آفتاب
گزاشی از آخرین وضعیت دریای جنوبی

چین برای نبردی تمام عیار در دریاها آماده می شود

چین برای نبردی تمام عیار در دریاها آماده می شود

پکن - ایرنا - شواهد و قرائن نشان می دهد که چین با ابراز نگرانی شدید از حضور نظامی آمریکا در دریای جنوبی و بالا گرفتن اختلافات در این منطقه خود را برای یک جنگ تمام عیار و رویارویی نظامی کامل در دریا آماده می کند.

به گزارش ایرنا، مسئولان چینی به طور آشکار اعلام کرده اند که تهدیدهای امنیتی در دریای جنوبی در حال افزایش است و پس از صدور رای دیوان بین المللی لاهه که ماه گذشته به ضرر پکن و به نفع مانیل صادر شده، مناقشات نیز شدت گرفته است.
تازه ترین مورد از هشدارها که شدیدتر از دیگران به نظر می رسد، اظهار نظر اخیر ژنرال «چانگ وان چوان» وزیر دفاع چین است که به صراحت از نیروی دریایی و تمامی قوای نظامی کشور خواسته است برای جنگ در دریا آماده باشند.
شاید این اولین بار باشد که وزیر دفاع این کشور و یک مسئول رده بالای نظامی در این کشور اینگونه و آشکارا موضوع جنگ دریایی را مطرح می کند.
او این مطلب را در بازدید خود از فعالیت های دفاع ملی در استان «جه جیانگ» و دیدارش از مناطق ساحلی این منطقه عنوان کرد.
مقام چینی از نیروی دریایی، ارتش، پلیس و همه نیروها خواسته است خود را برای جنگ دریایی آماده کنند.
وزیر دفاع چین گفته است که این به تنهایی کافی نیست و باید ضمن تشریح این موضوع برای مردم، آگاهی های لازم در باره این نبرد را به جامعه منتقل کرد.
او افزود: مساله بسیار جدی است و تهدیدها در دریا برای چین نگران کننده است و ما باید خود را آماده کنیم.
از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که چین رزمایش های دریایی خود را افزایش داده است و در حال افزودن بر توان، تجهیزات و تسلیحات خود در دریای جنوبی است.
به نظر می رسد که وحدت نظامی فزاینده ژاپن، آمریکا و فیلیپین در دریاهای جنوبی و شرقی عرصه را بر چین تنگ تر کرده و همین موضوع باعث شده هشدارهای چین شدت بیشتری بگیرد.
همکاری این سه کشور در حالی انجام می شود که کابینه ژاپن بیانیه دفاعی را تصویب کرده است که در آن از تهدید چین در دریاهای شرقی و جنوبی سخن به میان آمده است.
وزارت دفاع چین در بیانیه ای در تارنمای خود آورده است که بیانیه تصویب شده جز مشتی دروغ چیزی نیست و این کشور هرگز در این مناطق تهدید نبوده است.
در تحولی دیگر چین از اینکه ژاپن «تومومی اینادا» رییس سیاسی حزب حاکم را به عنوان وزیر دفاع جدید خود انتخاب کرده ابراز نگرانی کرده است.
چین می گوید که این فرد یک تندرو است که از معبد جنجال برانگیز «یاسوکونی» دیدار کرده است، معبدی که به باور این کشور محل نگهداری لوحه های جنایتکاران جنگی ژاپن است که در جنگ جهانی دوم جرایم زیادی علیه ملت چین مرتکب شده اند.
با این حساب اوضاع برای منطقه بیش از گذشته حساسیت پیدا کرده است و دو دریای شرقی و جنوبی ممکن است هر آن شکل جنگی به خود بگیرند و به صحنه رویارویی قدرت ها تبدیل شوند.
وزارت دفاع چین انتخاب این فرد را به عنوان وزیر دفاع ژاپن نادرست توصیف کرده و او را فردی نزدیک به «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور دانسته است که نظریات نظامی تندی دارد.
چین از مدتی قبل با اعزام بیشتر ناوها و کشتی های خود به دریاهای جنوبی و شرقی، تاکید کرد که گشت زنی ها در این نواحی را افزایش خواهد داد و طی روزهای جمعه و شنبه همین هفته اقدام به گشت زنی هوایی در مناطق یاد شده کرد.
رسانه های گروهی این کشور هم اقدام به انتشار گزارش هایی در انتقاد از آمریکا و ژاپن کرده اند و برنامه هایی مبنی بر ساخت ناوهای جدید هواپیمابر در چین در دست بررسی است.
در چنین شرایطی خطر بروز جنگ بیشتر از هر زمان دیگری است و در حالی که آمریکا، ژاپن و فیلیپین چین را یک تهدید بزرگ برای این مناطق می دانند پکن هم خود را آماده تر از هر زمانی می کند تا در این مناطق از آنچه تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود می نامد؛ دفاع نماید.
آساق**1597
کد N1384011

وبگردی