آفتاب

نگرانی بلغارستان از تنش سیاسی در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه

نگرانی بلغارستان از تنش سیاسی در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه

بلگراد-ایرنا- نخست وزیر بلغارستان با ابراز نگرانی از ورود مهاجرین غیر قانونی به کشورش در صورت ناموفق بودن توافق بین بروکسل و آنکارا، اتحادیه اروپا را به حفظ روابط خوب با ترکیه به رغم افزایش تنش پس از کودتای ناموفق در ژوئیه امسال در ترکیه فراخواند.

به گزارش ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان، 'بویکو بوریسوف' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون 'نووا' در صوفیه گفت: مهم است که روابط خوب با ترکیه را به منظور جلوگیری از ورود مهاجرین حفظ کنیم زیرا که این مساله بسیار مهم و حیاتی است.
نخست وزیر بلغارستان افزود که معتقد است همکاران اروپایی وی از اینکه بلغارستان و یونان با عملی نشدن توافق نامه در خصوص حل و فصل بحران مهاجرین با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد، آگاه هستند.
بوریسوف همچنین اضافه کرد که اگر به توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در رابطه با مهاجرین غیر قانونی و پناهجویان خدشه ای وارد شود، در آن صورت تمامی مهاجرین در بلغارستان و یونان باقی می مانند، زیرا که تمامی کشورهای اروپای غربی مرزهای خود را بسته اند و بلغارستان مملو از مهاجران خواهد شد.
روابط ترکیه و اتحادیه اروپا از 15 ژوئیه امسال یعنی پس از کودتای نا موفق بر علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه رو به تیرگی گذاشته است.
حکومت آنکارا خواهان لغو روادید برای شهروندان این کشور به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و این در حالیست که بروکسل، ترکیه را به تحقق شرایط لازم در مراحل ائتلاف اروپایی فراخوانده است.
کشورهای بالکان پس از توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپا در اوایل ژانویه سال جاری میلادی برای حل و فصل بحران مهاجرین غیرقانونی کنترل در مرزهای خود را برای جلوگیری از مهاجران و پناهجویان افزایش دادند به طوری که تردد پناهجویان از طریق این منطقه از اروپا برای رسیدن به کشورهای شمالی اتحادیه اروپا بسیار کاهش یافته است.
صربستان نیز که در مسیر مهاجران غیر قانونی در رسیدن به اتحادیه اروپا قرار دارد پس از افزایش ورود مهاجرین از راه های غیر قانونی و کنترل شدید مرزهای مجارستان به روی آوارگان جنگی و پناهجویان، تصمیم گرفت که با تشکیل نیروی های پلیس و ارتش کنترل بر مرزهای خود با مقدونیه و بلغارستان را برای جلوگیری از ورود پناهجویان افزایش دهد.
مجارستان از 16 تیر ماه امسال برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و پناهجویان کنترل مرزهای خود را با صربستان و کرواسی تا عمق هشت کیلومتری افزایش داده است. مجارستان سال گذشته در بحران ورود مهاجران به اروپا برای جلوگیری از عبور آوارگان جنگی و پناهجویان از این کشور ابتدا در شهریور سال گذشته مرزهای خود با صربستان و سپس در آبان ماه با کرواسی را با ایجاد موانع وکشیدن سیم خاردار مسدود کرد.
مقدونیه نیز از جمله کشورهای منطقه بالکان است که با بحران شدید مهاجران غیر قانونی و پناهجویان مواجه است و در این باره با مستقر کردن ارتش در مرزهای خود با یونان تدابیر امنیتی در کشورش را افزایش داده است.
اتحادیه اروپا با بدترین بحران آوارگان پس از جنگ جهانی دوم روبرو شده است.
این بحران موجب ایجاد تنش در روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده و پایبندی این کشورها به پیمان شینگن را به شدت زیر سوال برده است.
اروپام**436**شبس *1488 **
کد N1386906

وبگردی