آفتاب
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهدای اعلام کرد:(اختصاصی)

اقدام ترکمن ها در اخذ عوارض از کامیون های ایرانی را با رفتار متقابل پاسخ می دهیم

اقدام ترکمن ها در اخذ عوارض از کامیون های ایرانی را با رفتار متقابل پاسخ می دهیم

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی گفت: اقدام ترکمن ها در اخذ عوارض از کامیون های ایرانی برخلاف روابط حسن همجواری و توافق نامه های حمل و نقلی دو کشور است که هنوز علت آن را نمی دانیم، اما قطعا با رفتار متقابل پاسخ داده می شود.

«محمدجواد عطرچیان» عصرجمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در باره اقدام ترکمنستان در خصوص افزایش تعرفه تردد کامیون های ایرانی از خاک این کشور، افزود: این عوارض از روز دوشنبه گذشته (18 مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون های ایرانی ترانزیتی وضع شده است.
وی گفت: ترکمن ها اینک به اخذ عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند.
عطرچیان خاطرنشان کرد: این اقدام فقط بر روی کامیون های ترانزیتی ایرانی که به مقصد کشورهای همسایه ترکمنستان از جمله قزاقستان، قرقیزستان ، ازبکستان و تاجیکستان در حرکتند اعمال شده، اما شایعاتی در مرزها پیچیده که به زودی این عوارض را از کامیون های دوجانبه (که فقط بین ایران و ترکمنستان حرکت می کنند) نیز اخذ خواهند کرد.
وی یادآور شد: این اقدام ترکمن ها فقط بر روی کامیون های ترانزیتی ایرانی وضع شده و در حال حاضر با کامیون های ترک، ازبک و قزاق کاری ندارند.
به گفته این مقام مسئول، این اقدام ترکمن ها بدون اطلاع قبلی بوده و از کامیون داران ایرانی اخذ می شده است و بسیاری رانندگان (بویژه کامیون هایی که از قزاقستان به ترکمنستان وارد می شده اند) نیز با سرباز زدن از پرداخت این عوارض، هم اینک در مرزهای کشورهای قزاقستان و ازبکستان با ترکمنستان مانده اند؛ اما هیچ صفی از کامیون ها در مرزهای ایران تشکیل نشده است.
وی ادامه داد: سالیانه 75 هزار کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان و بین هفت تا هشت هزار کامیون دیگر از خاک این کشور به مقصد سایر کشورهای همسایه در تردد است و در مقابل، سالیانه حدود 20 هزار کامیون ترکمنی نیز به مقصد ایران حرکت کرده و حدود دو تا سه هزار دستگاه کامیون ترکمنی از خاک ایران به سمت ترکیه ترانزیت می کنند.
عطرچیان یادآور شد: کامیون داران و شرکت های حمل و نقل ایرانی این عوارض را نهایتا پرداخت نمی کنند، بلکه آن را از صاحبان کالاها اخذ می کنند و بر این اساس، اقدام طرف ترکمنی به گران شدن مسیر ترانزیتی شان می انجامد.
مدیرکل دفتر ترانزیت بین المللی سازمان راهداری تصریح کرد: این حرکت ترکمن ها برخلاف توافق نامه های حمل و نقلی و برخلاف روابط حسن همجواری دو کشور است که هنوز علت آن را نمی دانیم.
وی تاکید کرد: بطور قطع این حرکت بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.
عطرچیان با بیان اینکه از هفته گذشته اعتراض خود را به این حرکت از مجاری دیپلماتیک اعلام کرده ایم، تصریح کرد: پس از هماهنگی های لازم با مراجع ذیربط، از هفته آینده رفتار متقابل با کامیون های ترکمنی انجام خواهیم داد.
این مسئول به خبرنگار ایرنا گفت: هر اقدام ترکمن ها از هفته آینده اعم از اخذ عوارض و عدم اجازه ورود کامیون های خالی به سمت ترکمنستان، پس از اعلام به مرزهای رسمی باجگیران، سرخس، اینچه برون و لطف آباد با اقدام متقابل پاسخ داده خواهد شد.
عطرچیان تاکید کرد: هرگونه مذاکره با ترکمن ها برای لغو این عوارض باید از مجاری دیپلماتیک انجام شود و در حال حاضر هیچ بحثی با طرف ترکمنی نداریم و تنها بر اساس اصل رفتار متقابل عمل خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد این اقدام طرف ترکمنی در راستای جایگزینی ناوگان ترکمنی و حذف ناوگان ایرانی بوده و محدودیت های ایجاد شده برای ناوگان کشورمان در عمل بازار حمل و نقل منطقه را در اختیار کامیون های ترکمنی خواهد گذاشت؛ در صورتی که طرف ایرانی برای حفظ سهم خود در بازار حمل و نقل منطقه، همه اصول بازی برد- برد و اصل رفتار متقابل را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان خواستار افزایش میزان تردد روزانه کامیون بین دو کشور از 600 به 800 کامیون در روز شده و گفته بود، در صورتی که ترکمنستان نسبت به دریافت مجوزها و هماهنگی های لازم اقدام کند، میزان تردد کامیون ها تا ماه های ژوئن و جولای می تواند به 800 دستگاه افزایش یابد و در این زمینه ایران آمادگی دارد هماهنگی های گمرکی، ایجاد پنجره واحد در پایانه های مرزی و سایر شرایط را ایجاد کند.
اقتصام ** 3065 ** 1200
کد N1386715

وبگردی