آفتاب
باحضور معاون صنایع دستی هنرهای کشور؛

پارچه نفیس زربفت به استان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا شد

پارچه نفیس زربفت به استان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا شد

در آستانه دهه کرامت پارچه زربفت نفیس با حضور معاون صنایع دستی کشور ، طی مراسمی به استان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشوردر مراسم اهدا پارچه زربفت به حرم فاطمه معصومه (ع) که در آستانه دهه کرامت در قم انجام شد، گفت: اگرمی خواهیم هویت و فرهنگ را به فرزندان و جوانان کشور بازگردانیم باید هنر اصیل و مذهبی ایرانی را به جوانانمان برگردانیم این اتفاق به ما کمک می کند. همانطور که می دانیم با توجه به اینکه حدود هزار میلیارد تومان گردش سوغات زیارتی در کشور داریم در مشهد، قم و شیراز، هم می توانیم در حوزه سوغات زیارتی حضوری موثر داشته باشیم. تاکنون این حوزه در دست کشورهایی مانند چین بود که اعتقادی بر این مسائل ندارند، انشاالله با همت و همکاری، شما دوستان و همکاران و نیزگفتمان سازی هایی که در این حوزه صورت می گیرد این موضوع حل شده و بتوانیم در این حوزه دوباره با قدرت بازگردیم.

وی با اشاره براقدامات صورت گرفته در ادامه اجرای  طرح سوغات زیارتی گفت: به همین منظور ستاد سوغات زیارتی را در مشهد مقدس راه اندازی کردیم و با جدیت تلاش می کنیم تا بازارهای شیعی را از اجناس غیر ایرانی و غیرشیعی از جمله برروی  سجاده ها و تسبیح ها پاکسازی کنیم، در این حوزه به طور کلی بر روی سوغات تمرکز داریم.

وی درادامه تاکید کرد: باید تلاش شود با همکاری شما سوغات زیارتی  خاصی را دراختیار مردم و زائران قرار دهیم که توسط هنرمندان و صنعتگران کشورتهیه و تولید شده است. می دانیم که تاثیر چیزی که با اعتقاد و توجه تهیه می شود تاثیر بسزایی در فرد مصرف کننده برجای می گذارد.

نامورمطلق تاکید کرد: در حال حاضر در این حوزه اقدامات بسیاری صورت گرفته از جمله در مشهد مقدس این اتفاق رخ داده و امیدواریم در استان قم نیز با همکاری اقای رضایی نیز اتفاق جدی در این حوزه صورت گیرد.

به گزارش معاونت صنایع دستی کشور، وی همچنین با اشاره بر اهمیت نساجی سنتی در حوزه صنایع دستی گفت: یکی از مهمترین رشته های صنایع دستی در کشور ما نساجی سنتی است. دراین رشته نیز فاخرترین کاری که انجام می شود پارچه های زربفت است که پیش از اسلام نیز وجود داشته اما پس از اسلام شکل و ظاهری جدید و متفاوت به خود گرفته است، به شکلی که حتی در قران کریم نیز سخن از پارچه های ایرانی در عربستان داریم و وقتی صحبت از پارچه های بهشتی می شود به این پارچه ها اشاره می شود. این نمونه پارچه زربفتی که امروز دوستان ما ارائه می دهند  و به استان حضرت معصومه (س) هدیه می شود یکی از همین نمونه های تذهیب هنرایرانی اسلامی است.

معاون صنایع دستی کشوردرپایان تاکید کرد: مرحوم ادیب زمانی که دردوره بیماری بسر می بردند نذری داشتند که فاخرترین اثر ایرانی را در میراث اصفهان را تولید کنند و به استان حضرت فاطمه معصومه هدیه کنند. در حال حاضر ایشان مرحوم شدند اما کارشان پس از دو سال از فوت وی امروز توسط پدر وی و میراث فرهنگی استان اصفهان به استان حضرت معصومه هدیه می شود.

کد N1382109

وبگردی