آفتاب

پایان همایش بین المللی عبدالرحمن جامی در تربت جام

پایان همایش بین المللی عبدالرحمن جامی در تربت جام

مشهد- ایرنا- همایش بزرگداشت خاتم الشعرا، نورالدین عبدالرحمن جامی، شاعر و عارف بزرگ قرن نهم هجری، عصر پنجشنبه با پیام صلح، دوستی و همدلی در تربت جام پایان یافت.

به گزارش ایرنا این همایش روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با شرکت 37 تن از اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در تربت جام برگزار شد.
معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه در آیین پایانی این همایش گفت: تربت جام میراث دار فرهنگ و تمدنی ریشه دار است و نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر و عارف بزرگ، نامدار و پرآوازه ایران، شخصی فرامنطقه ای و مصلحی وحدت طلب است.
مرتضی دامن پاک جامی افزود: پیام این همایش؛ صلح، دوستی و آرامش است و باید تلاش کنیم در این مقطع ناامن و پرآشوب، با بهره گیری درست از این پیام به تقویت پیوند میان ملل منطقه کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین همایش هایی و کاوش در آثار و ارزش های نهفته در اندیشه های بزرگانی چون جامی به افزایش روحیه برادری کمک خواهد کرد.
وی از پیگیری وزارت امور خارجه برای ثبت بازیهای آیینی و موسیقی مقامی تربت جام در یونسکو خبر داد.
مدیر اجرایی موسسه بین المللی آسیای مرکزی(ایکاس) نیز در آیین پایانی این همایش گفت: بسیار مفتخرم که برای گسترش افکار و اندیشه های شاعر و عارف نامداری چون عبدالرحمن جامی از شرق دور در این نشست شرکت کردم.
فیل هو پارک افزود: در این همایش با صاحب نظران بزرگی آشنا شدم و حضور در منطقه تاریخی تربت جام برای من خاطره انگیز خواهد بود.
فرماندار تربت جام نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت عبدالرحمن جامی، از آن به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی در این خطه یاد کرد و گفت: بررسی زندگی و آثار جامی موجب تحکیم بیشتر وفاق، وحدت و امنیت پایدار در منطقه خواهد شد.
علی رستمی افزود: هدف از برپایی چنین همایش هایی معرفی تربت جام و مفاخر آن است و این شهرستان ۱۲۶شاعر، عارف و اندیشمند از جمله نخستین مهندس جهان 'ابوالوفای بوزجانی' را در دامن خود پرورده است.
دبیر همایش بین المللی بزرگداشت عبدالرحمن جامی نیز با اشاره به تجلی روح عرفان، صلح، همدلی و وحدت ملی و پایدار منطقه در این همایش، گفت: حضور اندیشمندانی از کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، روسیه و افغانستان در این رویداد نشان از وجود پیوندهای مشترک و همدلی بین مردم این مناطق است و این از برکت انفاس مولانا عبدالرحمن جامی است.
علیرضا قیامتی افزود: از مجموع 307 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، شامل 250 مقاله از داخل کشور و 57 مقاله خارجی، 60 مقاله در مدت 2 روز برگزاری همایش ارائه شد.
در پایان این همایش به ارائه کنندگان شش عنوان مقاله برتر جوایزی اهدا شد.
بازدید از مزار شیخ احمد جامی و رباط جام و برگزاری رقص های محلی و آیینی از برنامه های جنبی این همایش بین المللی بود.
نورالدین عبدالرحمن جامی، بزرگ ترین شاعر و سخن سرای قرن نهم هجری است که در سال 817 هجری قمری در 'خرجرد' از نواحی ایالت 'جام' به دنیا آمد.
وی هم در شعر و هم در نثر از بزرگترین ادبای ایران است و آخرین شاعر بزرگ 'سبک عراقی' و پیرو 'سعدی' و مولوی رومی' و 'نظامی' محسوب می شود که به همین دلیل علاقه مندان به سبک عراقی، به وی لقب 'خاتم الشعرا' داده اند.
این شاعر بزرگ در 17 محرم 898 قمری پس از چند روز بیماری در خانه اش واقع در شهر 'هرات'، در افغانستان امروزی، درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.
شهرستان تربت جام با 300هزار جمعیت در 167کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7519/5132 **شبس*1488 **1565
کد N1397258

وبگردی