آفتاب

بیش از 50 درصد پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی انجام می شود

بیش از 50 درصد پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی انجام می شود

تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: بیش از 50 درصد از 2 هزار و 500 پیوند کلیه که سالانه در کشور انجام می شود، از افراد دچار مرگ مغزی صورت می گیرد در حالی که در گذشته این آمار تنها 5 تا 10 درصد پیوندها را شامل می شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر غلامرضا پورمند روز یکشنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران و دهمین کنگره پرستاری اورولوژی افزود: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واحدی برای جمع آوری اطلاعات افراد نیازمند به پیوند کلیه در کشور ایجاد شده که اطلاعات مربوط به افراد نیازمند از قبیل نوع گروه خونی و سن آنها در آن درج شده است تا در صورت اعلام مرگ مغزی، اهدا صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در مرگ مغزی 18 عضو از یک فرد بنا برحسب آمادگی بدن وی اهدا خواهد شد، اظهار کرد: در یک مرگ مغزی علاوه بر اینکه دو نفر از پیوند کلیه منتفع می شوند، دو دستگاه دیالیز نیز برای استفاده دو بیمار دیگر خالی شده و قابل استفاده است.
پورمند بیان کرد: داروهای خاصی تولیدشده و به بازار آمده است که از پس زدن کلیه اهدایی جلوگیری می کند، شاید تنها کلیه 20 درصد افراد بعد از پنج سال از گذشت پیوند پس زند که در حال حاضر 65 تا 70 درصد این افراد نیز به زندگی خود ادامه می دهند.
وی همچنین با اشاره به تاریخچه انجمن افزود: حدود 60 سال است که اساسنامه انجمن اورولوژی مصوب شده است و در چهار دهه اخیر اورولوژی نوین در کشور شکل گرفته است.
پورمند بیان کرد: در گذشته برای هر پیوند کلیه 30 هزار پوند در اختیار بیمارانی که نمی توانستیم در ایران برای آنها پیوند، سنگ شکنی یا آی وی اف انجام دهیم، برای اعزام به خارج از کشور اختصاص می دادیم و جلسات مربوط به آن هر دو هفته یک بار برگزار می شد.
اما حدود پنج سال است که با توجه به پیشرفت های حاصل شده در این زمینه سالی یک تا دو بار این جلسات تشکیل می شود و این یک افتخار برای انجمن اورولوژی ایران است.
وی گفت: امیدواریم با استفاده از تکنولوژی های جدید، سطح تخصص اورولوژی ایران را در سطوح بین المللی حفظ کنیم.
نوزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران و دهمین کنگره پرستاری اورولوژی دوم تا پنجم شهریورماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
علمی** 9340**1834
کد N1378345

وبگردی