آفتاب

اتومبیل‌های سواری برش‌خورده ای که مواد پیش ساز مواد مخدر بود/جزییات تازه ترین کشف گمرک از مواد مخدر

اتومبیل‌های سواری برش‌خورده ای که مواد پیش ساز مواد مخدر بود/جزییات تازه ترین کشف گمرک از مواد مخدر

مأموران گمرک شهیدرجایی بندرعباس موفق شدند با کمک دستگاه ایکس‌ری از یک محموله ترانزیتی، 2 هزار و 380 کیلوگرم پیش‌ساز مواد مخدر صنعتی کشف کنند.

عباس عليدادي ناظر گمركات استان هرمزگان و مديركل گمرك شهيدرجايي با بيان اين مطلب گفت: يك دستگاه كانتينر 40 فوت از مبدأ كشور تايوان به كشور وارد و تحت عنوان اتومبيل‌هاي سواري برش‌خورده، تاير، رينگ مستعمل و اجزا و قطعات مستعمل خودرو و مجموعاً در 5 رديف جهت ترانزيت به كشور افغانستان اظهار گرديد.

وي افزود: كانتينر يادشده جهت كنترل‌هاي اوليه به واحد ايكس‌ري (X-Ray) ارجاع و اسكن گرديد و در گزارش دريافت شده از اسكن كانتينر مشخص شد كه علاوه بر كالاي مندرج در اسناد حمل و اظهارشده، بشكه‌هاي فلزي نيز مشاهده مي‌گردد.

عليدادي گفت: به همين منظور دستور تخليه كانتينر از كاميون جهت فك پلمپ و ارزيابي فيزيكي محتويات آن صادر گرديد كه شركت حمل‌ونقل مربوطه با تحويل كانتينر به انبار هيچ‌گونه اقدامي در جهت انتقال آن به محل ارزيابي به عمل نياورد و حاضر به همكاري با گمرك نگرديد.

ناظر گمركات استان هرمزگان و مديركل گمرك شهيدرجايي ادامه داد: در نهايت كانتينر به محل ارزيابي منتقل و در حضور نماينده شركت حمل‌ونقل فك پلمپ و مورد ارزيابي قرار گرفت. محتويات كانتينر شامل 9 دستگاه اتومبيل سواري كه سه دستگاه از وسط برش خورده و 6 دستگاه كه فقط سقف آنها برش خورده و نيز مقاديري تاير مستعمل، رينگ، قطعات مستعمل خودرو و... بود. بررسي محتويات كانتينر نشان داد علائم و نشانه‌هايي كه به‌صورت ستون‌هاي عمومي در اسكن كانتينر ديده شده و شباهت زيادي به بشكه‌هاي فلزي داشت در واقع حلقه‌هاي تاير مستعمل اتومبيل بوده كه بر روي همديگر چيده شده‌اند، لكن در بررسي‌هاي دقيق‌تر مشخص گرديد در شش دستگاه از اتومبيل‌هاي سواري مستعمل رؤيت شده كه سقف آنها برش خورده، صندلي‌ها برداشته شده و در هر كدام دو عدد باك يدكي كاميون به‌صورت بسيار ماهرانه‌اي رنگ‌آميزي و عايق‌بندي و در جاي صندلي‌هاي اتومبيل جاسازي گرديده و روي آنها با لوازم متفرقه پوشانده شده است. 

عليدادي تصريح كرد: پس از باز كردن درب اين باك‌ها مشخص گرديد محتويات آنها مايع بي‌رنگ و رقيق با بوي بسيار تند و مشمئزكننده است، لذا پس از ارزيابي، از كالا نمونه‌برداري و به آزمايشگاه ارسال و باك‌هاي يادشده از ماشين‌ها خارج و در يك كانتينر جداگاه بارگيري و پلمپ گرديد. پس از جدا كردن كالاي يادشده مشخص شد وزن 12 دستگاه باك كشف شده با محتويات آنها مجموعاً 2380 كيلوگرم است و برابر نظريه آزمايشگاه نوع مايع درون اين باك‌ها انيدريداستيك كه يك نوع پيش‌ساز مواد مخدر صنعتي و انواع قرص‌هاي روان‌گردان است، تشخيص داده شد.

بنابراين گزارش، مركز مبارزه با جرايم سازمان‌يافته گمرك ايران در اين خصوص اعلام كرد: فعاليت‌هاي گمرك جمهوري اسلامي ايران درحوزه اطلاعات و عمليات براي مبارزه با جرايم سازمان‌يافته ازجمله مواد مخدر همزمان با تجهيز گمركات كشور به دستگاه‌هاي كنترلي پيشرفته، روزبه‌روز در حال افزايش است و كشف اين محموله نمونه موفقي از اين دست اقدامات به‌شمار مي‌رود.

براساس اعلام اين مركز؛ آنچه در اين كشف واجد اهميت بوده اين است كه قاچاقچيان مواد مخدر قبلاً محموله‌هاي پيش‌ساز را در داخل بشكه‌هاي پلاستيكي حمل و در داخل كانتينر جاسازي مي‌كردند و كاربران دستگاه‌هاي ايكس‌ري كاميوني در هنگام اسكن محتويات كانتينر اگر به اشكالي شبيه بشكه و... مشكوك مي‌شدند دستور فك پلمپ و ارزيابي دقيق صادر مي‌شد، وليكن اين كشف نشان مي‌دهد كه قاچاقچيان با اتخاذ تدبيري جديد، صندلي خودروهاي مستعمل را خارج و مخازني شبيه صندلي طراحي كرده و محموله‌هاي پيش‌ساز را در داخل آن مي‌ريزند تا به گمان خود كاربران دستگاه‌هاي ايكس‌ري كاميوني در گمركات نتوانند وجود پيش‌سازهاي مواد مخدر را در داخل كانتينرها تشخيص دهند.

همچنين مركز مبارزه با جرايم سازمان‌يافته گمرك اعلام كرد: انعكاس بين‌المللي اين كشف تأثير بسزايي در آگاه نمودن ساير كشورها براي مقابله با اين نحوه جاسازي خواهد داشت. 

3939

کد N1380302

وبگردی