آفتاب

آغاز به کار فاز سوم پروژه همکاری جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه

آغاز به کار فاز سوم پروژه همکاری جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه

تهران - ایرنا - مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از آغاز مرحله اجرایی فاز سوم پروژه همکاری جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه در استقرار کشاورزی پایدار خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محسن سلیمانی روزبهانی گفت: نشستی به منظور معارفه و انجام هماهنگی فاز سوم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار در تبریز و با حضور نمایندگان ادارات کل محیط زیست، سازمان های جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و تیم پایش، شرکت­ های مجری آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد.
وی اظهار کرد: برنامه ریزی منظم برای اقدامات اجرایی و استفاده از درس آموخته­ های دو فاز پیشین پروژه در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سلیمانی روزبهانی تاکید کرد: در این فاز بر موضوعاتی مانند تغییر در بینش، دانش و رفتار حرفه ای بهره برداران برای مشارکت آگاهانه و پایدار فرایند احیا دریاچه ارومیه در قالب مدیریت مزارع - باغات و اصول حفاظت از محیط زیست، مشارکت گروه های متنوع اجتماعی و جوامع محلی، سمن ها و تداوم این مشارکت در تمامی مراحل برنامه ریزی تاکید شد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران ضمن اشاره به مشارکت جوامع محلی در فرایند تصمیم گیری و برنامه ریزی اجرایی، توانمند شدن بهره برداران در تطبیق دانش بومی با یافته های علمی در مدیریت مزرعه را از جمله دستاوردهای اجرایی دو سال نخست این طرح برشمرد.
وی اظهارداشت: احیای دریاچه ارومیه مستلزم تلاش همگانی است و مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار یکی از بخش ­های مهم در این فرایند است که تنها با فعال شدن سایر بخش­های مدیریت و اجرایی مانند مدیریت صحیح منابع آب و الگوهای کشاورزی کارآمد می شود.
فاز اول پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار با تحت پوشش قرار دادن حدود 30.000 هکتار از اراضی 13000 بهره بردار در 41 روستای واقع در استان های آذربایجان غربی و شرقی و با حمایت مالی دولت ژاپن در سال 2014 آغاز به کار کرد. در فاز دوم اجرایی تعداد روستاها با ایجاد 22 سایت جدید و 12 روستای اقماری به 75 روستا و با هدف کلی کاهش مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان از طریق الگو سازی در زمینه مشارکت جوامع محلی در فرایند احیای دریاچه افزایش یافته است. در فاز سوم پروژه فوق تعداد کل روستاهای تحت پوشش به 90 روستا خواهد رسید.
علمی 9014**1440
کد N1391757

وبگردی