آفتاب

موج مکزیکی حواشی و دشمنان قسم خورده شهرممنوعه

موج مکزیکی حواشی و دشمنان قسم خورده شهرممنوعه

شرق نوشت: رویکرد داوری «جشن خانه سینما» به سمت آکادمی‌شدن پیش می‌رود. این خبر یکی از کلیدی‌ترین جملاتی بود که کمال تبریزی، دبیر هجدهمین جشن خانه سینما، ١٨ مردادماه در تالار سیف‌الله داد خانه سینما در نخستین نشست خبری این جشن مطرح کرد.

هرچند تاکنون اعتراضات درون‌صنفی، یکی از حواشی این جشن بود، اما اعلام اینکه داوری‌ها مدل آکادمی صورت خواهد گرفت، خبری امیدوارکننده تلقی می‌شود، اما ادامه توضیحات تبریزی، آب پاکی بود که روی دستان خبرنگاران حاضر در نشست ریخته شد.

 او در این‌باره گفت: «البته آکادمی بومی‌شده خودمان را خواهیم داشت. زیرا سینمای مستقل داریم و نباید جشن سینمای ایران را با سزار، بفتا و اسکار مقایسه کرد.» جشن خانه سینما هم مثل هر حرکت فرهنگی- هنری خودجوش در ایران با مشکلات مالی و غیرمالی عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند که در اظهارات آقای دبیر کاملا مشهود بود، اما مهم‌تر از آن بحثی است که این روزها در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده؛ به‌طوری‌که تداوم و تکرار واژه... از سوی نشریه یالثارات که در واکنش به پوشش شرکت‌کنندگان در شانزدهمین جشن حافظ به کار گرفته شد، آن‌قدر در دنیای مجازی و رسانه‌های چاپی طنین‌انداز شد که بالاخره دادستان عمومی و انقلاب تهران نسبت به آن موضع رسمی و صریحی اتخاذ و از آن به‌مثابه «جشن مد و لباس» یاد کرد.

 حال با توجه به اینکه مراسم فرش قرمز در ایران مثل هرجای دنیا پرزرق‌وبرق است، بیم این می‌رود که چنین بحرانی، همچون «موج مکزیکی» جشن خانه سینما را هم در بر بگیرد. تازه غیر از کلمه «جشن»، ترکیب واژگانی «خانه سینما» بعد از داستان‌های دنباله‌دار تعطیلی‌اش، هنوز دشمنان قسم‌خورده‌ای دارد که همچون «شهر ممنوعه» به آن نگاه می‌شود.

 

5858

 

 

کد N1383067

وبگردی