آفتاب

پیشنهاد امضای موافقت‌نامه آزاد تجاری بین ایران و پاکستان

پیشنهاد امضای موافقت‌نامه آزاد تجاری بین ایران و پاکستان

سفیر جدید پاکستان که از ورودش به ایران کمتر از یک ماه می‌گذرد با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس اتاق ...

گروه بازرگانی:سفیر جدید پاکستان که از ورودش به ایران کمتر از یک ماه می‌گذرد با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس اتاق تهران در این دیدار با خوشامدگویی به آصف درانی ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی دو کشور با سرعت بیشتری روند توسعه خود را طی کند.

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، در ابتدای این دیدار مسعود خوانساری روابط ایران و پاکستان را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد در دو حوزه برق و پوشاک بتوان همکاری‌های نزدیک و مناسبی بین دو کشور برقرار کرد و توسعه روابط را سریع‌تر به جلو برد. رئیس اتاق تهران همچنین مشکل اصلی در توسعه روابط دو کشور را مشکلات بانکی خواند و گفت: اگر مشکلات بانکی بین دو کشور مرتفع شود، مانع بزرگ دیگری بر سر راه توسعه روابط وجود ندارد. با حل شدن مساله مراودات بانکی ما می‌توانیم کالاهایی که اکنون به‌طور غیرمستقیم و از طریق کشورهای ثالث بین دو کشور رد و بدل می‌شود را به‌طور مستقیم مبادله کنیم. خوانساری با اشاره به حضور پررنگ و اثرگذاری عمیق آمریکا در پاکستان احتمال داد که بخشی از مشکلات بانکی بین دو کشور به خاطر فشار آمریکا بر بانک‌های پاکستان باشد. او با اشاره به روابط بانک‌های ایران و ترکیه توضیح داد: بانک‌های ایران و ترکیه حتی در دوران تحریم هم با یکدیگر ارتباط داشتند و علاوه بر نقل‌وانتقال پول، ارزهای خارجی مبادله و تبدیل می‌کردند. ضمن اینکه با دیگر همسایگان هم مانند آذربایجان و عراق در روابط تجاری مشکلی نداشتیم تنها مساله این بود که تحریم‌ها هزینه مبادله را برای ما بالا برد، اما بانک‌های پاکستانی وارد مبادله با بانک‌های ایرانی نشدند.

وی همچنین به نشستی بین بانک‌های ایرانی و پاکستانی در سه سال قبل اشاره کرد و گفت: در این نشست بانک‌های دولتی پاکستان حاضر نشدند و طرح انجام مبادله بین دو کشور با ارزهای محلی ریال و روپیه هم که مطرح شد به نتیجه مشخصی نرسید. رئیس اتاق تهران بهترین راه‌حل در زمان کنونی را رفع مشکلات موجود در ارتباط بین بانکی دو کشور دانست. در ادامه این نشست، سفیر جدید پاکستان نیز مشکل اصلی در روابط دو کشور را مسائل بانکی می‌داند. با این همه سفیر پاکستان عنوان می‌کند که دولت پاکستان به تمامی بانک‌ها اعلام کرده است که برای مراوده با بانک‌های ایرانی هیچ مشکلی وجود ندارد و آنها را به تقویت روابط با بانک‌های ایرانی تشویق کرده است. با این همه او تایید کرد که ممکن است بخشی از عدم تمایل بانک‌های پاکستانی به همکاری با بانک‌های ایرانی به خاطر نگرانی آنها از فشارهای احتمالی آمریکا باشد. آصف درانی گفت: البته پاکستان تحت تاثیر یا نفوذ آمریکا نیست و اگر اینگونه بود نمی‌توانست یک قدرت هسته‌ای شود، اما در مورد بانک‌ها این خودشان هستند که تصمیم می‌گیرند و بانک مرکزی و دولت نمی‌تواند آنها را مجبور به کاری بکند.

کد N1384600

وبگردی