آفتاب
مدیرعامل شهرک‏های صنعتی همدان تشریح کرد

چالش‌های اصلی صنایع همدان

چالش‌های اصلی صنایع همدان

مدیرعامل شرکت شهرک‏های صنعتی همدان، تامین سرمایه ‏درگردش را مشکل اصلی واحدهای تولیدی همدان دانست و گفت: هیچ واحد تولیدی در شهرک‏های صنعتی ...

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان:مدیرعامل شرکت شهرک‏های صنعتی همدان، تامین سرمایه ‏درگردش را مشکل اصلی واحدهای تولیدی همدان دانست و گفت: هیچ واحد تولیدی در شهرک‏های صنعتی همدان تعطیل نشده است. کیوان گردان اظهار کرد: اکنون مشکل اساسی در واحدهای تولیدی همدان نبود سرمایه‏درگردش است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی به‌دلیل عدم تامین سرمایه‏درگردش دچار مشکل شده‌اند، افزود: هیچ واحد تولیدی از 30 درصد بخش هدفمندی یارانه‏ها اعتباری دریافت نکرده است.

گردان با بیان اینکه واحدهایی همچون آجرپزی که مصرف انرژی بالایی داشتند پس از هدفمندی یارانه‏ها با مشکلات بسیاری همچون بالا رفتن هزینه‏ها مواجه شدند، گفت: در استان 29 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که در سال‏های گذشته مصوب شده و فرآیندهای مختلف آنها در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در 20 شهرک و ناحیه، واحد صنعتی مستقر شده و بقیه پیگیری برای تملک و استقرار امکانات زیربنایی در حال اقدام است، گفت: تاکنون 26 شهرک دارای آب، 25 شهرک دارای برق، 19 شهرک دارای گاز، 22 شهرک دارای تلفن ثابت و هشت شهرک دارای فیبرنوری شده‏اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‏های صنعتی همدان با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد و شهرک فناوری نیز جزو لکه‏های صنعتی استان هستند، اعلام کرد: براساس قانون در شهرک‏هایی باید تصفیه‏خانه ایجاد شود که بیش از 100 مترمکعب فاضلاب دارند که در یک سال گذشته سه تصفیه‏خانه شهرک‏های صنعتی ملایر، سامن و طرح ارتقای تصفیه‏خانه شهرک صنعتی بوعلی وارد مدار شده‌اند که امیدواریم امسال تصفیه‏خانه ناحیه صنعتی سهند نیز وارد مدار شود. وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان‏آباد فامنین دچار وقفه‏هایی بود که از سال گذشته براساس دستور استاندار و سیاست‌های موجود جهش اجرایی آن جدی شده است، اعلام کرد: پتروشیمی ابن‌سینا در وسعت 100 هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی مستقر می‏شود و همچنین مجموعه‏ای به وسعت 100 هکتار در حال آماده‏سازی برای سایر واحدها است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تدبیر شرکت شهرک‏های صنعتی همدان برای احتمالات وجود فروچاله در این منطقه نیز گفت: این موضوع از دو سال پیش پیگیری شده و متخصصان کشور در سازمان زمین‏شناسی کشور این طرح را پیگیری کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‏های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه وزیر صنعت و معدن امور مربوط به مناطق ویژه اقتصادی را به‌طور جدی پیگیری می‏کنند، گفت: با دستور وزیر تیمی از سازمان زمین‏شناسی در استان حاضر شده تا مطالعات ماهواره‏ای و اطلاعات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی در زمینه ایجاد فروچاله را مورد بررسی قرار دهند که این اقدام پس از مطالعات دو مشاور ژئوتکنیک انجام شده است.

وی با اعلام اینکه اطراف منطقه ویژه اقتصادی فروچاله ایجاد شده ولی در داخل منطقه فروچاله‏ای نداریم، گفت: در محل‏هایی که ریسک و احتمال ایجاد فروچاله وجود دارد، صنایع و بارهای سنگین مستقر نشده و به بارهای سبک همچون فضای سبز و پارکینگ اختصاص پیدا می‏کند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

گردان با اعلام اینکه به پتروشیمی ابن‌سینا تاکید شده بود تا مطالعات ژئوتکنیک را قبل از اجرای طرح انجام دهند، گفت: به تمام سرمایه‏گذاران و صنایعی که قرار باشد در منطقه ویژه اقتصادی حضور پیدا کنند اعلام شده مطالعات ژئوتکنیک را انجام دهند.

وی درباره سیاست‌های سازمان صنایع کوچک در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای هر وزارتخانه تکلیفی مشخص کرد که مهم‌ترین موضوع طرح رونق واحدهای تولیدی است. مدیرعامل شرکت شهرک‏های صنعتی همدان با اعلام اینکه براساس دستور وزیر صنعت و معدن 7500 بنگاه غیرفعال و نیمه‏فعال باید احیا شوند، گفت: به بهره‏برداری رساندن 2500واحد نیمه‏تمام با پیشرفت بالای 60 درصد در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بازگرداندن واحدهای تولیدی به چرخه تولید از اولویت‏های اساسی بوده چراکه سرمایه‏گذاری صورت گرفته به عنوان سرمایه ملی است، گفت: امکان بازگرداندن تعداد کمی از واحدهای تولیدی به چرخه تولید وجود ندارد چون سرمایه‏گذار انگیزه و توجیه اقتصادی لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه پروانه واحدهایی که توان، تمایل و بازار لازم برای تولید ندارند باطل شده و از دید شرکت شهرک‏ها واحد تولیدی محسوب نمی‏شوند، اظهار کرد: استان‌های همدان و آذربایجان شرقی به‌دلیل پیگیری خاص استانداران در ستاد ملی تسهیل مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم اتفاق خوبی برای استان رقم بزنیم. وی ایجاد خوشه‏های صنعتی را از دیگر تکالیف شرکت شهرک‏های صنعتی دانست و گفت: خوشه کشمش ملایر امسال باید راه‏اندازی شود و اقدامات حمایتی از آنها صورت گیرد.

کد N1394395

وبگردی