آفتاب

ارزیابان یونسکو برای بررسی نهایی ثبت بافت تاریخی یزد به ایران می آیند

ارزیابان یونسکو برای بررسی نهایی ثبت بافت تاریخی یزد به ایران می آیند

یزد- ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: پس از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و تأیید اولیه آن، ارزیابان یونسکو در شهریورماه سال جاری برای آخرین مرتبه از بافت تاریخی یزد بازدید و نظریه نهایی را اعلام می کنند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، محمدمهدی شرافت اظهار کرد: یزد بزرگ ترین شهر تاریخی کشور مهیای حضور ارزیابان یونسکو در شهریور ماه شد تا نخستین بافت تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد .
وی افزود: این گروه از ارزیابان یونسکو برای بررسی نخستین کاندید شهرهای تاریخی ایران در یونسکو برای آخرین مرتبه به دیار بادگیرها سفر می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: باتوجه به حضور این گروه برای بررسی شهر تاریخی یزد، اقداماتی به صورت فوق العاده در بافت تاریخی در حال انجام است و همه بسیج شده ایم تا بزرگ ترین شهر تاریخی زنده کشور را برای حضور ارزیابان یونسکو آماده کنیم.
شرافت خاطرنشان کرد: در برنامه کوتاه مدت دستگاه های متولی شهری و میراث فرهنگی استان یزد سه تعهد برنامه ریزی شده بود که هم اکنون برای حضور ارزیابان یونسکو این تعهدات به سرانجام رسیده است.
این مسئول ادامه داد: نشانه گذاری عرصه و حریم ثبتی، انتخاب یک محله نمونه به عنوان الگو و پایلوت و ایجاد پایگاه پژوهشی در شهر تاریخی یزد از جمله تعهداتی بودند که باید تا قبل از حضور ارزیابان یونسکو به سرانجام می رسید و با برنامه ریزی های انجام شده و همراهی مسئولان استانی و کشوری این تعهدات به بهترین نحو صورت پذیرفت.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی یزد یک بافت منحصر به فرد است گفت: اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند چون یزد، ترکیب بسیار درست از مسجد، حسینیه، امامزاده، بازار، حمام و بافت های تاریخی بوده و هنوز زنده است و تلاش کردیم تا با کمترین دخالت آن را برای پذیرایی از میهمانان آماده کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اظهار امیدواری کرد تا با ثبت جهانی یزد برای ایرانیان به خصوص مردم یزد که همیشه و در تمام طول این مسیر پر فراز و نشیب همراه و یار مسئولان و کارشناسان این اداره کل بوده اند افتخاری بزرگ کسب شود که در طول سالیان متمادی، یادگاری از این نسل برای آیندگان خواهد بود.
استان یزد هم اکنون در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
در سال 94 حدود 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان اولین شهر زنده توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
1968/ 6197
کد N1395348

وبگردی