آفتاب

معاون وزیرجهاد کشاورزی: سازمان مدیریت کشور اعتبار شبکه های اصلی آبیاری طرح 550 هزار هکتاری را تامین کند

معاون وزیرجهاد کشاورزی: سازمان مدیریت کشور اعتبار شبکه های اصلی آبیاری طرح 550 هزار هکتاری را تامین کند

اهواز - ایرنا - معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خواستار تامین اعتبار احداث شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی طرح 550 هزارهکتاری کشاورزی شد و گفت: امسال 2 هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح به تصویب رسیده اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هنوز آن را تخصیص نداده است.

به گزارش ایرنا، علی مراد اکبری سه شنبه در نشست طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که در سالن جلسات استانداری برگزار شد ، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای احداث و تکمیل شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین شود زیرا تامین این اعتبار از صندوق توسعه ملی باعث حذف 30 هزار هکتار از این طرح در خوزستان می شود.
وی طرح 550 هزار هکتاری را یک طرح ملی و بی بدیل و ظرفیتی بزرگ برای تمام کشور دانست و افزود: هیچگاه چنین طرحی با این ابعاد و ساختار و منابع مالی در تاریخ کشاورزی کشور سابقه نداشته است.
اکبری با اشاره به تصویب مجوز آب مرحله دوم این طرح در شورای عالی آب کشور اضافه کرد: تمام نمایندگان وزارت نیرو با اختصاص آب به مرحله دوم این طرح با وسعت 238 هزار هکتار مخالف بودند اما با حمایت نمایندگان مجلس و سازمان آب و برق خوزستان سهمیه آب این طرح به تصویب رسید.
وی تسریع در جانمایی مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری را خواستار شد و اظهار کرد: در شورای عالی آب سه ماه مهلت برای این منظور پیش بینی شده که لازم است تا هفته آینده جانمایی اعلام شود.
به گفته وی، در جانمایی ها، استفاده بهینه از آب و رعایت توازن منطقه ای باید مدنظر قرار گیرد.
اکبری با بیان اینکه طرح 550 هزار هکتاری الگویی برای تمام کشور است، تاکید کرد: با توجه به فراز و نشیب ها و مشکلات در طرح 550 هزار هکتاری، استان باید از این طرح مراقبت کند و آن را به سرانجام برساند زیرا ناکامی این طرح به منزله ناکامی برای کل کشور خواهد بود.
معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین با تاکید بر اعمال مدیریت یکپارچه بر منابع آب و شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی گفت: برای آموزش و ترویج شیوه های کشاورزی باید اعتبار خاصی اختصاص داده شود تا این طرح نهادینه شود.
وی مطالعات فرابخشی با محوریت آب و کشاورزی را نیز در این طرح ضروری دانست.
طرح احیای 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد.
در سال 1392 و در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان با تصویب 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی این طرح شتاب گرفت.
به گزارش ایرنا، این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.
مرحله نخست این طرح با مساحت 312 هزار هکتار در حال اجراست.
شبک **7151/6065 **1917
کد N1394257

وبگردی