آفتاب

لاریجانی: جامی عامل پیوند حوزه های تمدنی ایران و افغانستان و آسیای میانه بود

لاریجانی: جامی عامل پیوند حوزه های تمدنی ایران و افغانستان و آسیای میانه بود

مشهد - ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی به همایش بین المللی بزرگداشت عبدالرحمن جامی نوشت: رفتار جامی عامل پیوند و ارتباط حوزه های تمدنی ایران و افغانستان و آسیای میانه بود و توانست تاثیرات فراوانی در جهت وحدت و روابط فرهنگی و مذهبی داشته باشد.

به گزارش ایرنا در پیام علی لاریجانی که توسط نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: از احوالات وی تواضع و فروتنی بود و به گونه ای پرورش یافت که علیرغم ثروت و مال فراوان، هیچگاه طبع سادگی خویش را از دست نداد و به جز مدح پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، در هیچ زمانی ثنای کسی را بر زبان نیاورد که اینها حکایت از صفای باطن وی داشت.
وی افزوده است: این ادیب توانا در جهت شناخت و معرفت دوران خویش و فراگیری دانش های زمان، تلاش و همت فراوان داشت و سفرها و مکاشفات فراوانی کرد که نتایج آن در آثار و احوالات این شاعر نام آور تاثیرات بسزایی گذاشت و حاصل بسیاری از این دستاوردها، شامل نیایش ها، دل آزردگی ها و ملامت های گشت و گذارها، در اشعار وی مشهود است.
لاریجانی آورده است: آشنایی با تصوف و عرفان آنچنان در شخصیت معنوی و فکری جامی موثر بود که تعجب همگان را برمی انگیخت و بدون شک وی در مرتبت شعر و ادبیات در تاریخ ملت ایران جایگاه بالایی دارد و بحق یکی از اساتید برجسته شعر فارسی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزوده است: آیین گرامیداشت شاعر گرانقدر و سخنور توانا، مولانا عبدالرحمن جامی که با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می شود، فرصت مغتنمی در جهت بازخوانی و تبیین اندیشه ها و شخصیت برجسته ادبی و فرهنگی کشور است که امیدواریم حاصل و دستاورد آن به آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه ها و معارف این شاعر بزرگ منجر شود.
همایش دو روزه بزرگداشت خاتم الشعرا، نورالدین عبدالرحمن جامی روز چهارشنبه با حضور 37 نفر از اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، کره، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و عراق در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام گشایش یافت.
از مجموع 307 مقاله، رسیده به دبیرخانه همایش، شامل 250 مقاله داخلی و 57 مقاله خارجی، 186 عنوان مقاله پذیرفته شده که از این میان 60 مقاله در 2 روز برگزاری همایش ارائه می شود.
نورالدین عبدالرحمن جامی، بزرگ ترین شاعر و سخن سرای قرن نهم هجری است که در سال 817 هجری قمری در 'خرجرد' از نواحی ایالت 'جام' به دنیا آمد.
وی هم در شعر و هم در نثر از بزرگترین ادبای ایران است و آخرین شاعر بزرگ 'سبک عراقی' و پیرو 'سعدی' و مولوی رومی' و 'نظامی' محسوب می شود که به همین دلیل علاقه مندان به سبک عراقی، به وی لقب 'خاتم الشعرا' داده اند.
این شاعر بزرگ در 17 محرم 898 قمری پس از چند روز بیماری در خانه اش واقع در شهر 'هرات'، در افغانستان امروزی، درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.
شهرستان 300 هزار نفری تربت جام در 167کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7519/5132
کد N1394882

وبگردی