آفتاب

آلمان از گرمی در روابط ترکیه و روسیه استقبال کرد

آلمان از گرمی در روابط ترکیه و روسیه استقبال کرد

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد آلمانی در آستانه سفر امروز (سه شنبه) «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به مسکو اعلام کرد که از گرم شدن روابط دو کشور استقبال می کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 'آسوشیتدپرس'، «گرنوت ارلر/Gernot Erler» هماهنگ کننده دولت آلمان در امور روسیه گفت کشورش خطری در زمینه چرخش رویکرد ترکیه در قبال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) احساس نمی کند.
این موضع گیری دولت آلمان همزمان با سفر امروز سه شنبه اردوغان به روسیه برای گفت و گو با «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی اعلام شد.
ارلر در گفت و گو با رادیو 'دویچه لند فونک' آلمان گفت «پایان عصر یخی در روابط ترکیه و روسیه به نفع اروپا است زیرا سردی در روابط دو کشور روند پیشرفت در حل درگیری ها در سوریه و قفقاز را به تاخیر می اندازد.
روابط آشتی جویانه ترکیه و روسیه به دنبال تحت فشار قرار گرفتن روابط آنکارا و غرب رخ داده است. اما «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه بیلد گفته است که انتظار نمی رود روابط ترکیه و روسیه به اندازه ای نزدیک شود که روسیه پیشنهاد گزینه جایگزینی را درباره مشارکت امنیتی با ناتو ارائه دهد.
اردوغان پیشتر گفته بود انتظار دارد مذاکراتش با پوتین فصل جدیدی در روابط تاریخی آنکارا و مسکو باز کند.
هدف از مذاکرات امروز در شهر سن پترزبورگ، پایان دادن به یک دوره تشدید تنش پس از سرنگونی یک جنگنده ارتش روسیه در نزدیکی مرز سوریه در نوامبر گذشته است.
روسیه به دنبال این اتفاق، تحریم های تجاری بر ترکیه اعمال کرد و شمار گردشگران روسی دیدار کننده از آن کشور در نیمه اول سال 2016 تا 87 درصد کاهش یافت.
دیدار اردوغان با پوتین بعلاوه در بحبوحه افزایش تنش ها در مناسبات آنکارا با غرب پس از کودتای نافرجام در ترکیه انجام می شود. ترکیه اعلام کرده که غرب بیش از رویدادهای خونین در جریان کودتا، نگران سختگیری های پس از این رویداد است.
مقام های ترکیه در عین حال می گویند دیدار اردوغان از روسیه به معنای آن نیست که ترکیه به عنوان متحد ناتو، در حال پشت کردن به غرب است.
اروپام**9158**1485
کد N1381638

وبگردی