آفتاب
همراه با کدال

چهار پیش‌بینی و یک شفاف‌سازی شرکت‌های سهامی

چهار پیش‌بینی و یک شفاف‌سازی شرکت‌های سهامی

روز گذشته شرکت فنر‌سازی خاور طی اطلاعیه‌ای درخصوص مشکلات حقوقی این شرکت شفاف‌سازی کرد، همچنین شرکت‌های سیمان دورود، بیمه اتکایی امین، قند ...

گروه بورس:روز گذشته شرکت فنر‌سازی خاور طی اطلاعیه‌ای درخصوص مشکلات حقوقی این شرکت شفاف‌سازی کرد، همچنین شرکت‌های سیمان دورود، بیمه اتکایی امین، قند نیشابور و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه پیش‌بینی‌های جدید خود را از روند سود‌آوری اعلام کردند.

 

تعدیل مثبت برای «اتکام»

شرکت بیمه اتکایی امین اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم منتهی به شهریور سال 96 را منتشر کرد. بر همین اساس این شرکت با سرمایه 155میلیارد تومانی، سود هر سهم را 263ریال در‌نظر گرفت. «اتکام» سود هر سهم سال مالی 94 را 249ریال اعلام کرده که بر این اساس، پیش‌بینی جدید را حدود 6 درصد تعدیل مثبت داده است.

 

زیان یک‌ساله در قند نیشابور

شرکت قند نيشابور اولین پیش‌بینی در‌آمد هر سهم سال مالی آینده (منتهی به شهریور سال 96) را منتشر کرد. بر همین اساس، این شرکت سود هر سهم خود را با سرمایه 20 میلیارد تومانی، مبلغ 19 ریال در‌نظر گرفت. «قنیشا» سود هر سهم سال مالی فعلی (منتهی به 31 شهریور 95) را 25 ریال اعلام کرده بود که با احتساب سود جدید 24 درصد تعدیل منفی داشته است. گرچه «قنیشا» در سال مالی آینده نیز از نظر عملیاتی؛ سودآوری یکسانی را مطابق با سال مالی فعلی پیش‌بینی کرده است اما به علت کاهش درآمد حاصل از سپرده‌های بانکی (به دلیل کاهش نرخ سود) و افت سایر درآمدهای غیرعملیاتی با تعدیل منفی سودآوری همراه شده است.

 

تعدیل مثبت بدون جزئیات در «ثباغ»

شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه در گزارش اولین پیش‌بینی سود خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 95، به ازای هر سهم 363 ریال سود پیش‌بینی کرده است. در این پیش‌بینی افزایش سرمایه شرکت از 80 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان نیز در‌نظر گرفته شده است، بنابراین سود هر سهم آخرین پیش‌بینی سال مالی قبل با در نظر گرفتن سرمایه جدید 324ریال است که پیش‌بینی سود برای سال جدید 12درصد تعدیل مثبت داشته است. در توضیحات عوامل رشد پیش‌بینی سودآوری تاکید شده است که با توجه به پایان نیافتن سال مالی جاری (منتهی به 31 شهریور 95)، دلایل انتظار بهبود سودآوری ارائه نشده‌اند.

 

شفاف‌سازی «خفنر»

شرکت فنر‌سازی خاور، امروز طی انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص دعاوی حقوقی سال 87 شفاف‌سازی کرد. بر اساس این اطلاعیه شرکت فنر‌سازی خاور در سال مزبور، از شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو که مالک 67درصد از سهام این شرکت است، شکایت کرد. طی این شکایت «خفنر» خواستار لغو تقسیم سود سال 87 و نیز ابطال صورت‌جلسه مجمع عمومی مورخ خردادماه 88 شد. حال با گذشت هفت سال، شرکت فنر‌سازی خاور اعلام کرده براساس رای دادگاه مبلغ 56.503 میلیون ریال از محل دعاوی حقوقی به شرکت فنرسازی خاور تعلق می‌گیرد که مبلغ 43.028 میلیون ریال به حساب این شرکت واریز شده و این شرکت در تاریخ 23 مرداد سال جاری از آن مطلع شده است. همچنین این شرکت اظهار می‌کند که بر اساس حکم مجدد دادگاه و نظرات کارشناسی در آذرماه سال 92 میزان خسارت وارده به شرکت مبلغ یک میلیارد و 600میلیارد تومان است که به دلیل عدم وجود اطلاعات مربوط به مبالغ واریزی و نیز مبالغ پرداختی از سوی دادگاه به بخشی از سهامداران امکان شناسایی آثار مالی وجود ندارد. طی این شفاف‌سازی شرکت فنر‌سازی خاور اعلام کرده طی روزهای آتی با استعلام از مجتمع قضایی شهید بهشتی اثرات مالی مبلغ واریزی به حساب شرکت را اعلام می‌کند. سرمایه کنونی این شرکت معادل 10میلیارد تومان است.

 

تعدیل منفی «سدور» در یک اصلاحیه

شرکت سيمان درود نیز پیش‌بینی درآمد هرسهم در دوره 3 ماهه ابتدای سال را منتشر کرد. بر مبنای اطلاعات دریافتی، این شرکت برای سال مالی منتهی به پایان سال جاری با سرمایه 64 میلیارد تومانی، 221 ریال زیان پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که در گزارش پیشین خود (قبل از اصلاحیه) فقط 26 ریال زیان را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده بود. «سدور» در دوره سه ماهه مبلغ 119 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده که بیش از نیمی از مبلغ زیان پیش‌بینی شده برای کل سال است. بنابراین، شرکت انتظار دارد در ادامه سال زیان کمتری را تجربه کند که البته با روند تاریخی این شرکت چندان تطابق ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته که شرکت در مجموع سال 251 ریال زیان ساخته است، در سه ماه نخست فقط 18 ریال زیان محقق کرده است. در گزارش منتشر شده از سوی این شرکت تعديل منفی 20 درصدی بهاي فروش در بودجه به‌دليل شرايط اقتصادي در بازارهاي فروش، عدم صادرات در سه ماه نخست سال و همچنين تعديل منفي مقدار فروش صادراتي از دلایل زیان این شرکت در این دوره مطرح شده است. همچنین به نظر می‌رسد این شرکت همچنان در بحث صادرات به‌خصوص به عراق با مشکلات زیادی مواجه است که در بازه زمانی مزبور شدت یافته است. همچنین، توقف کوره‌ها ناشی از قطع مقطعی گاز شرکت در فروردین و اردیبهشت ماه از دیگر عوامل افزایش زیان عملیاتی در سه ماه نخست سال جاری عنوان شده است. به نظر می‌رسد شرکت در نظر دارد در ادامه سال با جبران این رویدادهای غیرمترقبه، از افزایش بی‌رویه مبلغ زیان جلوگیری کند.

کد N1396237

وبگردی