آفتاب

مقام روسی: انتقال بمب های اتمی آمریکا از ترکیه نشانه بی اعتمادی است

مقام روسی: انتقال بمب های اتمی آمریکا از ترکیه نشانه بی اعتمادی است

مسکو - ایرنا - انور محموداوف عضو کمیسیون امور بین المللی مجلس دوما در روسیه گفت: اقدام نامنتظره آمریکا در خارج کردن جنگ افزارهای اتمی خود از پایگاه اینجرلیک ترکیه، نشانه بی اعتمادی در روابط دو کشور است که متحد هم بشمار می روند.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به برنامه در حال اجرای انتقال تسلیحات اتمی از انبارهای زرادخانه آمریکا در اینجرلیک به یک پایگاه نظامی در رومانی گفت: اقدام واشنگتن نشانه دیگری از بی اعتمادی به آنکارا است.
پایگاه آنلاین روزنامه ایزوستیا امروز (جمعه) به نقل از مقام روسی نوشت: انتقال تسلیحات اتمی از ترکیه به خارج از این کشور تصمیمی اساسی است و به احتمال زیاد آمریکایی می خواهند نشان دهند که در حال اتخاذ یک موضع سرسختانه در مقابل آنکارا هستند.
محموداوف با بیان اینکه چنین اقدامی بدون مذاکره قبلی دو جانبه صورت گرفته، اظهار کرد: رویکرد انتقال تسلیحات اتمی به رومانی نشان می دهد، آمریکا دیگر نمی تواند به ترکیه به عنوان یک متحد اطمینان کند و دلیل نبود مذاکرات بین آنکارا و مسکو نیز نشان می دهد، سرعت عمل برای انجام این اقدام مهم بوده است.
مقام پارلمانی روس در پایان تاکید کرد: اکنون با توجه به شرایط پیش آمده بین آنکارا و واشنگتن، روسیه که دارای ثبات خوبی است، می تواند شریک مهمی برای ترکیه باشد و به این کشور برای توسعه کمک کند.
پس از کودتای شکست خورده ماه گذشته ترکیه که رسانه ها و گزارش های کارشناسی شواهدی مبنی بر حمایت ضمنی آمریکا و اتحادیه اروپا از این اقدام مطرح کردند و همچنین حاضر نشدند مانند بسیاری از کشورهای جهان در ساعات اولیه و به سرعت عملیات براندازی دولت رجب طیب اردوغان را محکوم کنند، روابط آنکارا با غرب متحد سیاسی نظامی خود سرد و پرتنش شده است.
پایگاه اطلاع رسانی یوراکتیو ویژه رویدادهای اتحادیه اروپا دیروز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا انتقال تسلیحات هسته ای مستقر در ترکیه را به رومانی آغاز کرده است.
یوراکتیو افزود: انتقال 20 سلاح هسته ای کار آسانی نیست و از نظر فنی و سیاسی بسیار چالش برانگیز است.
بر پایه گزارش اخیر مرکز پژوهشی سیمون، پس از دوران جنگ سرد حدود 50 جنگ افزار اتمی آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه (حدود 100 کیلومتری مرز سوریه) مستقر شد.
پس از کودتای شکست خورده آنکارا پرواز هواپیماهای آمریکا را از این پایگاه ممنوع کرد.
یک منبع آگاه به یوراکتیو گفت: رابطه دو کشور پس از کودتا به گونه ای تیره شده که آمریکا برای میزبانی از تسلیحات خود به ترکیه اعتماد ندارد و عملیات انتقال جنگ افزارهای اتمی از اینجرلیک نیز به پایگاه هوایی دوسلو در رومانی آغاز شده است.
اروپام 391 ** 1516
کد N1397559

وبگردی