آفتاب

ناگفته‌های مسجد جامعی از جام جهانی ۹۸ فرانسه/ پیشنهاد چاپ کتاب عکس‌های تهران در زمان جنگ

ناگفته‌های مسجد جامعی از جام جهانی ۹۸ فرانسه/ پیشنهاد چاپ کتاب عکس‌های تهران در زمان جنگ

همشهری آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، به مناسبت روز خبرنگار با حضور در روزنامه‌های پایتخت، این روز را به خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها تبریک گفت.

صبح روز جمعه (22 مرداد) احمد مسجد جامعی در برنامه‌ای با عنوان «روزنامه‌گردی»،‌ به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، برنامه تهرانگردی خود را به این امر اختصاص داد. او در ابتدا به روزنامه «جهان اقتصاد»، نخستین روزنامه اقتصادی که مجوز نشر گرفته است رفت و با روزنامه‌نگاران و مسئولان این روزنامه به گفت‌وگو نشست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، این بازدید عنوان کرد: این روزنامه اولین روزنامه اقتصادی است که در سال ۱۳۷۰ مجوز گرفته است. در ابتدا به صورت هفته نامه و قطع کوچکتری به چاپ می‌رسید که بعدها به صورت روزنامه عرضه شد.

مسجد جامعی درباره این روزنامه تاکید کرد: یکی دیگر از نکات مهم روزنامه جهان اقتصاد این است که اولین مدیر مسئول زن فعال در مطبوعات، خانم فرزانه خرقانی مدیر مسئول این روزنامه است.

او با اشاره به ولادت امام رضا (ع) به موردی دیگر از این روزنامه اشاره کرد و گفت: استاد حسن تقی‌پور پدر سعید تقی‌پور صاحب امتیاز و سردبیر این روزنامه، از معمارانی است که کار مرمت و بازسازی حرم امام موسی کاظم (ع) پدر امام رضا (ع) و امام جواد (ع) فرزند این امام رئوف را انجام داده است که بی مناسبت نبود در ایام ولادت علی بن موسی‌الرضا (ع)، یادی هم از این معمار فقید کنیم.

در ادامه خرقانی مدیر مسئول روزنامه «جهان اقتصاد» بیان کرد: دغدغه‌های زیادی در مسائل اقتصادی وجود دارد و هر کس به نوعی با این دغدغه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

او با تقدیر از حضور مسجد جامعی در این روزنامه تصریح کرد: هر چند از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت جدید، شرایط بهتری برای روزنامه‌ها بوجود آمده است اما امسال پر آسیب‌ترین سالی است که به روزنامه‌ها وارد شده است.

در ادامه این برنامه مسجد جامعی از اولین شماره روزنامه جهان اقتصاد، دیدن کرد.

  • تقدیر مسجد جامعی از انجمن عکاسان دفاع مقدس

در ادامه وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجمن عکاسان دفاع مقدس رفت و از بخش‌های مختلف ساختمان این انجمن دیدن کرد.

سید عباس میرهاشمی مدیر عامل انجمن عکاسان دفاع مقدس با بیان اینکه در سال ۱۳۸۰ این انجمن با حضور جمعی از عکاسان، راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این انجمن به ‌صورت خود جوش و خصوصی شکل گرفت و به جمع‌آوری، ساماندهی و آماده کردن برای انتشار آثار پرداخت.

او ادامه داد: بسیاری از نگاتیوهای دوران جنگ، آسیب دیده‌اند که امروز بسیاری از آنها را مرمت و دوباره منتشر کرده‌ایم.

میرهاشمی با تاکید بر اینکه با حداقل امکانات، کار مرمت آثار را انجام می‌دهند، تصریح کرد: مهمترین ضعفی که در عکس‌های جنگ وجود دارد، نبود کپشن و تاریخ آنها است که گروهی در اینجا سعی دارند تا این ضعف را برطرف کنند.

در ادامه مسجد جامعی پس از بازدید از بخش گنجینه این انجمن، گفت: عکس‌های بیش از ۴۰۰ عکاس و ارگان‌های مختلف، در اینجا نگهداری می‌شوند.

او افزود: خود جوش بودن این حرکت که ارگان‌‌ها نگاتیوهایشان را در اختیار انجمن عکاسان دفاع مقدس قرار داده‌اند، مسئله مهمی است که جای تقدیر و تشکر دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه عکس‌هایی از نیروی هوایی، جهاد دانشگاهی و استان‌هایی نظیر همدان، تبریز و اصفهان در گنجینه انجمن عکاسان دفاع مقدس،‌ نگهداری می‌شود، به عکس‌های بمباران تهران اشاره و عنوان کرد: چون تهران پایتخت بود، پس از بمباران سریع مرمت می‌شد و اطلاع دقیقی از محل بمباران‌های تهران نیست.

مسجد جامعی د ر پایان با تقدیر از انجمن عکاسان دفاع مقدس، پیشنهاد داد: عکس‌هایی که از بمباران تهران وجود دارد، به نوعی شناسنامه تهران است و بهتر است عکس‌های آن به صورت مجموعه‌ای جداگانه منتشر شوند.

  • عکس جای خبر را گرفته است

مقصد بعدی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن عکاسان مطبوعات ایران بود. او در این دیدار که با حضور جمعی از عکاسان مطبوعاتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: امروز عکس جای خبر، تحلیل و گزارش را گرفته است و خود عکس جریان‌سازی می‌کند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه عکاسی مطبوعاتی ارزشمندتر از دیگر حوزه‌های عکاسی است، اضافه کرد: عکاسان مطبوعاتی بسیار محبوب هستند و تلاش‌شان قابل تقدیر است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فرصت ایجاد شده برای عکاسان در برنامه‌های تهرانگردی اظهار کرد: عکاسان تهرانگردی مجموعه‌ای غنی از عکس‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و هنری را دارند. به نظرم دوره مبارکی برای عکاسان آغاز شده است و ظرفیت‌های جمعی تهرانگردی در خدمت عکاسی است.

طی این بازدید جمعی از عکاسان خبری به بیان مشکلات خود پرداخته و خواستار حمایت و احترام مسئولان شدند که مسجدجامعی در دلجویی از آنان، پشنهاد داد: تمام بی احترامی‌ها و مشکلاتی که در صنف‌تان وجود دارد، رسانه‌ای کنید تا دیگر تکرار نشود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران، همچنین پیشنهاد راه اندازی روزنامه عکس را برای عکاسان مطبوعاتی داشت.

  • بازدید مسجدجامعی از دومین روزنامه قدیمی در ایران

مسجد جامعی در ادامه به روزنامه «خراسان»، رفت و با اشاره به اینکه این روزنامه در اول تیر سال ۱۳۲۸ راه اندازی شد، گفت: بعد از روزنامه اطلاعات، روزنامه خراسان تنها روزنامه‌ای است که به صورت پیوسته چاپ شده است.

او تاکید کرد: هم زمانی روز خبرنگار، با ولادت امام رضا (ع) اولویتی برای بازدید از روزنامه خراسان به عنوان پر تیراژترین روزنامه شهرستانی شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه این روزنامه به سفارش دهخدا راه اندازی شد، تصریح کرد: بزرگانی همچون دهخدا، ملک الشعرای بهار، فخرالدین حجازی و دکتر شریعتی در این روزنامه مطلب چاپ کرده‌اند که پیشنهاد می‌شود این مقالات به تفکیک چاپ و انتشار داده شوند.

مسجد جامعی با اشاره به اشعار ملک الشعرای پدر و پسر که در وصف امام رضا سروده شده است، بیان کرد: تا کنون به این اشعار توجهی نشده است؛ در حالی‌که این اشعار گنجینه غنی و ارزشمندی هستند و مجموعه انتشارات خراسان می‌تواند آنها را به چاپ برساند.

او در ادامه پیشنهاد داد: زمانی که من معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، اولین دوره جشنواره رضوی راه اندازی شد و تا به امروز ادامه داشته است که سیری از شرایط برگزاری این جشنواره باید در مجموعه خراسان وجود داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه خراسان بازدید کرد و با اعضای تحریریه به گفت‌وگو پرداخت.

  • بازدید از پر تیراژترین روزنامه ورزشی ایران

روزنامه‌گردی مسجد جامعی در ادامه به موسسه خبر رسید. درابتدای این بازدید هادی فیاضی، مدیر مسئول روزنامه خبر ورزشی، درباره این موسسه گفت: موسسه خبر، بزرگترین موسسه بخش خصوصی در ایران است که روزنامه «خبر جنوب» با ۳۷ سال سابقه که حتی در روزهای تعطیل نیز به چاپ می‌رسد، روزنامه «خبر بانوان»، «روزنامه توریسم» اولین روزنامه صنعت گردشگری در دنیا،ماهنامه «ورزش و تصویر» اولین نشریه ورزشی سه بعدی دنیا، هفته نامه «کتاب هفته خبر»، خبرگزاری «خبرآنلاین» و فصلنامه «نوشتا» را منتشر می‌کند.

او به روزنامه «خبر ورزشی نیز اشاره کرد و توضیح داد: این روزنامه پرتیراژترین روزنامه ورزشی در بخش خصوصی است که به صورت مستمر چاپ می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه خبر ورزشی در ادامه به برج خبر در شیراز اشاره کرد که دفتر روزنامه خبر جنوب در آن واقع است و از توری خبر داد که چندی پیش در این استان و برج خبر برگزار شده بود.

احمد مسجد جامعی نیز با تقدیر از فعالیت این موسسه، اظهار کرد: زمانی قرار بود ساختمان روزنامه اطلاعات در مرکز شهر، که دسترسی خوبی داشت برای برج خبر آماده کنیم که خبرگزاری‌های داخلی و خارجی دفتری در آن داشته باشند که تا جایی پیش رفت و پس از پایان دولت، به حال خود رها شد.

او با اشاره به برگزاری بازی‌های المپیک با تاکید بر اینکه ورزش به یکی از ابزارهای دیپلماسی و فرهنگ تبدیل شده است، به خاطره‌ای از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه اشاره کرد و گفت: زمان بازی‌های جام جهانی فرانسه و پس از صعود تیم ملی فوتبال به این بازی‌ها، حکمی از سوی رئیس جمهور آمد که ابعاد فرهنگی و ورزشی این رویداد کنترل شود.

وزیر اسبق شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: قطعا یکی از سه نتیجه برد، مساوی یا باخت برای تیم ملی در بازی مقابل آمریکا، اتفاق می‌افتاد و ما باید یک سیاست رسانه‌ای درست پیش می‌گرفتیم. بنابراین برای تیم میلی فوتبال در فرانسه چند نوع بولتن داشتیم. یکی از بولتن‌ها برای بازیکنان بود و مدیریت آن را خودمان بر عهده گرفتیم. همچنین با خانواده‌های آنها نیز جلسه‌ای گذاشتیم که تاثیر آن در تیم خیلی بالا بود که خانواده‌ها بحث‌های ما را به بازیکنان منتقل می‌کردند. در آن زمان مخالفت‌هایی بود که این کار اصراف در کاغذ است اما نتیجه آن را در عمل دیدیم که بسیار مثبت بود.

در ادامه مسجد جامعی از تحریریه روزنامه خبر ورزشی بازدید کرد. در این بازدید پریسا غفاری یکی از خبرنگاران این روزنامه خبری را اعلام کرد که نظر عضو شورای اسلامی شهر تهرانرا جلب کرد. او درباره بسکتبال بانوان اعلام کرد: یک شعار آمریکایی منتشر شده که به فدراسیون جهانی بسکتبال می‌گوید: «حجاب را آزاد کنید.» پیش بینی من این است که تا پایان ماه آینده میلادی «فیبا» نظرش را درباره حضور بانوان محجبه را اعلام کند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یکی از اخبار المپیک توضیح داد و گفت: طبق گفته خبرنگاران، بیشترین توجه و انعکاسی که این روزها ورزش ایران دارد، مربوط به زهرا نعمتی، پرچمدار کاروان المپیک ایران است.

او افزود: دلیل توجه رسانه‌ها به این موضوع این است که حضور یک بانوی معلول در بازی‌های المپیک تا کنون بی‌سابقه بوده و رسانه‌های خارجی پس از این اتفاق، به بررسی زندگی ورزشکار تیرانداز ما پرداخته‌اند.

  • بازدید از روزنامه‌ای که دولتی هست و دولتی نیست

اما روزنامه‌گردی در برنامه بعدی خود به روزنامه «ایران» رسید. محمدتقی روغنی‌ها مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، در این دیدار اظهار کرد: شاخص ترین شناسایی این موسسه روزنامه ایران است و نشریاتی چون الوفاق، ایران ورزشی، ایران دیلی و ایران سپید، در آن منتشر می‌شود.

او اضافه کرد: این موسسه مجموعه‌ای است که هر چند دولتی محسوب می‌شود اما موسسه غیردولتی است و بودجه‌ای از دولت نمی‌گیرد.

مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با بیان اینکه رویکرد روزنامه ایران در دولت تدبیر و امید مانند گذشته نبوده گفت: این روزنامه در طول سال گذشته پاسخگوی تمام مطالبی که در خصوص دولت مطرح شده، بوده است.

روغنی‌ها تاکید کرد: ما به شیوه ارائه مطالب به طور جنجالی، تند و با ادبیات غیراخلاقی در طول سه سال گذشته مخالف بوده‌ایم و تلاش کردیم مخاطبان مخالف را نیز جذب کنیم.

او با اشاره به وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی در این حوزه بیان کرد: روزنامه ایران را با ۳۰۰ پرسنل تحویل دولت احمدی نژاد دادیم و با ۸۰۰ پرسنل تحویل گرفتیم.

مسجد جامعی نیز با بیان اینکه اولین شماره این روزنامه سال ۷۳ با یک نگاه ملی چاپ شد، تصریح کرد: پیش از این و در زمان ناصرالدین شاه نیز یک روزنامه با نام ایران چاپ می‌شد که آن نیز زیر نظر دولت وقت بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه پیشنهاد داد: برای بیستمین سال انتشار «الوفاق»، برنامه‌ای ویژه داشته باشید.

او همچنین گفت: حدود ۱۳۷۵ مطلب از من که در روزنامه‌های مختلف به چاپ رسیده است در آرشیو این روزنامه وجود دارد که برای خودم قابل توجه بود.

مسجد جامعی با بیان اینکه ۶۰ درصد از مطبوعات ایران در سال‌های اخیر در روزنامه ایران بایگانی شده است، خاطرنشان کرد: روزنامه ایران، ۲۶ روزنامه کثیرالانتشار را از سال ۷۳ هر روز آرشیو الکترونیکی می‌کند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به روزنامه ایران سپید، نخستین روزنامه خط بریل در جهان اشاره و توضیح داد: نابینایان برایشان سخت است که بیرون از خانه بروند و باید در بخش نشر نابینایان سرمایه‌گذاری شود. همچنین ۵۴۰ هزار نابینا و کم بینا در ایران وجود دارد که این روزنامه می‌تواند برای آنها ارسال شود.

  • همشهری فضای رسانه را ارتقا داد

آخرین ایستگاه روزنامه‌گردی مسجد جامعی، موسسه مطبوعاتی همشهری بود. حسین قربانزاده سردبیر روزنامه همشهری، با تقدیر از برنامه‌های تهرانگردی عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: از تهرانگردی آقای مسجد جامعی، به جز خانواده‌شان، بقیه راضی هستند.

او درباره مشکلات صنفی خبرنگاران گفت: حوزه ضمانت اجرای قانون مطبوعات، برای کسانی که کار محتوایی انجام می‌دهند و کسانی که کار محتوایی انجام نمی‌دهند، مشکلی ریشه‌ای است.

قربانزاده افزود: هر زمان سراغ این موضوعات رفته‌اند، به دلیل سیاسی بودن این مسئله، به فراموشی سپرده می‌شود.

مسجد جامعی نیز با تقدیر از فعالیت‌های این روزنامه، بیان کرد: همشهری نیروهای توانمند و ارزشمندی را به جامعه مطبوعات معرفی کرد.

او ادامه داد: در شکل گیری این روزنامه نظراتی داشتم که نشریه‌ای برای سواد شهروندان داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در آن زمان بحث بود که آیا روزنامه می‌تواند این کار را انجام دهد،‌اضافه کرد: علت تمام رنگی بودنش این بود که نشاطی به جامعه می‌داد و انرژی مثبتی داشت. البته خیلی هم با این طرح مخالفت شد.

مسجد جامعی تاکید کرد: در همین راستا حرکتی در زمینه عکاسی شد تا عکس و عکاس ان دیده شوند، نام خبرنگار در کنار مطلب آن نوشته شد و فضای رسانه، شخصیت و منش آن را ارتقا داد.

در پایان این دیدار یونس شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین نیز، پیشنهاد داد: اگر همت شود تا این تهرانگردی‌ها به یک ویکی‌پدیا تبدیل شود و اطلاعات روی یک سایت قرار گیرد، ارزشمند خواهد بود.

براي تماشاي تصاوير بيشتر اينجا را كليك كنيد.

کد N1390384

وبگردی