آفتاب

دریای جنوبی روابط چین و سنگاپور را هم تحت الشعاع خود قرار داد

دریای جنوبی روابط چین و سنگاپور را هم تحت الشعاع خود قرار داد

پکن - ایرنا - موضع گیری های اخیر سنگاپور درباره دریای جنوبی باعث تیرگی روابط این کشور با چین شده است و به نظر می رسد روابط دو کشور به گرمی گذشته نیست.

به گزارش ایرنا، سنگاپور پس از رای دیوان لاهه در ماه گذشته میلادی یک بیانیه جدی صادر کرد و خواستار احترام کشورها به این رای شد.
این موضوع دقیقا مغایر با مواضع چین است که از قبل گفته بود در جلسات این دادگاه درباره رسیدگی به شکایت فیلیپین شرکت نمی کند و رای آن را هم نمی پذیرد.
با این وصف«لی هسین لونگ» نخست وزیر سنگاپور پس از صدور رای اعلام کرد که باید این رای مورد توجه طرفین دعوی قرار گرفته و به طور کامل اجرا شود.
همین موضوع باعث شد تا چین به طور جدی ازسنگاپور بخواهد در مسایل دریای جنوبی دقت بیشتری داشته باشد و موضعگیری مناسب تری اتخاذ نماید.
روزنامه«ساوت چاینا» از هنگ کنگ می نویسد که دو کشور از دیرباز روابط اقتصادی بسیار نزدیکی داشته اند اما معلوم نیست مساله دریای جنوبی تا چه اندازه مانع پیشرفت در این مناسبات شود.
روزنامه گلوبال تایمز چین اما به صراحت از سنگاپور انتقاد کرده و ایستادن این کشور در کنار آمریکا را نگران کننده توصیف کرده است.
این نشریه می نویسد که جای نگرانی است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به سنگاپور به عنوان یکی از کانون های مهم برای آمریکا اشاره کند و این کشور را پایگاهی برای اجرای برنامه راهبردی آسیا - اقیانوس آرام خود بداند.
رسانه های گروهی چین نوشته اند که بهتر است سنگاپور رهیافتی را دنبال کند که باعث تیرگی روابط با چین نشود و روابط دو کشور را در عرصه های مختلف دچار خدشه نسازد.
دیوان لاهه که به درخواست فیلیپین به موضوع ادعای مالکیت دولت چین در آبهای دریای جنوبی رسیدگی می کرد 22 تیرماه سالجاری به نفع فیلیپین رای خود را صادر کرد و گفت که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پکن به طور تاریخی بر آب ها و منابع آن منطقه تسلط انحصاری داشته است.
این شکایت در سال 2013 توسط دولت وقت فیلیپین در خصوص منازعات دریای جنوبی با چین تقدیم دادگاه لاهه شد.
آساق**231**1597*1590
کد N1393191

وبگردی