آفتاب
در میزگرد خبرگزاری مهر بررسی شد؛

حرکت گلستان درمسیربهبود وضعیت اقتصادی/سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند

حرکت گلستان درمسیربهبود وضعیت اقتصادی/سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند

گرگان – اقتصاد نوپای صنعتی گلستان که مردم آن ۶۰ درصد میانگین کشوری در آمد دارند، در حالی وارد مسیر بهبود شده که به گفته مسئولان اشتغال و ارزش افزوده آن از رتبه۲۷ به ۲۱ کشور رسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - زهرا بهرامی: گلستان که سال ها با محدودیت های صنعتی رو به رو بود، این روزها در حالی تلاش می کند تا اقتصاد کشاورزی محور خود را به صنعتی تبدیل کند که بخشی از صنایع ایجاد شده خود را در سال های گذشته، به دلیل شرایط حاکم بر کشور از دست داد و شرایط سرمایه گذاری ایده آلی برای جذب توانمندان اقتصادی نداشت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تنها راهکار برون رفت اقتصاد گلستان از وضعیت فعلی که در رتبه های پایین جدول اقتصادی قرار دارد و درآمد مردمان آن از میانگین کشوری هم پایین تر است، حمایت از سرمایه گذاری در بخش های مختلف عنوان شد.

با نزدیک شدن به ماه های آخر دولت یازدهم، بر آن شدیم تا اقدامات دولت را در این رابطه بررسی کنیم تا مشخص شود چه مقدار از وعده های سه سال گذشته دولتمردان اجرایی شده است. به همین دلیل میزگردی با مشارکت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان برگزار شد و در این نشست اقدامات عملی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و فعالیت‌های مؤثر دولت برای رونق تولید و خروج از رکود بررسی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان که به عنوان یکی مهمانان این میزگرد در جلسه حاضر یافته بود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های عملی دولت پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خروج از رکود، فعال‌سازی واحدهای کوچک و متوسط دچار رکود و اتمام طرح‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد برای ۱۰ هزار واحد صنعتی است.

[p]حسینقلی قوانلو افزود: در قالب این طرح قرار بود ۴۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۳۱۷ طرح راکد و نیمه‌تمام صنعتی استان پرداخت شود بود اما تاکنون پرداخت ۵۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۵۳۰ طرح صنعتی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گلستان به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون قریب به ۳۵ میلیارد تومان نیز به ۱۹ واحد تولیدی معرفی‌شده به بانک‌ها، تسهیلات پرداخت‌شده است و گلستان چهارمین استان کشور در پرداخت تسهیلات به شمار می‌رود.

رشد ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری در گلستان

یکی از سوالاتی که از قوانلو پرسیده شد میزان افزایش سرمایه گذاری و اقدامات انجام شده از سوی دولت برای تسریع روند حضور سرمایه گذاران در گلستان بود که او از رشد ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده و صدور پروانه‌های بهره‌برداری شده بخش صنعتی گلستان در چهار ماه نخست امسال خبر داد و اضافه کرد: در این مدت شاهد رشد ۳۷.۵ درصدی اشتغال و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی در گلستان به دلیل رکود بازار، رکود منفی ۱۸ درصدی صنعت ساختمان، نبود بازار فروش و ... تعطیل‌شده بود که به‌جای آن ها، در یک سال گذشته ۴۱ واحد متوقف را مجدد راه‌اندازی کردیم.

[p]

[p]قوانلو با این توضیح که عملاً هیچ واحد تولیدی در سه‌ساله گذشته در استان تعطیل نشده است، تصریح کرد: در این مدت همچنین ۳۰۹ پروانه بهره‌برداری صنعتی صادرشده و به واحدهای کار استان اضافه‌شده‌اند.

[cite]نرخ بیکاری استان در سه سال گذشته کاهش داشته و از ۱۳.۷ درصد به ۱۱.۸ درصد رسیده و به‌جرات می‌توان گفت نرخ بیکاری تابستان امسال گلستان به زیر ۱۰ درصد رسیده استبه گفته وی،  نرخ بیکاری استان در سه سال گذشته کاهش داشته و از ۱۳.۷ درصد به ۱۱.۸ درصد رسیده و به‌جرات می‌توان گفت نرخ بیکاری تابستان امسال گلستان به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با یادآوری اینکه مشکل جدی استان در بیکاری فصلی است، گفت: کاهش نرخ بیکاری استان در سه سال گذشته بخشی مربوط به رشد صنعتی و بخشی مربوط به رشد کشاورزی است.

وی از تصویب ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات جدید در نهمین کارگروه تسهیل استان برای رفع موانع تولید در گلستان خبر داد و اضافه کرد: درمجموع پرداخت ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان مصوب شده است.

وی ادامه داد: اتمام واحدهای نیمه‌تمام و فعال‌سازی واحدهای تعطیل‌شده سه هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد می‌کند.

به گفته قوانلو گلستان در جذب سرمایه‌گذار داخلی موفق است اما در جذب سرمایه‌گذار خارجی نوپا و کم‌تجربه است. با این حال ظرفیت بسیار خوبی به دلیل شرایط اقلیمی، هم‌مرزی با کشورهای آسیای میانه و ... در جذب دارد.

رشد ۱۵.۵ درصدی منابع بانکی گلستان

یکی از مشکلاتی که همواره سرمایه گذاران از آن گله دارند، میزان سود تسهیلات بانکی و همچنین روند کند ارائه تسهیلات است، تا جایی که حتی برخی کارشناسان معقتدند تعطیلی برخی واحدهای تولیدی در شرایطی که اقتصاد بیمار کشور اجازه رشد را از بسیاری واحدهای صنعتی گرفته بود، کارگاه های تولیدی نوپا را با شکست مواجه کرد که این خود زمینه اخراج کارگران و بدتر شدن شرایط اقتصادی کشور را ایجاد کرد.

همکاری نکردن بانک ها در زمینه توسعه گلستان و همچنین هم راه نشدن آن ها با طرح های تولیدی و صنعتی بارها مورد انتقاد استاندار گلستان و معاون اقتصادی وی همراه بود تا جایی که در سال های گذشته حتی خبر از حضور نیافتن بانک ها در جلسات و یا ترک این جلسات هم شنیده می شد. به همین دلیل، مدیر امور شعب بانک ملی گلستان و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در این نشست دعوت شد تا در مقام پاسخگویی حاضر شود و به انتقادات پاسخ دهد.

خان علی رشیدی، بابیان اینکه سیستم بانکی یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد هر کشور است، اظهار کرد: اقتصاد ایران بانک محور بوده و ۹۰ درصد تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود.

[p]

[p]وی با بیان این که سرمایه‌گذاری یکی از الزامات توسعه اقتصادی است، افزود: مهم‌ترین وظیفه سیستم بانکی، تجهیز منابع و جمع‌آوری وجوه است تا به‌صورت بهینه به واحدهای تولیدی تخصیص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ بانک عضو شورای همیاری بانک‌های استان هستند، گفت: رشد منابع سیستم بانکی در استان ۱۵.۵ درصد بوده که رقم قابل‌توجهی است، به‌طوری‌که تا پایان تیرماه امسال از ۶۶ هزار میلیارد ریال به ۷۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیر امور شعب بانک ملی گلستان تصریح کرد: ۹۸ هزار میلیارد ریال نیز مصارف سیستم بانکی استان بوده که نشان می‌دهد شکافی ۲۰ هزار میلیارد ریالی میان منابع و مصارف وجود دارد که از شبکه ۱۳ بانک موردنظر خارج‌شده است.

رشیدی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل، از هر ۱۰۰ واحد باید ۱۳ واحد نزد بانک مرکزی به‌عنوان ذخیره قانونی و دو واحد در صندوق احتیاطی ذخیره شوند و درواقع یک بانک خوب ۸۵ درصد مجاز به پرداخت تسهیلات است.

حضور پرنگ بانک ها در توسعه اقتصاد گلستان

وی افزود: این در حالی بوده که در گلستان تا پایان تیرماه ۱۲۷ درصد تسهیلات بانکی پرداخت‌شده که نشان می‌دهد نقش سیستم بانکی در استان بسیار مهم است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان با اشاره به معوقات بانکی در استان، گفت: معوقات بانکی استان تا پایان تیرماه امسال ۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال بوده که نسبت مطالبات به مصارف را ۹.۴ درصد نشان می‌دهد.

[p]

[p]رشیدی تصریح کرد: استاندارد جهانی نسبت مطالبات به مصارف زیر چهار درصد است، اما این نسبت در ایران بیش از ۱۲ درصد بوده و گلستان با ۹.۴ درصد وضعیت خوبی نسبت به میانگین کشوری دارد.

وی با اشاره به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی کشور، یادآور شد: به لحاظ قانونی موانعی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی وجود داشت که برخی از این موانع برداشته‌شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی کوچک با حداکثر ۵۰ کارکنان و واحدهای تولیدی متوسط با حداکثر ۱۰۰ کارکنان که متوقف‌شده و با اندک سرمایه‌گذاری راه‌اندازی مجدد می‌شوند، مشمول طرح تسهیلات هستند.

رشیدی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی نبود تقاضا است به‌طوری‌که محصول تولید می‌شود، اما تقاضایی برای آن وجود ندارد. در کنار این مشکلات، قاچاق کالا نیز در حال آسیب زدن به اقتصاد ملی کشور است.

گام بلند گلستان در مسیر بهبود اقتصادی

با توجه به جمع بندی مطالب بیان شده، این انتظار می رود که اقتصاد گلستان در حال حاضر پویایی لازم را داشته باشد ولی شرایط ظاهری اشتغال استان به گونه دیگری است. آمارها هم نشان می دهد که وضعیت فعلی گلستان گرچه نسبت به سال های گذشته بهبود یافته اما همچنان با شرایط ایده آل فاصله دارد. با این حال در شرایط رکود حاکم بر بازار، نمی توان انتظار داشت در مدت کوتاهی واحدهای تولیدی بتوانند اقتصاد را متحول کنند.

مساله ای که معاون اقتصادی استاندار گلستان هم به اذعان کرد و معتقد است اقتصاد هم مانند فرهنگ دیربازده است. محمود ربیعی با بیان این که گلستان در حوزه سرمایه گذاری خارجی کم تجربه است، از حرکت استان در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی خبرداد.

از او پرسیدیم آیا می‌توان به آینده استان در بهبود شرایط اقتصادی و جذب بیش‌ازپیش سرمایه‌گذار امیدوار بود و وی مجدد تاکید کرد: هم‌اکنون استان گلستان در مسیر بهبود اقتصادی درحرکت است.

[p]

[p]ربیعی اما توضیح داد که حرکت در مسیر بهبود اقتصادی به این معنا نیست که تمام مشکلات اقتصادی گلستان حل‌شده و بنا هم نداریم توقع ایجاد کنیم بلکه تاکید می کنیم مشکلات در این حوزه وجود دارد اما در حال حل شدن است.

وی بابیان اینکه در هفته دولت امسال نیز چند پروژه سرمایه‌گذاری در استان به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: به آینده اقتصاد گلستان و کشور بسیار امید دارم نه در شعار بلکه شاهد علائم این بهبود هستیم.

ربیعی تحرک ایجادشده در تعامل بانک‌ها با بخش اقتصادی و افزایش تولیدات بخش کشاورزی و صنعتی را حرکت مثبت دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته واردکننده گندم بودیم اما هم‌اکنون امکان صادرات و افزایش ارزش‌افزوده گندم و تبدیل آن به آرد در گلستان فراهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان یادآور شد: در سال‌های گذشته استان امکان تولید میگو نداشت و هم‌اکنون گلستان به یکی از قطب‌های پرورش میگو در کشور تبدیل‌شده است.

وی از تصویب یک‌فوریت منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه برون در مجلس دهم به‌عنوان یک نگاه مثبت به آینده یادکرد و متذکر شد: پرداخت ۴۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی راکد استان که هم‌اکنون به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده همگی نشانه‌های مثبت در امید به آینده اقتصاد گلستان است و مطمئن هستیم با تلاش همه دوستان سرانجام خوبی در انتظار اقتصاد گلستان است.

همانطور که اشاره شد گرچه گلستان با مشکلات اقتصادی فراوانی رو به رو است و حوزه سرمایه گذاری هم همچنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کند، اما با تعامل ایجاد شده بین دستگاه های مختلف، زمینه توسعه استان فراهم شده و به گفته مسئولان، گلستان اکنون در مسیر بهبود اقتصادی حرکت می کند. مسیری که به تاکید آن ها زود بازده نیست، اما آثار خود را نشان داده و امید می رود در آینده ای نزدیک شاهد تاثیرات آن در معیشت مردم گلستان باشیم. مردمی که اکنون ۶۰ درصد میانگین کشوری درآمد دارند و تا رسیدن به حداقل ها مسیری سخت را باید طی کنند.

کد N1387548

وبگردی