آفتاب

پارچه نفیس زربفت به آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهدا شد

پارچه نفیس زربفت به آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهدا شد

تهران - ایرنا - پارچه زربفت نفیس در آستانه دهه کرامت(14 تا 24 مرداد ماه) و طی مراسمی، به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از معاونت صنایع دستی کشور، این مراسم روز سه شنبه با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و برخی مسئولان استان قم برگزار شد.
نامور مطلق گفت: اگر می خواهیم هویت و فرهنگ را به فرزندان و جوانان کشور بازگردانیم، باید هنر اصیل و مذهبی ایرانی را به جوانانمان برگردانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه حدود 10 هزار میلیارد ریال گردش سوغات زیارتی در کشور داریم، در مشهد، قم و شیراز هم می توان در این حوزه حضوری موثر داشت، تاکنون این حوزه در دست کشورهایی مانند چین بود که اعتقادی بر این مسائل ندارند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ابراز امیدواری کرد با همت و تلاش و گفتمان سازی هایی که در این حوزه صورت می گیرد، این موضوع حل شود تا بتوان در این حوزه دوباره با قدرت بازگشت.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ادامه اجرای طرح سوغات زیارتی اضافه کرد: به همین منظور ستاد سوغات زیارتی را در مشهد مقدس راه اندازی کرده و با جدیت تلاش می کنیم تا بازارهای شیعی را از اجناس غیر ایرانی و غیرشیعی از جمله سجاده ها و تسبیح ها پاکسازی کنیم، در این حوزه به طور کلی بر روی سوغات تمرکز داریم.
نامور مطلق تاکید کرد: سوغات زیارتی خاص در اختیار مردم و زائران قرار داده شود که توسط هنرمندان و صنعتگران کشور تهیه و تولید شده است زیرا تاثیر چیزی که با اعتقاد و توجه تهیه می شود، نقش موثری در فرد دارد.
وی با اشاره به اهمیت نساجی در حوزه صنایع دستی گفت: یکی از مهمترین رشته های صنایع دستی در کشور نساجی سنتی است، در این رشته نیز فاخرترین کاری که انجام می شود پارچه های زربفت است که پیش از اسلام نیز وجود داشته اما پس از اسلام شکل و ظاهری جدید و متفاوت به خود گرفته است.
به گفته نامور مطلق، نمونه پارچه زربفتی که به آستان حضرت معصومه(س) هدیه می شود، یکی از همین نمونه های تذهیب هنر ایرانی اسلامی است.
معاون صنایع دستی کشور افزود : مرحوم ادیب زمانی که در بیماری بسر می بردند، نذری داشتند که فاخرترین اثر ایرانی را در میراث اصفهان تولید کرده و به آستان حضرت معصومه(س) هدیه کنند، اکنون پس از گذشت دو سال از زمان درگذشت وی،
کار او توسط پدر این مرحوم و میراث فرهنگی استان اصفهان به آستان حضرت معصومه هدیه می شود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071
کد N1382112

وبگردی