آفتاب
مقامات غربی:

ویتنام پرتابگرهای سیار راکت درجزایر خود در دریای چین جنوبی مستقر کرد

ویتنام پرتابگرهای سیار راکت درجزایر خود در دریای چین جنوبی مستقر کرد

تهران - ایرنا- مقامات غربی اعلام کردند، ویتنام جزایر خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی را به پرتابگرهای سیار راکت مجهز کرد که قادر به هدف قرار دادن باند فرودگاه ها و تاسیسات نظامی چین در این دریا است.

دیپلمات ها و افسران نظامی غربی به خبرگزاری رویترز گفتند، اطلاعات نشان می دهد هانوی در ماه های گذشته این پرتابگرها را از خاک ویتنام به پنج پایگاه در جزایر اسپراتلی منتقل کرد، اقدامی که احتمالا باعث تنش هایی با چین خواهد شد.
به گفته این مقامات، این پرتابگرها قابل شناسایی از طریق سیستم های جاسوسی هوایی نیستند و هنوز مسلح نشده اند اما، ظرف دو یا سه روز می توان با گلوله های توپخانه راکت آنها را عملیاتی کرد.
وزیر خارجه ویتنام بدون توضیح بیشتر، گفت که این اطلاعات، نادرست است.
معاون وزیر دفاع ویتنام در ماه ژوئن در سنگاپور به رویترز گفته بود که هانوی چنین پرتابگرها و یا تسلیحاتی در اسپراتلی ندارد اما، از حق انجام چنین اقداماتی برخوردار است.
بر اساس این گزارش، این حرکت به منظور مقابله با تدارکات چین در هفت جزیره ای در اسپراتلی است که پکن مدعی مالکیت آنها است.
نظریه پردازان راهبردی ارتش ویتنام از این واهمه دارند که ساخت فرودگاه ها، رادارها و سایر تاسیسات نظامی از سوی پکن در جزایر تحت مالکیت چین باعث آسیب پذیری جنوب ویتنام و روند دفاع از جزایرش شود.
به گفته تحلیلگران، این اقدام مهم ترین حرکت دفاعی ویتنام در جزایرش در دریای چین جنوبی در طول دهه های اخیر است.
ویتنام، چین و تایوان مدعی مالکیت بر همه جزایر اسپراتلی و فیلیپین، مالزی و برونئی نیز مدعی مالکیت بخشی از این منطقه هستند.
وزارت دفاع چین در بیانیه ای که برای رویترز فکس کرد، گفت، ارتش چین از دریا و هوا همچنان با دقت اوضاع این دریا را رصد می کند.
مقامات خارجی و تحلیلگران نظامی معتقدند، این پرتابگرها بخشی از سامانه توپخانه راکتی 'اکسترا'ی ویتنام است که به تازگی از اسرائیل خریداری کرد.
گلوله های اکسترا در برد 150 کیلومتری بسیار دقیق عمل می کنند و دارای کلاهک های 150 کیلوگرمی است که می تواند مواد انفجاری را برای هدف قرار دادن همزمان چند هدف حمل کند. این گلوله ها همراه با هواپیماهای بدون سرنشین هدفمند می توانند هم کشتی ها و هم مواضعی را در خشکی هدف قرار دهند.
شبس** 1088**1565
کد N1382924

وبگردی