آفتاب

چین و میانمار روابط خود را گسترش می دهند/تاکید «شی» بر حل اختلافات

چین و میانمار روابط خود را گسترش می دهند/تاکید «شی» بر حل اختلافات

پکن - ایرنا - رئیس جمهوری چین در دیدار «آنگ سان سوچی» مشاور دولت و وزیر امور خارجه میانمار با تاکید بر گسترش روابط میان دو کشور، از تلاش های وی به خاطر پیشبرد روابط دوستانه تقدیر کرد.

به گزارش ایرنا، مشاور دولت میانمار از روز چهارشنبه سفر خود به چین را با هدف توسعه مناسبات آغاز کرد و در ادامه دیدارهای خود با مقامات این کشور، شب گذشته میهمان «شی جین پینگ» رئیس جمهور بود.
«شی» در این دیدار با اعلام اینکه دوستی میان دو کشور دیرینه است، تلاش های «آنگ سان سوچی» را در تقویت این روابط ستود و یادآور شد که این سفر بدون شک به توسعه روابط راهبردی و همکاری میان دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.
او در عین حال حمایت خود را از مسیر انتخابی توسعه میانمار و همچنین از تلاش های این کشور برای پایداری ملی و توسعه اقتصادی اعلام کرد و گفت که پکن برای نگاه داشتن روابط در سطح بالا، افزایش ارتباطات و اعتماد مشترک با میانمار آماده است.
«سان سوچی» خرداد ماه سال گذشته زمانی که به عنوان رهبر مخالفان دولت میانمار فعالیت می کرد برای یک دیدار رسمی به چین آمد و مذاکراتی با مقامات این کشور از جمله «شی جین پینگ» داشت.
رئیس جمهوری چین در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از حمایت میانمار از اجرای طرح «یک کمربند یک راه» به «آنگ سان سوچی» قول داد که پکن نیز به نقش سازنده خود برای بهبود روند صلح در این کشور ادامه دهد.
او یادآور شد که چین به توسعه روابط با میانمار اهمیت زیادی می دهد و مایل است همراه با میانمار، ضمن پافشاری بر مسیر درست توسعه روابط دو کشور، برای دستیابی به پیشرفت جدید تلاش کند.
مشاور دولت و وزیر امور خارجه میانمار نیز در این دیدار بر اساس گزارش «شین هوا»، از حمایت چین برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورش تقدیر کرد و یادآور شد که میانمار در زمینه همکاری مشترک برای رفع مشکلات مرزی و ارتقای امنیت آن با چین کاملا آماده است.
البته در کنار علاقه چین به گسترش روابط، دو کشور پیشتر در خصوص مسائل مربوط به نواحی مرزی مشکلاتی هم داشتند که این موضوع به حملات هواپیماهای میانمار به داخل خاک چین در سال گذشته میلادی مربوط می شود.
گفتنی است، «سان سوچی» دیروز نیز با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین و «جان ده جیانگ» رییس کمیته مجلس ملی نمایندگان خلق این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
چین در زمان حکومت نظامیان بر میانمار، متحد این کشور بود. در آن زمان، «آنگ سان سوچی» توسط نظامیان بازداشت و در حبس خانگی بسر می برد.
پس از اصلاحات سیاسی در سال 2011، دولت مورد حمایت نظامیان تلاش کرد بیشتر به غرب و به خصوص آمریکا نزدیک شود اما چین کماکان بزرگترین حامی این کشور است و بسیاری از طرح های زیربنایی میانمار با حمایت این کشور انجام می شوند.
او به دلیل حبس خانگی 15 ساله در دوران حکومیت نظامیان بر میانمار، به یکی از تاثیرگذارترین چهره های سیاسی و رهبران این کشور تبدیل شده و نزد افکار عمومی میانمار نه تنها محبوب شد، بلکه برخی وی و فعالیت هایش را مقدس می دانند.
آساق**1597
کد N1398650

وبگردی