آفتاب

افزایش عرضه اوراق وام مسکن درفرابورس

افزایش عرضه اوراق وام مسکن درفرابورس

مهلت استفاده از اوراق تسهیلات مسکن سال‌۹۳ از امروز به‌مدت ۶‌ماه دیگر با هدف کاهش قیمت این اوراق تمدید شد.

افزايش قيمت اين اوراق نرخ بهره آن را به 35درصد رسانده است.به گزارش همشهري، شوراي پول و اعتبار از اواخر سال قبل تسهيلات جديدي را براي خريد خانه درنظر گرفت، اين كار با هدف رونق بخش مسكن براي خروج از ركود انجام شد. دولت معتقد است براي ايجاد رونق در اقتصاد بايد بخش مسكن را به تحرك واداشت، به همين دليل در ميانه‌هاي پارسال شوراي پول و اعتبار يك‌بار سقف اعتبار وام مسكن را 35ميليون تومان و بار‌دوم، اواخر سال در تهران به 100ميليون تومان و در شهرستان‌ها از 60تا 80ميليون تومان تعيين كرد.

اين رويه حجم تقاضا براي خريد وام مسكن را افزايش داد چون متقاضيان قبلا براي دريافت وام 20ميليون توماني بايد 40برگ اوراق تسهيلات مسكن مي‌خريد اما اكنون براي وام 100ميليون توماني به 200برگ اوراق وام مسكن نياز است.هريك از اين اوراق 500هزار تومان اعتبار دارد، يعني اينكه با خريد يك برگ از اين اوراق متقاضي مي‌تواند تا سقف 500هزار تومان از بانك مسكن وام دريافت كند.

ظرف روز‌هاي گذشته قيمت هريك از اين اوراق به مرز 100هزار تومان رسيد. اين موضوع منجر شد نرخ سود مؤثر اين اوراق به 24درصد و نرخ سود واقعي آن به 35درصد(به‌دليل بازپرداخت 12ساله) برسد، با اين رويداد كارشناسان تحليل كردند قيمت اين اوراق با توجه به كاهش نرخ بهره بانكي تا سقف 15درصد و نرخ تورم 9درصدي بيش از 60هزار تومان نمي‌ارزد و در عين حال به مردم هشدار دادند اين اوراق را گران نخرند.

  • نرخ سود وام مسكن رقابتي نيست

به اعتقاد تحليلگران اكنون 2راه براي كاهش نرخ بهره وام مسكن وجود دارد. اول اينكه حجم عرضه افزايش يابد و دوم اينكه نرخ سود كاهش يابد كه البته هر دومشكل به‌زعم كارشناسان از طريق يك راهكار قابل حل است. اقتصاددانان بار‌ها از طريق رسانه‌ها پيشنهاد كرده‌اند وام مسكن براي رقابتي شدن نرخ بهره اين اوراق و افزايش حجم عرضه از سوي همه بانك‌ها ارائه شود اما هنوز پاسخي از سوي بانك مركزي و دولت شنيده نمي‌شود. در حال حاضر عرضه وام مسكن به‌صورت انحصاري با نرخ 17.5درصد از سوي بانك مسكن تعيين و عرضه مي‌شود.

در چنين شرايطي با توجه به انحصاري بودن اعطاي وام مسكن توافق شد تا از طريق تمديد مهلت استفاده از اوراق تسهيلات مسكن قيمت اين اوراق كاهش يابد اما تصميمي درباره كاهش نرخ سود گرفته نشد. با وجود اين تصميم‌، ديروز بار‌ديگر قيمت اين اوراق در فرابورس افزايش يافت و با 2درصد رشد به 96هزارو 500تومان رسيد. در حال حاضر مهلت استفاده از اين اوراق از تاريخ صدور به‌مدت 2سال است.

  • تمديد مهلت نقل و انتقال

در اين ميان معاون عمليات و نظارت بازار فرابورس ايران از تمديد 6ماهه مهلت نقل و انتقال اوراق حق‌تقدم تسهيلات مسكن سال‌93 از امروز، سه‌شنبه خبر داد و گفت: با توجه به اينكه مهلت نقل و انتقال 5نماد اول سال‌93يعني تسهيلات فروردين‌93 تا مرداد93 به اتمام رسيده بود، اين رايزني انجام شد كه از امروز امكان نقل و انتقال اين نمادها، هم براي فروشندگان، هم خريداران و هم افرادي كه قصد انجام معاملات هبه را دارند، مهيا شود.

بهنام محسني افزود: از آنجا كه هم در سمت تقاضاي تسهيلات مسكن تقاضاي مؤثر وجود داشت و هم در سمت عرضه، افرادي كه از تسهيلات اوراق گواهي خود در جهت دريافت تسهيلات استفاده نكرده‌اند، اين مطالبه را داشتند كه بتوانند اين اوراق را واگذار كنند، لذا قابليت فني اين موضوع از طريق شركت فرابورس و شركت سپرده‌گذاري و مديريت فناوري بررسي شد و اين مصوبه در هيأت مديره بانك مسكن صرفا براي اوراق تسهيلات مسكن صادر شده در سال‌93 به تأييد رسيد.

محسني گفت: طبق مصوبات قبلي، محدوديت‌هاي فروش 2‌ماه براي خريداران اوراقي كه تا سررسيد آنها 4ماه يا كمتر باقي‌مانده بود، اعمال نمي‌شود؛ به اين ترتيب اوراق فروردين 93 كه در واقع مهلت نقل و انتقال آن 15مهر 95است، اوراق ارديبهشت‌93كه مهلت آن 15آبان 95 است و اوراق خرداد93 كه مهلت آن 15آذر 95است، از چرخه محدوديت فروش براي خريداران خارج مي‌شوند و محدوديت فروش براي اينها اعمال نخواهد شد.

کد N1381138

وبگردی