آفتاب

رای الیوم: دیپلماسی ایرانی بسیار قوی تر و موفق تر از کشورهای عربی عمل می کند

رای الیوم: دیپلماسی ایرانی بسیار قوی تر و موفق تر از کشورهای عربی عمل می کند

تهران- ایران- عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در خصوص سفر روز جمعه محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و دیدار با مسئولان این کشور نوشت: در حالی که کشورهای عربی در خواب عمیق هستند، دیپلماسی ایرانی بسیار قوی ترو موفق تر عمل می کند.

عطوان می افزاید، دیدار روز جمعه ظریف از آنکارا (پایتخت ترکیه) فرق عظیم بین دیپلماسی ایرانی با دیپلماسی عربی را نشان می دهد و اینکه دیپلماسی ایران بسیار بالاتر بوده و دستاوردهای بسیاری برای آنها دارد، در حالی این دیپلماسی در میان عرب ها بسیار متهجر بوده و نشان از شکست سیاست های سردمداران آنها دارد.
وی افزود: این نکات مدح و ثنای ایران نیست، بلکه انتقادی از حکومت های عربی است، حکومت هایی که تا دیروز همپیمان استراتژیک و شریک ترکیه در پرونده های منطقه ای بخصوص سوریه بودند.
سردبیر رونامه رای الیوم می نویسد، ظریف که در آنکارا با استقبال گرمی روبرو شد به محض ورود به آنکارا بر اهمیت نقش ایران، ترکیه و روسیه در منطقه تاکید کرد و افزود: اگرچه ممکن است کشورهای منطقه در برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشند، اما می توان این اختلاف ها را با گفت وگو حل کرد.
وی همچنین کودتای ترکیه را محکوم و تاکید کرد که ما اعتقاد داریم که زمان بکار بستن زور و کودتا به پایان رسیده و دیگر جایی در منطقه ندارد.
عطوان می نویسد، در اینجا باید به هوشیاری دیپلماسی ایران اشاره کنم که چاووش اوغلو آن را افشا کرد و گفت که او و ظریف در شب کودتا بیدار بوده اند و برای اطلاع از رخدادهای داخل ترکیه چندین بار با یکدیگر تماس داشته اند تا نسبت به ثبات و امنیت در ترکیه مطمئن شوند.
وی افزود: این درحالی است که ایران و ترکیه در جنگ سوریه در دو جبهه کاملا متضاد با یکدیگر قرار داشته و به لحاظ مذهبی با یکدیگر اختلاف دارند؛ ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می کنند در حالی که ترکیه با همپیمانان عرب بخصوص عربستان و قطر و کشورهای آمریکا و اروپا از مخالفان مسلح این کشور (تروریست ها) که در تلاش برای براندازی دولت سوریه هستند، حمایت می کنند.
سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه می نویسد: چرا ظریف در طول شب کودتا نمی خوابد و 5 مرتبه با ترکیه تماس می گیرد، تا از برقراری ثبات در این کشور اطمینان حاصل کند درحالی که کشورهای عربی در خواب عمیق فرو رفته بودند؟ این بی تفاوتی عرب ها این زمینه را در ترکیه تقویت کرد که حتی خود این کشورها ممکن است در این کودتا دست داشته باشند یا حداقل آن را تایید کرده و خوشایند آنها بوده است، اما ایران نشان داد که دوست روزهای سخت برای ترکیه است.
وی افزود: منطق حکم می کرد که 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان خیلی پیشتر از ظریف وارد آنکارا می شد تا از اوضاع همپیمان ترک خود مطمئن می شد، ولی این کار را نکرد و تاکنون نیز دلیل این کار و انگیزه های آن را نمی دانیم.
به نوشته عطوان، دولت ایران می داند که در هر زمان به لحاظ دیپلماسی چگونه حرکت کند و به خوبی می داند که چگونه با ورق هایش بازی کند بخصوص برگ اقتصادی خود و می داند چگونه آن را به نفع مصالح منطقه ای خود بکار گیرد. موضوعی که جاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به خوبی برآن تاکید کرد و افزود که ما در این گفت وگو ها درخصوص حجم تجاری دوجانبه معادل 30 میلیارد دلار در سال به توافق رسیدیم.
خاورم**9366**1275
کد N1387382

وبگردی