آفتاب

طرح 18 میلیارد پوندی نیروگاه هسته ای هینکلی محکی برای روابط انگلیس و چین

طرح 18 میلیارد پوندی نیروگاه هسته ای هینکلی محکی برای روابط انگلیس و چین

لندن - ایرنا - اجرای طرح 18 میلیارد پوندی نیروگاه هسته ای هینکلی پوینت واقع در منطقه سامرست در سواحل جنوب انگلیس هم اینک به محکی برای روابط آتی لندن و پکن که به دنبال به تعویق افتادن این طرح، دچار تنش هایی شده، مبدل گردیده است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح نیروگاه هسته ای 'هینکلی پوینت' که در چارچوب یک کنسرسیوم بین المللی قرار است از سوی شرکت 'الکتریک دو فرانس'( ای دی اف') و نیز شرکت هسته ای جنرال چین (سی جیان) ساخته شود، در حال حاضر، به دنبال تصمیم غیرمنتظره اخیر دولت انگلیس، به تعویق افتاده است.
شرکت 'الکتریک دو فرانس'( ای دی اف') در سال گذشته میلادی موافقت نامه سرمایه گذاری در این طرح را با شرکت چینی 'نیروگاه هسته ای' وابسته به دولت این کشور امضا کرد و روز هفتم مردادماه، این سرمایه گذاری به تایید هیات مدیره 'ای دی اف' رسید و قرار بود روز هشتم مردادماه اجرای این قرارداد در انگلیس به امضای طرفین برسد.
اما دولت انگلیس، یک روز قبل از امضای اجرای این طرح، تصمیم گیری نهایی در مورد این نیروگاه هسته ای که اولین نیروگاه جدید هسته ای این کشور در طی 20 سال گذشته شمرده می شود، به شکل غیرمنتظره ای به اوایل پاییز آینده موکل کرد.
'گرگ کلارک' وزیر تجارت انگلیس هشتم مردادماه گفت: دولت این کشور قبل از تصمیم گیری برای شروع این طرح، قرار است ابعاد آن را مورد بازبینی دقیق قرار دهد و نظر خودش را در این خصوص در ماه سپتامبر اعلام خواهد کرد.
به دنبال اظهارات وزیر تجارت انگلیس، 'وانست د ریواز' مدیر اجرایی شرکت برق فرانسه سفرش برنامه ریزی شده اش را به لندن برای امضای این قرارداد در طی مراسمی در ساحل سامرست، لغو کرد.
اگرچه به ظاهر، نگرانی دولت انگلیس از بابت مسایل زیست محیطی این طرح و نیز هزینه های هنگفت آن است، اما به گفته منابع انگلیسی از جمله روزنامه تایمز، 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس به دلیل نگرانی های امنیتی در مورد مشارکت فعال چین در ساخت نیروگاه هسته ای هینکلی پوینت واقع در منطقه سامرست در سواحل جنوب انگلیس و ساخت یک نیروگاه هسته ای دیگر در منطقه اسکس، تصویب این طرح را به تعویق انداخته است.
به گفته منابع انگلیسی، با اینکه پکن حدود یک سوم بودجه پروژه هینکلی پوینت را تامین می کند، دستاورد مهم تر برای چین این است که این توافق به این کشور این امکان را می دهد تا نیروگاه انرژی هسته ای ساخت خود را در سایت دیگری در انگلیس یعنی 'برادول' در منطقه اسکس را بسازد و اداره کند و گفته می شود که این مساله به نگرانی های بیشتر ' ترزا می' دامن زده زیرا این امر می تواند به چینی ها توانایی کنترل بخش های مهم تامین انرژی انگلیس را بدهد.
گفته می شود، ' ترزا می' که تا پیش از نخست وزیر شدن به مدت شش سال به عنوان وزیر کشور در دولت کامرون خدمت می کرد، تفکرات امنیتی دارد و در نشست های کابینه نسبت به شریک کردن پکن در چنین پروژه های حساسی ابراز نگرانی کرده بود.
ضمن اینکه پیش از این برخی از دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس از مشارکت چینی ها در طرح هسته ای هینکلی ابراز نگرانی کرده بودند و به نظر می رسد 'ترزا می' علاوه بر دیدگاه شخصی اش نظر آنها را لحاظ کرده است.
برخی از چهره های شاخص امنیتی و نظامی در مهرماه سال گذشته و در آستانه سفر «شی جینگ پی» رئیس جمهور چین به لندن، به مقامات دولت دیوید کامرون هشدار داده بودند که مشارکت پکن در برنامه هسته ای انگلیس می تواند تهدیدی برای امنیت ملی این کشور بشمار آید.
روزنامه تایمز در همان زمان در گزارشی نوشته بود: این مشارکت می تواند سبب نفوذ چین در زیرساخت های ملی انگلیس شود و این مساله سبب شده است که برخی از شخصیت های شاخص نظامی و امنیتی، مقامات دولت کامرون را متهم کنند که بدون ملاحظه تهدیدات بالقوه در این زمینه، به دنبال جلب مشارکت پکن رفته اند.
تایمز اضافه کرد: توافق برای ساخت نیروهای هسته ای یک بحث در سطح شورای امنیت ملی انگلیس است اما به گفته منتقدین، این توافق بسیار سطحی دیده شده است.
این روزنامه افزود: یک منبع امنیتی می گوید:' در اینجا یک شکاف میان پول و امنیت است. خزانه داری ( وزارت دارایی) این مسیر را در پیش گرفته و به سخنان کسی هم گوش نمی کند. آنها به چین به عنوان یک فرصت نگاه می کنند درحالی که ما آن را یک تهدید می دانیم.'
تایمز افزود: در همین حال یک منبع دفاعی نیز گفته است که افسران ارشد نظامی انگلیس نیز درباره چشم انداز مشارکت چین در ساخت نیروگاه هسته ای این کشور بسیار نگران هستند. به نوشته این روزنامه، 'نظامیان انگلیسی از این نگران هستند که آنها (چینی ها) با نفوذ به دستگاه های کامپیوتری این نیروگاه بتوانند در زمان بروز یک مشکل دیپلماتیک میان دو کشور، این نیروگاه هسته ای را به تعطیلی بکشانند.'
این روزنامه افزود: یکی از شرکت های چینی که قرار است در این طرح مشارکت کند، 'شرکت ملی هسته ای چین' است که تحت کنترل دولت این کشور بوده و در توسعه سلاح های هسته ای چین کمک کرده است.
تایمز افزود: 'سرویس های اطلاعاتی انگلیس نیز چین را به ویژه در عرصه جاسوسی سایبری هنوز به عنوان یک تهدید نگاه می کنند و سرویس اطلاعاتی 'ام ای 5' که درارتباط با طرح ها مورد مشورت قرارگرفته است، می گوید به طورکلی 'سرویس های اطلاعاتی چین همچنان به فعالیت خودشان علیه منافع انگلیس در داخل و خارج ادامه می دهند.
تصمیم دولت 'ترزا می ' برای به عقب انداختن اجرای این طرح هسته ای در هینکلی که برخلاف سیاست های دولت پیشین دولت کامرون خصوصا جورج آزبورن وزیر دارایی سابق انگلیس بود، علاوه بر ایجاد شوک برای طرف فرانسوی، چینی ها که در جریان سفر رییس جمهور چین در اکتبر گذشته به انگلیس از شروع یک 'دوره طلایی ' از روابط پکن و لندن، سخن گفته بودند، دچار آزردگی و خشم کرده است.
کامرون و جورج آزبورن وزیر دارایی کابینه اش برای ایجاد روابط اقتصادی و سیاست خارجی با چین تلاش بسیاری کردند. که اوج آن، دیدار پرسروصدای رییس جمهور چین از لندن و پیوستن انگلیس به بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا بود.
تصمیم دولت کامرون در ماه مارس 2015 میلادی برای پیوستن انگلیس به عنوان نخستین کشور غربی به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، رقیب چینی بانک جهانی ، بسیاری ازجمله دولت باراک اوباما را شوکه کرده بود.
در این میان اگر چه 'هلن بوور'، سخنگوی 'ترزا می' به دنبال تعویق اجرای طرح هینکلی و آرامش بخشی به چینی ها اعلام کرده است که انگلیس نمی خواهد تا با چین گسست روابط کند.
وی گفت: با توجه به نقش چین در امور جهان، اقتصاد جهانی و همه مسائل بین المللی، ما کماکان به دنبال روابط قوی با چین هستیم.
به هرحال به دنبال اعلام نظر دولت انگلیس در مورد طرح هینکلی، خبرگزاری رسمی شین هوا یادداشتی را منتشر و استدلال کرد که این 'رهیافت مشکوک' دولت انگلیس غیرقابل درک بوده و می تواند دوران طلایی روابط پکن و لندن را متزلزل کند.
در این یادداشت عنوان شده بود:' چین می تواند برای تصمیم گیری دولت انگلیس صبر کند اما هر اتهام ناخواسته علیه صداقت و اشتیاقش برای همکاری برد – برد را نمی پذیرد.'
پس از آن، وزارت خارجه چین نیز با ابراز تعجب از تصمیم به یک باره 'ترزا می' برای بررسی مجدد طرح احداث نیروگاه هسته ای هینکلی، اظهار امیدواری کرد که لندن هرچه سریع تر به تصمیمی برای اطمینان بخشی در 'اجرای آرام' این پروژه برسد.
«هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یادداشتی برای رویترز گفته بود، این توافق که میان چین، انگلیس و فرانسه حاصل شده، برای طرفین مزایایی داشته است و توافقی برد - برد بود.
«لیو شیااومینگ» سفیر چین در انگلیس نیز در یادداشتی که امروز (سه شنبه) در روزنامه فایننشال تایمز منتشر شد، گفته است که امید است، لندن درهایش را به روی پکن باز نگه دارد و دولت بریتانیا به حمایت پروژه هسته ای ادامه دهد و هر چه زودتر تصمیم مناسبی را اتخاذ کند.
سفیر چین در این یادداشت هشدار داده است که در صورت اقدام انگلیس به لغو قرارداد پروژه مشترک نیروگاه هسته ای هینکلی، روابط دوجانبه پکن و لندن که 'در مقطعی حساس' است، تحت تاثیر چنین اقدامی قرار خواهد گرفت.
وی گفت: 'اگر انگلیس خواهان بازنگهداشتن شرایط برای همکاری های دوجانبه است، اعتماد دوجانبه یک عامل مهم برای ایجاد این همکاری شمرده می شود.'
به گفته سفیر چین، شرکت های چینی در ظرف پنج سال گذشته در انگلیس بیش از آلمان، فرانسه و ایتالیا، سرمایه گذاری کرده اند و برای پکن و لندن دور شدن از وضعیت کنونی چندان آسان نخواهد بود.
براساس گزارش های موسسه بنیاد 'هریتیج ' و 'انجمن آمریکن اینترپرایز'، در حال حاضر چینی ها سه درصد سهام بانک بزرگ 'بارکلیز' به ارزش 3 میلیارد پوند، یک درصد شرکت بریتیش پترولیوم به ارزش 2 میلیارد پوند، صدرصد سهام شرکت 'پیزا اکسپرس' به ارزش 1.5 میلیارد پوند، 9 درصد سهام 'تایمز واتر ' به ارزش 920 میلیون پوند، 60 درصد شرکت 'وتابکس' به ارزش 1.9 میلیارد پوند و 89 درصد از سهام شرکت 'هوس فرایزر ' به ارزش 790 میلیون پوند، در اختیار دارند.
این سرمایه گذاری ها علاوه بر سرمایه گذاری هایی هنگفتی است که چینی ها چه در قالب شرکت و یا شخصی در بخش املاک در انگلیس به ویژه در لندن صورت داده اند.
روزنامه تایمز اخیرا در گزارشی با اشاره به تهدید آشکار پکن به دنبال تصمیم دولت انگلیس برای به تعویق انداختن طرح احداث نیروگاه هسته ای هینکلی نوشته بود چینی ها در حال حاضر برای سرمایه گذاری 100 میلیارد پوندی در طی یک دهه آینده در انگلیس دچار تردید شده اند.
تایمز با اشاره به سرمایه گذاری چینی ها از جمله سرمایه گذاری 6.8 میلیاردی آنها در بخش املاک در لندن از سال 2009 تا سال گذشته میلادی، نوشت: در سال 2015 میلادی بیش از 270 هزار گردشگر چینی از انگلیس دیدن کرده اند و هم اینک 10 هزار دانش آموز چینی در مدارس و 90 هزار دانشجوی چینی در دانشگاه های انگلیس درس می خوانند.
در این میان به گفته تحلیل گران با توجه به اشتغال زایی، پروژه هینکلی پوینت و اهمیت آن در بحث امنیت انرژی انگلیس ، احتمال لغو این طرح که می تواند میلیاردها پوند خسارت متوجه انگلیس کند، بسیار بعید است، اما 'ترزا می' سعی خواهد کرد با توجه به حساسیت موضوع نقش چین را در آن تغییر و یا به نوعی اصلاح کند.
دولت انگلیس در سال 2013 میلادی احداث نیروگاه جدید در هینکلی تایید و با تعرفه برق تولیدی این نیروگاه جهت جلب سرمایه گذار موافقت کرد.
در حال حاضر 16 نیروگاه هسته ای فعال انگلیس، 18 درصد یا معادل یک ششم از کل انرژی برق این کشور را تامین می کنند.
نخستین نیروگاه هسته ای انگلیس برای تولید برق در سال 1956 میلادی به بهره برداری رسد و در سال 1997 میلادی استفاده از آنها به اوج خود رسید. در سال 1997 میلادی، نیروگاه های هسته ای 26 درصد از انرژی برق انگلیس را تولید می کردند اما با خارج شدن شماری از این نیروگاه ها به دلایل فنی، تولید برق هسته ای این کشور کاهش یافته است.
انگلیس از سال 2010 میلادی با موافقت با ساخت نیروگاه های جدید هسته ای، به دنبال برخورداری از 16 گیگاوات انرژی برق تا سال 2030 است.
به گفته مقامات انگلیس، نیروگاه هسته ای هینکلی پوینت که در آن قرار است از فناوری های کاملا نو و پیشرفته استفاده شود، پس از تکمیل، می تواند هفت درصد از انرژی موردنیاز این کشور (معادل برق موردنیاز حدود پنج میلیون خانه) را تامین کند.
اروپام**1**1552
کد N1382287

وبگردی