آفتاب
معاون سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری عنوان کرد:

ضرورت بازگشت زنجیره ارزش افزوده به جوامع روستایی

ضرورت بازگشت زنجیره ارزش افزوده به جوامع روستایی

معاون امور فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: برنامه‌هایی برای بازگشت زنجیره ارزش افزوده به روستاها و در نتیجه تلاش برای توازن در جوامع روستایی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر زرگر در جلسه مشترک ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی و شورای مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار کرد: در اروپا و کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جابجایی جمعیت از جوامع روستایی به جوامع شهری یا اتفاق نمی افتد یا با نرخ بسیار کمی صورت می گیرد، اما از سال 60 تاکنون در کشور نرخ مهاجرت از روستاها به شهرها هر 10 سال یکبار رشد هفت درصدی داشته است.

وی افزود: در کشور ایران بیشتر از 65 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی به خارج از جوامع روستایی و به شهرها اختصاص دارد؛ به عبارتی خروج ارزش افزوده از یک منطقه یعنی کاهش درآمد مردم آن منطقه و به تبع کاهش کیفیت زندگی. به صورتی که اکنون در کشور 9 دهک جامعه روستایی در منطقه ناامن غذایی قرار می‌گیرند. یعنی افرادی که در زمانی امنیت غذایی را تامین و حافظ تقریبا تمام مرزها بودند، اکنون امنیت غذایی ندارند.

معاون سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از حاشیه نشینان کشور افراد با کرامت روستاها، در سنوات گذشته بودند که هیچگاه دست‌شان به سوی جوامع شهری دراز نشده بود، اما اکنون بنا بر گفته‌های نیروی انتظامی بخش قابل توجهی از بزه، ناشی از حاشیه‌نشینی است و فرایند نظام مدیریت و برنامه‌ریزی در ایران به صورتی بوده که در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در حاشیه مراکز استان‌ها 4.3 درصد است.

زرگر با بیان اینکه فرایند نظام مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سبب شده تا در آینده شاهد وجود نسل جوان در جوامع روستایی نباشیم، عنوان کرد: امروز اکثر جمعیت باقیمانده در روستاهای کشور را نسل سالخورده تشکیل می‌دهد؛ بنابراین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با توجه به اهمیت بسیار زنجیره ارزش افزوده در جامعه روستایی، بخش اقتصادی را محور فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی بیان کرد: در سنوات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها در روستاهای کشور سنگ تمام گذاشته شد؛ به طوری که اقدامات انجام شده در این زمان به هیچ وجه قابل مقایسه با اقدامات انجام شده در حوزه زیرساختی در قبل از انقلاب نیست.

زرگر ادامه داد: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری امسال، با هدف بازگرداندن زنجیره ارزش افزوده به روستاها در چندین محور فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند و در حوزه عدالت محوری، برنامه‌هایی برای کاهش و رفع عدم توازن در روستاها دارد تا توسعه متوازن در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی به روستاها بازگردد و در این راستا با دستگاه‌های اجرایی کشور، جلسات ماهانه هم‌افزایی برگزار می‌کند.

وی با اشاره به عدم لحاظ شدن برش روستایی در برنامه‌های اکثر دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: در بخش آماری برای جامعه روستایی، آمار خاصی در دست دستگاه‌های اجرایی نیست. معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری برای بازگشت زنجیره ارزش افزوده به جوامع روستایی، طرحی اقتصادی دارد و اساس اقدامات خود را بر مردم محوری، اقتصاد مشارکتی و تشکیل شرکت‌هایی با دخالت مستقیم جوامع روستایی قرار داده است.

معاون سرمایه‌گذاری و امور فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، گفت: نمی‌خواهیم روستاییان کارگر و حقوق بگیر کارخانه‌داران شهری شوند، بلکه می‌خواهیم جامعه روستایی تولید کننده و صنعتگر شوند و فناوری با ظرفیت‌های اقتصادی درگیر شود تا جمعیت تحصیل کرده روستاییان به روستاهای خود بازگردند.

زرگر با بیان اینکه تنها 35 یا 36 درصد ارزش افزوده دام در کشورهای اروپایی به گوشت دام اختصاص دارد، اظهار کرد: بیش از 65 درصد ارزش افزوده دام در کشورهای اروپایی به امحاء و احشا داخلی دام اختصاص دارد که از آن انواع داروها و مواد بهداشتی تولید می‌شود و به همین علت است که قیمت گوشت در کشورهای اروپایی کمتر از قیمت گوشت در ایران است.

وی در خصوص اهمیت پرداختن به فناوری‌های نو در جوامع روستایی، تصریح کرد: با توجه به تجارب خوب بنیاد برکت در زمینه بیوتکنولوژی، از بنیاد برکت می‌خواهیم که اگر قصد ورود به استان را دارد، فقط در زمینه فناوری‌های نو فعالیت کند؛ زیرا فکر می‌کنم که بیشترین زمین‌های حاصلخیز و درجه یک در خوزستان قرار دارند. بنابراین بنیاد برکت با فعالیت در زمینه‌های فناوری نو در بخش کشاورزی می‌تواند اقدامات بسیار خوب با نتایج مثبتی انجام دهد.

کد N1385246

وبگردی