آفتاب
خبر رئیس انجمن پلی‌اتیلن خبر داد

حذف ارز مبادله‌ای برای واردات پلی‌اتیلن

حذف ارز مبادله‌ای برای واردات پلی‌اتیلن

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، وب سایت انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن ...

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، وب سایت انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن نامه‌ای از جمالیان رئیس این انجمن خطاب به رئیس سازمان بورس کالای ایران منتشر کرد که در آن از حذف ارز مبادله‌ای برای واردات پلی‌اتیلن خبر داده شده است.وی در این نامه اشاره کرده که كاركرد و رفتار سازمان بورس و به ويژه تصميم ناگهاني در مورد برداشتن سقف 10 درصدي از مجموعه قيمت گذاري در بورس، واپسين كورسوي اميد صنعت لوله پلي‌اتيلن را براي بازسازي و انجام پروژه‌هاي بزرگ كشاورزي، خاموش ساخت.

بنا بر این نامه زمين‌هاي سبز و آباد، نماد نيرومندي كشور است و در اين راستا انجام درست طرح‌هاي آبياري و كشاورزي، خط برجسته داستان ماست. جمالیان در این نامه با طرح این پرسش که در دايره صنعت پتروشيمي و در سازمان بورس چه مي‌گذرد به تشریح برخی موضوعات بازار این محصولات پرداخت.

به عقیده وی عرضه پلي‌اتيلن پايپ در آشفته ترين حالت قرار دارد و پتروشيمي جم كه محصول مقبولي توليد مي‌كرد 18 ماه است توليد پايپ گريد را قطع كرده و تنها در دو هفته اخير يكبار 176 تن بي‌رنگ و 55 تن مشكي و يك‌بار 165 تن بي‌رنگ را در بورس عرضه كرده است، پتروشيمي مارون هم در يك مقطع زماني وارد بازار شد كه متاسفانه توليد يا عرضه خود را قطع نمود، تنها اميركبير و شازند به‌صورت نامنظم پلي‌اتيلن لوله عرضه مي‌كنند كه در مورد كيفيت پتروشيمي اميركبيرحرف بسيار است.موضوع دوم اشاره شده در این نامه قيمت‌هاي ارائه شده است. بر این اساس در 5 مرداد سال جاری پتروشيمي جم 165 تن پلي‌اتيلن مشكي با قيمت پايه 42406 ريال براي هر كيلو عرضه كرده است. در 12 مرداد این شرکت مقدار 176 تن پلي‌اتيلن بي‌رنگ با قيمت پايه 38906 ريال براي هر كيلو و مقدار 55 تن پلي‌اتيلن مشكي با قيمت پايه 42406 ريال براي هركيلو عرضه كرده است.

همزمان با ارائه اين قيمت‌ها انجمن توليدكنندگان لوله و اتصالات پلي‌اتيلن از توليدكنندگان خارجي قيمت دريافت داشته است كه با محاسبه هزينه‌هاي جانبي، مي‌توان پلي‌اتيلن پايپ را در قيمت 41230 ريال در هر كيلو (تحويل بندرعباس) وارد كشور كرد. در این بین، پاره‌اي اعضاي انجمن كه براي نجات از مشکلات مصمم به واردات پلي‌اتيلن شده بودند، در مراجعه به بانك گشاينده اعتبار شنيدند كه پلي‌اتيلن پايپ كالاي اساسی نيست و ارز مبادله‌اي براي ورود آن داده نمي شود. وی معتقد است، با اين تصميم آخرين روزنه رهایي روي صنعت لوله پلي‌اتيلن بسته شد، البته به قيمتي بسيار سنگين.

در ادامه این نامه آمده است كه اجراي بخش‌هایي از پروژه‌هاي كشاورزي ايران، به ويژه در بخش‌هاي مرزي در كنار رودخانه‌هاي مشترك مرزي، زمان محدودي دارد، چون بهره‌برداري از آب‌هاي مشترك مرزي براساس چارچوب اعلام شده تا سال 2017 ميلادي مجاز است و كندي در اجراي طرح‌ها مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به انجام آنها برساند.بر اساس نامه ارسالی جمالیان، همه مي‌دانند كه توليدكنندگان لوله‌هاي آب و آبياري و كشاورزي پس از امضاي قراردادهاي دولتي به خاطر تعهدات سنگين و مسووليت‌هايشان، پاي در گل دارند و قدرت تحرك چنداني براي هماهنگي با تصميم‌هاي ناگهانی مجموعه صنايع پتروشيمي و بورس ندارند.

همچنین به گفته جمالیان اصرار و پافشاری بر مشتری یابی از طریق بهین یاب، عدم کنترل رفتار پتروشيمي‌ها در ارائه پلي‌اتيلن لوله، قربانی شدن کشاورزان و تولیدکنندگان و هدايت توليدكنندگان و خريداران به بازار آزاد و ديدار دلالان از مهم‌ترین‌ مشکلات کنونی برای صنعت است.

جمالیان در این نامه به بورس کالا با انتقاد از آخرین دستورالعمل ارزي و پولي در مورد عدم تخصيص ارز مبادله اي براي ورود پلي‌اتيلن پايپ گريد، این اقدام را به سود بازار آزاد و دلالان و به زیان صنعت و کشاورزی کشور می‌داندو می‌گوید: با نگاهي دوباره به عرضه پلي‌اتيلن در بورس و نارسایي‌هاي بسيار و بي شمار، آيا لازم نمي دانيد براي رسيدن به ايران توانا و نيرومند، سازمان‌تان را دگرگون سازيد و با صف سربازان صنعت و توليد و كشاورزي همراه شويد.

وی در ادامه براي پيشگيري از ضربه‌هاي بعدي بر پيكر كشاورزي و صنعت ايران پیشنهاد می‌کند که تصميم‌هاي نادرست اخير لغو شود. وی خواستار آن است که عرضه محصول از سوي پتروشيمي‌ها نظم يابد و از شكل گاه‌گاهي خارج شود. لذا تصميم به برداشتن سقف افزايش بهاي پلي‌اتيلن در بورس هرچه زودتر لغو شده و اجازه داده شود توليدكنندگان بدون دلشوره كار تدارك مواد اولیه شان را انجام دهند.

کد N1380956

وبگردی