آفتاب

محمود کاشانی: مصدق دکتر فاطمی را هم فریب داد/زیباکلام: مصدق بعد 28 مرداد می‌ماند هم دیگر موفق نبود

محمود کاشانی: مصدق دکتر فاطمی را هم فریب داد/زیباکلام: مصدق بعد 28 مرداد می‌ماند هم دیگر موفق نبود

فرزند آیت‌الله کاشانی، مصدق را فریبکار می‌داند و تاکید دارد: مصدق که فرمان برکناری خودش را گرفت به وزیران خود اطلاع نداد که اینها لااقل تکلیف خودشان را بدانند بنابراین فاطمی قربانی فریبکاری مصدق شد.

دکتر محمود کاشانی در مناظره‌ای که در خبرگزاری خبرآنلاین با حضور دکتر صادق زیباکلام پیرامون کودتای 28 مرداد سال 32 برگزار شد، گفت: وقتی مصدق حکم برکناری خود را دریافت کرد، رسیدش را به نصیری داد، شگفت انگیز این است که دریافت این فرمان و دادن آن رسید را پنهان کرد و به هیچ یک از وزیران خود و نمایندگان مجلس که هوادار او بودند کوچکترین اطلاعی از صدور فرمان برکناری خود نداد.

وی افزود: صبح روز 25 مرداد که وزرای او آمدند همان اعلامیه دروغین را در اختیار آنها گذاشت که نصیری نصف شب به خانه من آمد و قصد داشت خانه را اشغال و من را بازداشت کند. یک مشت وزیر بی لیاقت هم که آنجا بودند یک کلام از او نپرسیدند نصیری با چه امکاناتی برای بازداشت و اشغال خانه تو آمد؟ خانه تو که به دژ نظامی تبدیل شده است چه طور ممکن بود که نصیری بیاید خانه را اشغال و تو را بازداشت کند؟ اما فریبکاری بالاتر از این است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مصدق دکتر صدیقی وزیر کشور، لطفی وزیر دادگستری و حسین فاطمی وزیر خارجه خودش را فریب داد و به هیچ کدام از آنان واقعیت را نگفت. در نتیجه عصر روز 25 مرداد حسین فاطمی وزیر خارجه و دکتر شایگان نماینده مجلس که هوادار مصدق بودند در میدان بهارستان مردم را جمع کردند و میتینگ گذاشتند و علیه شاه شعار دادند. در واقع اینها هم قربانی مصدق شدند.

وی ادامه داد: در دادگاهی که بعد از 28 مرداد برای محاکمه مصدق تشکیل شد از وزیر کشور مصدق می پرسند آیا از فرمان برکناری مصدق خبردار بود یا نه؟ می گوید «مطلقا درباره فرمان ملوکانه دایر بر عزل دکتر مصدق از سمت نخست وزیری سخنی گفته نشده است اما آنچه درباره آگاهی من از جریان سئوال فرمودید پیش از این نوشتم که در خانه جناب آقای نخست وزیر دهان به دهان موضوع دستخط که موضوع ورود به خانه بوده است را شنیدم و از دکتر مصدق پرسیدم موضوع دستخط چه بوده فرمودند چیزی نبود».

فرزند آیت الله کاشانی یادآور شد: شهادت دیگر از عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری دولت مصدق است. این شهادت در حضور مصدق بیان شد و گفت «در حضور آقای دکتر مصدق صریحا عرض می کنم که ابدا از ناحیه ایشان چنین صحبتی که فرمان عزل ایشان و نصب جناب سپهبد زاهدی باشد نگفتند و ورزا هم ابدا این صحبت را نکردند و تمام این طور جلوه داده شد کودتایی در شُرُف وقوع بوده و جلوگیری شد و می خواستند خود دکتر مصدق و وزرا را دستگیر کنند این طور در ذهن ما جلوه داده شد. به کلی صحبت از فرمان عزل، به تصریح، یا انشاء یا به ایما یا به تلویح از ناحیه دکتر مصدق با ما نشد که من تکلیف خود را بفهمم». چرا شخص مصدق که فرمان برکناری خودش را گرفت به وزیران خود اطلاع نداد که اینها لااقل تکلیف خودشان را بدانند.

صادق زیباکلام نیز درباره شانس بقا و موفقیت دکتر مصدق با فرض خنثی شدن واقعه 28 مرداد گفت: اگر مصدق حوادث 28 مرداد را نیز به ترتیب پشت سر می‌گذاشت، تردید دارم می توانست خیلی موفق شود چون کشور دچار بی ثباتی و هرج و مرج شده بود، صبح توده ای ها، پیش از ظهر حزب ملت ایران مرحوم فروهر و پان ایرانیست ها، بعد از ظهر طرفداران مرحوم آیت الله کاشانی، غروب طرفداران جبهه ملی به خیابان ها می آمدند و تظاهرات می کردند. اصلا تهران در یک حالت التهاب فرو رفته بود.

وی افزود: اتفاقا یکی از دلایلی که می توان گفت جمعیتی که در سی تیر سال 31 به خیابان ها آمدند و از دکتر مصدق حمایت کردند چرا روز 28 مرداد 32 به خیابان ها نریختند، این بود که احساس می کردند گویا بحران نفت حل شدنی نیست بنابراین احساس سرخوردگی و ناامیدی کردند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: از نظر اقتصادی نیز عملا کشور متوقف بود، یک ریال نفت نمی توانستیم صادر کنیم، اتحاد شوروی نیز غرامتی که به خاطر جنگ باید می پرداخت حاضر نشد یک سنت به دکتر مصدق کمک کند.

متن کامل مناظره را اینجا بخوانید. 

29214

کد N1396979

وبگردی