و رزمندگان جان برکف و الگوی علمی دانشمندان و علمای دینی و حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند؛ و در هر بخشی می توان الگوهای متعددی را دید.
فراهنگ**1540**1027
کد N1398987

وبگردی