آفتاب

بررسی منشاء تهدیدات سایبری در آتش سوزیهای اخیر تاسیسات صنعتی کشور

بررسی منشاء تهدیدات سایبری در آتش سوزیهای اخیر تاسیسات صنعتی کشور

مهر نوشت: با توجه به گمانه زنی ها در مورد منشا اثرات تهدیدات سایبری در وقوع آتش سوزی های اخیر تاسیسات صنعتی کشور، نهادهای امنیت سایبری با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی، موضوع را در دستور کار قرار دادند.

در پی وقوع برخی آتش سوزی ها در تاسیسات صنعتی کشور از جمله آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی و بندر امام، برخی گمانه زنی ها از منشا اثرات سایبری در این حوادث حکایت دارد. در این زمینه مرکز ملی فضای مجازی با تقسیم کار ملی از گروههای فعال امنیت سایبری کشور خواسته است تا موضوع را بررسی و ریشه یابی کنند.

هم اکنون این موضوع از سوی مرکز راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات ریاست جمهوری (افتا) ، پلیس فتا، سازمان پدافند غیرعامل و مرکز ماهر وابسته به سازمان فناوری اطلاعات ایران در حال پیگیری است.

سیدهادی سجادی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره به خبرنگار مهر گفت: گمانه زنی هایی از وجود بدافزار در آتش سوزیهای اخیر تاسیسات و سیستم های کنترل صنعتی کشور وجود داشته است که مرکز ماهر و سایر گروههای فعال در این حوزه نسبت به پایش و کنترل اوضاع اقدام کرده اند اما تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این رخدادها، منشا تهدیدات سایبری داشته باشد دیده نشده است.

وی با تاکید براینکه تمامی احتمالات را براساس نشانه ها بررسی و تحلیل می کنیم، ادامه داد: گروههای بررسی به صورت دائم در حال بررسی جوانب هستند و با وجودی که تاکنون نشانه ای از این گمانه ها وجود نداشته است، اما برای احتیاط، تحقیق و بررسی ادامه دارد. مرکز ماهر پیش از این نسبت به راه اندازی آزمایشگاه سیستم های کنترل صنعتی اقدام کرده بود.

5656

 

کد N1381615

وبگردی