آفتاب

محاکمه متهمان حادثه بالابر مسجد الحرام ٬چند تبعه خارجی میان متهمان

محاکمه متهمان حادثه بالابر مسجد الحرام ٬چند تبعه خارجی میان متهمان

تهران - ایرنا - روزنامه عربستانی عکاظ در شماره امروز خود نوشت :جلسه محاکمه متهمان حادثه سقوط بالابر مسجد الحرام امروز برگزار می شود و چند تبعه پاکستانی ٬فیلیپینی٬ مصری و اردنی از جمله متهمان اصلی این حادثه اند.

به گزارش ایرنا ٬عکاظ افزود: امروز در اولین جلسه کمیته قضایی متشکل از سه قاضی در دادگاه جنایی ٬یک میلیاردر سعودی به همراه 13 فرد متهم دیگر حضور خواهند یافت.
هیات بازرسی و دادستانی کل عربستان تحقیقات خود را که 290 روز به درازا انجامید٬ به اتمام رسانده است .
بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط عکاظ در میان افراد متهم که امروز در دادگاه به اتهامات شان رسیدگی خواهد شد، شش عربستانی و هفت تبعه خارجی پاکستانی، اردنی ، فیلیپینی، کانادایی، فلسطینی، مصری و إماراتی به چشم می خورد.
بر پایه گزارش وزارت بهداشت عربستان ، سرنگون شدن جرثقیل واقع در محوطه مسجد الحرام 110 کشته ، هشت معلول و 277 مجروح بر جای گذاشت.
بر اساس گزارش عکاظ ، بازرسان دادستانی کل عربستان طی 290 روز گذشته از تمامی 170 مسئول و ناظر و کارشناس موسسه بن لادن مسوول طرح توسعه مسجد الحرام بازجویی به عمل آورده است.
این حادثه در مراسم حج تمتع سال گذشته به وقوع پیوست و در اثر آن 110 نفر جان خود را از دست دادند و 285 نفر زخمی شدند.
کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند با توجه به نفوذ شاهزاده های سعودی در محاکم قضایی و با توجه به معرفی چندین تبعه خارجی ٬به احتمال زیاد اتباع خارجی مقصر اصلی این فاجعه معرفی می شوند و شاهزاده سعودی با کمترین خسارت از این مرافعه بیرون کشیده می شود.
سقوط بالابر در مسجد الحرام و همچنین فاجعه منا که کمی پس از آن روی داد٬تاکید کننده این نکته است که حاکمان کنونی عربستان شایستگی برگزاری مراسم حج را ندارند زیرا آن ها توان تامین امنیت زائران بیت الله الحرام را در جایی که حتی آسیب رساندن به حیوانات نیز حرام است ٬ ندارند.
خاورم ** 1487 **2041**
کد N1383272

وبگردی