آفتاب
قائم مقام وزیر بهداشت در گفت و گو با ایرنا:

وزارت بهداشت آماده واگذاری تصدی بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی است

وزارت بهداشت آماده واگذاری تصدی بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی است

تهران-ایرنا-قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت آماده واگذاری مدیریت تمام خدمات درمانی در بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی است.

ایرج حریرچی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و به عنوان تولیت این حوزه باید خدمات مورد نیاز مردم را مطابق استطاعت و توان مردم برای آنها تامین کند.
وی ادامه داد: تصدی گری در ارائه خدمات، وظیفه وزارت بهداشت نیست و دیدگاه وزارت بهداشت این است که تصدی گری در این حوزه را به حداقل ممکن برساند و به خصوص در حوزه بهداشت در واگذاری پایگاههای بهداشتی و اجرای برنامه پزشک خانواده موفقیت هایی نیز کسب کرده است.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: در حوزه خدمات بیمارستانی نیز آماده ایم که مدیریت بیمارستانهای دولتی را به بخش غیر دولتی و خصوصی واگذار کنیم، حاضریم تمام سوبسیدهای موجود را هم بدهیم اما این کار قیودی دارد.
وی افزود: شرط واگذاری بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی این است که بخش غیر دولتی تضمین های لازم را بدهد که تمام خدماتی که فعلا به مردم ارائه می شود، ادامه پیدا می کند ضمن اینکه باید قبول کند که با تعرفه دولتی خدمات درمانی را به مردم ارائه کند.
حریرچی گفت: نکته دیگر نیز این است که بخش خصوصی که مدیریت بیمارستانهای دولتی را به عهده می گیرد، باید کل خدمات را به عنوان یک بسته تحویل بگیرد و نمی شود که یک بخش سودآور را تحویل بگیرند و بگوید آن بخش ضررده را شخص دیگری تحویل بگیرد.
وی افزود: وزارت بهداشت سالهاست برای واگذاری تصدی بیمارستانهای دولتی به بخش غیر دولتی آمادگی خود را اعلام کرده است اما مشکلی که مانع این کار شده است، واقعی نبودن تعرفه های پزشکی و فاصله تعرفه ها با قیمت تمام شده خدمات است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: به عنوان مثال تعرفه خدمات ویزیت سرپایی در بخش دولتی یک سوم قیمت تمام شده است یا قیمت یک شب هتلینگ بیمارستانی در بخش دولتی 106 هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده آن 206 هزار تومان و حدود دو برابر است.
وی افزود: هر کسی که متعهد شود، خدمات درمانی را به میزانی که اکنون ارائه می شود و با همین تعرفه ها به مردم ارائه کند، وزارت بهداشت با کمال میل آماده واگذاری مراکز درمانی به اوست.
حریرچی ادامه داد: مشکل مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که بخش خصوصی هنوز توانمندی لازم را برای این کار پیدا نکرده است و توان مدیریتی و نیز سرمایه لازم را برای قبول تصدی بیمارستانهای دولتی بزرگ مثلا یک بیمارستان 500 یا هزار تختوابی ندارد.
هم اکنون در کشور حدود 900 بیمارستان فعال وجود دارد که حدود 580 بیمارستان آن دولتی است.
اجتمام(4)**3063 ** 1418
کد N1381271

وبگردی