آفتاب
در گفتگو با مدیر ادبی هفت اقلیم مطرح شد:

دولت باید دست موسسات خصوصی را باز بگذارد

دولت باید دست موسسات خصوصی را باز بگذارد

دولتشاه گفت: شاید تنها کاری که دولت می‌تواند برای این موسسات انجام دهد این باشد که دست آنان را باز بگذارد و امتیازهایی مانند تبلیغات و بخشودگی مالیات را به این موسسات اختصاص دهد.

موسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم، در سال 1389 با برپایی «جایزه ادبی هفت اقلیم» آغاز به کار کرد. در ادامه‌ی مسیر برگزارکنندگان این جایزه، با هدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی به دیگر رشته‌های هنری، در سال 1393 اقدام به تأسیس مؤسسه فرهنگی هنری چند منظوره هفت اقلیم، با نام کامل «خورشید آسمان هفت اقلیم » نمودند. در حال حاضر این مؤسسه در رشته‌های مختلفی همچون "موسیقی"، "نمایش"، "هنرهای تجسمی" و "ادبیات" فعالیت گسترده‌ای دارد.

در حوزه‌ی ادبیات به دنبال منافع مالی نیستیم

آیت دولتشاه (نویسنده و مدیر بخش ادبی موسسه‌ی هفت اقلیم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛‌با اشاره به اینکه قبل از تأسیس مؤسسه، کار را با جایزه‌ی ادبی هفت اقلیم شروع کردیم، بیان کرد: ماهیت ما به عنوان یک موسسه چندمنظوره شناخته شد که در حوزه‌های موسیقی، ادبیات، تئاتر و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه برگزاری جایزه‌ی هفت اقلیم ازجمله‌ برنامه‌های ثابت موسسه است، گفت: ما در حوزه‌ی ادبیات به دنبال منافع مالی نیستیم. در واقع بارِ مشکلات مالی موسسه روی دوش سایر هنرهای موسسه است.

دولتشاه همچنین با اشاره به برنامه‌های موسسه هفت اقلیم گفت: امیدواریم کارگاه‌هایی که در حوزه‌ی ادبیات برگزار می‌شود، در آینده گسترش قابل توجهی داشته باشد. دوره‌های ویژه‌ی ترجمه در موسسه برگزار می‌شود و همچنین دوره‌های ژانرشناسی. جلسات رونمایی و نقد کتاب نیز از سیاست‌های جدی هفت اقلیم است.

میزان مصرف کتاب در کشور ما ناچیز است

وی ادامه داد: در آینده قصد داریم «شب‌های فرهنگی» را راه‌اندازی کنیم تا هنرمندان یکجا جمع شوند و با هم گفتگو کنند. این فعالیت‌هایی است که موسسه در حیطه‌ی ادبیات انجام می‌دهد. البته برنامه‌هایی که در حوزه‌ی موسیقی و تئاتر و هنرهای تجسمی وجود دارد؛ بحثش جداست.

مدیر بخش ادبی موسسه‌ی هفت اقلیم با بیان اینکه فکر می‌کنم موسسه هنوز در ابتدای راه است، گفت: قطعاً هیچوقت شرایط طوری نخواهد بود که بگوییم از آن راضی هستیم. اما فکر می‌کنم در این مدت کوتاه، موسسه خیلی خوب کار کرده و پیش رفته چراکه ما فعالیت خود را از صفر و بدون هیچ تجربه‌ی خاصی آغاز کردیم. اما امروز موسسه دارای چشم‌انداز و استراتژی است. بسیاری از موسساتی که همزمان با ما فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و همطراز ما بودند، اکنون به این جایگاه نرسیده‌اند. ما تنها با تجربه‌ای که از جایزه‌ی ادبی هفت اقلیم کسب کرده بودیم؛ موسسه را راه‌اندازی کردیم.

دولتشاه در پاسخ به این سوال که کارگاه‌های ادبی نسبت به دیگر هنرهایی که در موسسه تدریس می‌شود، چقدر مخاطب دارد؛ بیان کرد: شما با نگاهی به سرانه‌ی مطالعه کشور می‌توانید جایگاه ادبیات را ببینید. با این وضع متوجه می‌شوید که ادبیات تا چه اندازه دغدغه‌ی خانواده‌هاست. وقتی هر یک کتاب، چهارصد عنوان منتشر می‌شود و همان هم فروخته نمی‌شود، باید فهمید که وضعیت از چه قرار است.

وی افزود: ادبیات را به هیچ عنوان نمی‌توان با هنری مانند موسیقی که مخاطب بیشتری دارد؛ مقایسه کرد. خانواده‌ها برای شرکت در کارگاه‌ها و کلاس‌های ادبیاتِ موسسه، همانقدر هزینه می‌کنند که برای خرید کتاب هزینه می‌کنند! به‌طور کلی میزان مصرف کتاب در کشور ما بسیار ناچیز است.

تمرکز موسسه هفت اقلیم روی آموزش کودکان است

دولتشاه در پاسخ به این سوال که موسسه‌ی هفت اقلیم برای آموزش و علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات چه برنامه‌هایی دارد؛ گفت: بیشترین تمرکز موسسه، در بخش آموزش کودک و نوجوان است. در واقع هدف و چشم‌‌انداز و سرمایه‌گذاری موسسه، روی کودکان است. کلاس‌های داستان‌نویسی و قصه‌گویی را برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم که بسیار جذاب است.

او با بیان اینکه آموزش به کودکان بهتر است غیرمستقیم باشد، ادامه داد: هرجایی که بتوانیم، قصه و ادبیات را وارد آموزش می‌کنیم و تیم معتبری که در آموزشگاه هستند به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند. آموزش به‌صورت مستقیم شاید برای کودکان چندان جذاب نباشد، اما آموزش غیرمستقیم بسیار مفید است.

مدیر بخش ادبی موسسه‌ی هفت اقلیم در رابطه با بحث بودجه‌ی اظهار کرد: هفت اقلیم یک موسسه مستقل است در حیطه‌های مختلف که با دولت کاری ندارد و بودجه‌اش را خودش تأمین می‌کند.

جذب مخاطب عام، از مزیت‌های موسسات خصوصی است

دولتشاه همچنین در اشاره به اینکه وجود موسسات مستقلی که در حیطه‌ی فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند چه مزایای مثبتی به همراه دارد؛ گفت: مهمترین مزیت وجود موسساتی از این دست این است که باعث شنیده شدن صداهای مختلف می‌شود. مکانی که موسسه‌ی هفت اقلیم در آن واقع شده توانسته مخاطب محلی جذب کند و این اتفاق بسیار مثبتی است.

او ادامه داد: در حال حاضر ما تعداد زیادی مخاطب محلی داریم که تا پیش از این با ادبیات و هنر آشنایی نداشتند و پس از تأسیس موسسه به کارگاه‌ها آمده و علاقه‌مند شدند. مهمترین مسئله این است که صداهای مختلف شنیده می‌شود و جدا از مخاطبی که دغدغه‌ی ادبیات دارد و بعد و مسافت برایش چندان اهمیتی ندارد؛ مهم علاقه‌مند کردن افرادی است که هیچ شناختی از ادبیات ندارند و فکر می‌کنم موسسات خصوصی می‌توانند در سطح شهر این کار را انجام دهند.

دولتشاه افزود: از دیگر مزیت‌های وجود چنین موسساتی، چندصدایی بودن و تأثیرگذاری بر فضای جامعه است و همچنین باعث ایجاد نوعی کارآفرینی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. شاید تنها کاری که دولت می‌تواند برای این موسسات انجام دهد این باشد که دست آنان را باز بگذارد و امتیازهایی مانند تبلیغات و بخشودگی مالیات را به این موسسات اختصاص دهد.

مدیر بخش ادبی موسسه‌ی هفت اقلیم در پایان سخنان خود در رابطه‌ با آینده‌ای که برای موسسه متصور می‌شود، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و مهمتر از همه اینکه نسل جوانی تولید کنیم که دغدغه‌ی ادبیات داشته باشند. در واقع دغدغه‌ی ما این است که نسل‌های بعدی با یک آموزش درست و مطمئن و با دیدگاهی آکادمیک وارد حیطه‌ی ادبیات شوند.

کد N1381222

وبگردی