آفتاب

نیجریه پس از چند سال موارد جدید فلج اطفال را گزارش می‌دهد

نیجریه پس از چند سال موارد جدید فلج اطفال را گزارش می‌دهد

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) بروز دو مورد جدید فلج اطفال را در شمال شرق نیجریه اعلام کرد که مانعی جدی در برابر اقدامات برای ریشه‌کنی این بیماری در جهان شمرده می‌شود.

به گزارش نیویورک‌تایمز شناسایی این موارد جدید امیدهای مقامات جهانی بهداشت درباره امکان اعلام زودهنگام عاری از فلج اطفال شدن قاره آفریقا را بر باد می‌دهد. آخرین مورد عفونت ناشی از ویروس فلج اطفال وحشی در نیجریه در ژوئیه ۲۰۱۴ گزارش شده بود. آخرین مورد فلج اطفال در قاره آفریقا یک ماه پس‌ازآن در سومالی گزارش شده بود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پیش از اینکه یک منطقه عاری از فلج اطفال اعلام کند، باید هیچ مورد ثابت‌شده‌ای از فلج اطفال رخ نداده باشد.

دکتر ماتشیدیسو موئتی، رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای آفریقا دراین‌باره گفت: «ما از شنیدن از اخبار به‌شدت بهت‌زده شدیم. اولویت اصلی ما اکنون ایمن کردن کودکان در همه مناطق مبتلا است.»

ویروس پولیو یا فلج اطفال فقط یک کودک از هر ۲۰۰ کودک دچار عفونت را فلج می‌کند و در مناطق خطرناک یا دورافتاده، بسیاری موارد هرگز شناسایی نمی‌شوند، بنابراین مقامات بهداشتی تصور می‌کنند که شیوع این ویروس بسیار گسترده‌تر از حدی است این دو مورد نشان می‌دهد.

تا روز پنجشنبه، آخرین موارد شناخته‌شده ناشی از ویروس «وحشی» فقط در پاکستان و افغانستان وجود داشتند. (واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای هنوز با قطره‌های خوراکی انجام می‌شود که حاوی ویروس زنده ضعیف شده است که گاهی جهش پیدا می‌کند و به گونه خطرناک‌تری تبدیل می‌شوند و شیوع‌های «ویروس پولیو ناشی از واکسن» رخ می‌دهد که ممکن است فلج هم ایجاد کند. این شیوع‌ها را گرچه هشداردهنده هستند، می‌توان به‌سرعت با واکسیناسیون بیشتر تحت کنترل درآورد.)

نیجریه تا همین اواخر در سال ۲۰۱۲ کانون بروز بیش از نیمی از همه موارد فلج اطفال در سراسر جهان بود. قطع کردن سرایت فلج اطفال در آفریقا یک پیروزی بزرگ بهداشت عمومی به شمار می‌رفت. فقط دو بیماری - آبله و طاعون گاوی یک بیماری دامپزشکی- تابه‌حال از کره زمین ریشه‌کن شده‌اند- و در هر دو بیماری آخرین موارد در آفریقا یافت شدند. چندین صد مورد آخر باقیمانده کرم گینه یا درانکولیایسیس، تنها بیماری دیگری که مانند فلج اطفال در شرف ریشه‌کنی است- نیز به آفریقا محدود می‌شود.

توالی‌یابی ژنتیکی ویروس فلج اطفال نیجریه‌ای بیانگران است که موارد جدید ناشی از سویه وحشی است که برای آخرین بار در ایالت بورنو در این کشور در سال ۲۰۱۱ شناسایی شد و به‌این‌ترتیب معلوم می‌شود که این ویروس برای پنج سال بدون شناسایی شدن در گردش بوده است. حملات گروه افراطی بوکوحرام در شمال شرق نیجریه باعث شده است که بسیاری از نقاط در این ناحیه از دسترس گروه‌های واکسیناسیون کننده و متخصصان پایش بیماری دور بماند.

کشتار و جنگ باعث آواره شدن هزاران نفر از روستاهای محل زندگی‌شان شده است. جان اف ورترفویل، رئیس برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آتلانتا می‌گوید: «این حرکت سیال جمعیت شناخت محل نهایی آن‌ها را مشکل می‌کند.»

او افزود: «این مانعی بزرگ است، لازم است ما تلاش‌هایمان را دو برابر کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که سرایت ویروس قطع می‌شود.»

به گفته دکتر ورترفویل، پیشرفت‌های ارتش نیجریه در امسال راه را به مناطق جدیدی در بورنو را که قبلاً خارج از دسترس بودند، گشود و یک مورد فلج ناشی از ویروس جهش‌یافته در ماه مارس شناسایی شد و افزایش اقدامات پایش به کشف جدیدترین موارد انجامید.

آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش کرد که بالگردهای نظامی واکسن‌های فلج اطفال را به بخش‌های خطرناک شمال شرق نیجریه رسانده‌اند که این موارد جدید در آن‌ها کشف شده است. سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی برای واکسیناسیون میلیون‌ها نفر از کودکان در این منطقه با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. قبلاً سازمان ملل پس حمله نیروهای شورشی به یک کاروان کمک‌های انسان دوستانه با اسکورت نظامی که به زخمی شدن چند نفر انجامید، معلق کرده بود.

کد N1388115

وبگردی