آفتاب

معترضان کره ای خواستار عذرخواهی رسمی ژاپن از بازماندگان جنگ شدند

معترضان کره ای خواستار عذرخواهی رسمی ژاپن از بازماندگان جنگ شدند

پکن - ایرنا - شمار زیادی از فعالان مدنی و زنان در کره جنوبی در سالگرد گرامیداشت زنانی که در دوران استعمار ژاپن بر کره به بردگی جنسی برده شدند، دست به اعتراض و راهپیمایی گسترده زدند.

به گزارش ایرنا، این تظاهرات همه ساله توسط مردم کره جنوبی برگزار می شود و امسال نیز به همین مناسبت صدها نفر از این زنان که بیشتر آنان سالمندان بودند، تجمعی را مقابل سفارت ژاپن در کره جنوبی برگزار کردند و خواستار عذرخواهی رسمی ژاپن از این حادثه تلخ شدند.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی ضمن انتشار تصویری از تجمع زنان در مقابل سفارت ژاپن که روز گذشته (چهارشنبه) برگزار شد، خاطرنشان کرده است که تلخی های آن دوران هرگز از یاد مردم کره جنوبی نخواهد رفت.
از سال 1991، همه ساله روز چهاردهم اوت به همین مناسبت گرامی داشته می شود.
این گزارش می افزاید که همراه با این زنان شماری از فعالان مدنی و سیاستمداران کره جنوبی نیز در تجمع حاضر شده اند.
در حالی که سال گذشته میلادی توافقاتی میان دو دولت در باره حل مسایل مربوط به این زنان حاصل شد، تجمع کنندگان گفته اند بسیاری از خواسته های آنان در این توافق در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل این توافق مورد قبول آنها نیست.
معترضان در این تجمع همچنین اعلام کردند که ژاپن هنوز به طور جدی جرایم جنگی خود را نپذیرفته و عذرخواهی رسمی از کره جنوبی نکرده است.
با این وصف دو دولت دی ماه سال قبل بیانیه ای منتشر کردند که در آن توکیو اعلام کرد بسیاری از جرایمی را که در حق این زنان شده است، می پذیرد و مسئولیت آن را برعهده می گیرد.
ژاپن گفت که به همین منظور خسارتی معادل یک میلیارد ین (7.6 میلیون یورو) را به کره جنوبی پرداخت می کند.
این توافق اولین توافقی بود که از سال 1965 بین دو کشور در مورد این مسئله صورت گرفته است.
آمارها نشان می دهد که در دوران استعمار ژاپن بر کره در سال های 1910 تا 1945 میلادی 200 هزار زن که بیشتر آنان کره ای بودند، به عنوان برده جنسی در جبهه جنگ در اختیار نظامیان ژاپنی بوده اند و بسیاری از آنها به جبهه مقدم جنگ اعزام شده اند.
موضوع بردگی جنسی زنان کره ای توسط ارتش امپراتوری ژاپن و عذرخواهی نکردن ژاپن از این جنایت تاریخی که از آن به عنوان «زنان آسایشگر» نیز نام برده می شود، همچنان یکی از چالش های اصلی در روابط توکیو و سئول محسوب می شود.
«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی بارها ژاپن را به خاطر عذرخواهی نکردن از این واقعه تاریخی «ترسو» نامید.
کره جنوبی در اثبات مواضعش نه تنها به اظهارات زنان کره ای که مورد بردگی جنسی قرار گرفته و هنوز در قید حیات هستند اشاره می کند؛ بلکه معتقد است که اسناد تاریخی نیز بر این موضوع گواهی می دهد که بیش از 200 هزار زن تبعه کره جنوبی، چین، فیلیپین و کشورهای دیگر در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن وادار به بردگی جنسی برای سربازان ژاپنی در مناطق تحت اشغال این کشور شدند.
آساق**231**1597
کد N1384848

وبگردی