آفتاب

یک میلیون هکتار کانون جدید بیابان‌زایی در ۶ استان کشور

یک میلیون هکتار کانون جدید بیابان‌زایی در ۶ استان کشور

معاون آبخیزداری، امور مرتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به عملیات بیابان‌زدایی در سطح ۸ میلیون هکتار در نقاط مختلف کشور طی ۵۰سال گذشته، گفت: این کانون‌های جدید در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، قزوین، تهران، خوزستان و کرمان ایجاد شده و کارشناسان را بر آن داشته تا با استفاده از دانش و تجربیات گذشته این موضوع مهم را بررسی کنند.

 

پرويز گرشاسبي در حاشيه كارگاه آموزشي مقابله با گردوغبار درگفت‌وگو با ايرنا تصريح كرد: اين كارگاه آموزشي هم با هدف تبادل تجارب و درس‌آموزي از كنترل پديده‌هاي جديد گردوغبار بين 4استان آذربايجان‌شرقي، آذربايجان‌غربي، خوزستان و سيستان و بلوچستان تشكيل شده است.

وي با بيان اينكه درياچه اروميه، سواحل و دشت‌هاي حاشيه آن در 3سال اخير منشأ ريزگردهايي بود كه گاهي منجر به طوفان‌هاي شني شد، افزود: استان‌هاي خوزستان و سيستان و بلوچستان، در 3سال اخير با پديده گردوغبار مواجه بودند و براي مهار كانون‌هاي گردوغبار اقداماتي شروع كرده‌اند كه به 2 استان ديگر هم آموزش مي‌دهند.

گرشاسبي در رابطه با اقدامات انجام شده براي مقابله با بيابان‌زايي گفت: 5/32ميليون هكتار بيابان در سطح كشور وجود دارد كه يك‌ميليون هكتار كانون جديد گردوغبار هم به آن اضافه شده و در مقابل سالانه حدود 70تا 80 هزار هكتار بيابان را مهار مي‌كنيم.

معاون آبخيزداري، امور مرتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در مورد منشأ خارجي گردوغبارها و نحوه مقابله با آن نيز خاطرنشان كرد: ستاد ملي گردوغبار به رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست تشكيل و دستگاه‌هاي مرتبط زيادي ازجمله وزارت امور خارجه، محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها عضو آن هستند كه بايد روي بحث كانون‌هاي گردوغبار كار كنند و سازمان جنگل‌ها بيشتر كارهاي فني را انجام مي‌دهد.

  • بيمه هنرمندان صنايع‌دستي در مجلس تأييد شد

كميسيون صنعت، معدن و تجارت مجلس طرح بيمه هنرمندان صنايع‌دستي را تأييد كرد. بهمن نامورمطلق، معاون صنايع‌دستي به ايسنا گفت: بيمه هنرمندان، فضاهايي كه به هنرمندان براي فروش صنايع‌دستي‌ داده مي‌شود و تسهيلات مربوط به مسكن هنرمندان، ازجمله ماده‌هايي بودند كه در اين كميسيون مجلس تأييد شد تا به صحن علني مجلس ارجاع ‌شود.

کد N1394871

وبگردی