آفتاب

زنده شدن مرده در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه

زنده شدن مرده در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه

مراغه – ایرنا – ماجرای بیمار 68 ساله ای که بر اساس نظر پزشکان کشیک بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه علائم حیاتی خود را از دست داده و نیم ساعت پس از انتقال به سردخانه دوباره به زندگی بازگشت، توسط دادستانی شهرستان در دست پیگیری است.

به گزارش ایرنا، خسرو طالب آغ بلاغ ساعت یک و 50 دقیقه بامداد 30 تیر سال جاری به علت عارضه قلبی به همراه همسر خود به بیمارستان شهید بهشتی مراغه مراجعه و در حین انجام مراقبت های اولیه ، دچارایست قلبی شده و با آمبولانس به اورژانس بیمارستان امیرالمومنین (ع) این شهرستان منتقل می شود.
متخصص اورژانس همراه با پزشک معین بیمارستان که متخصص قلب و عروق است، اقدام به احیای علائم این بیمار می کنند که در ساعت 2 و 45 دقیقه بامداد، فوت این بیمار توسط پزشکان اعلام و به سردخانه منتقل می شود.
پس از حدود 30 دقیقه بیمار دیگری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان جان خود را از دست می دهد که هنگام انتقال بیمار دوم به سردخانه، کارکنان بیمارستان متوجه وجود علائم حیاتی در بیمار 68 ساله قبلی شده و این بیمار به CCU منتقل و پس از انجام اقدام های درمانی در این بیمارستان، جهت تکمیل درمان به بیمارستان آیت الله مدنی تبریز (بیمارستان تخصصی قلب و عروق) منتقل می شود.
محمدعلی و رقیه طالب، پسر و دختر این بیمار 68 ساله مراغه ای با مراجعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مراغه، خواستار رسیدگی مراجع ذی صلاح به این مساله شدند.
این افراد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان جزئیات این اتفاق گفتند: در زمان حاضر بیمار ما هوشیاری خود را از دست داده و پاهایش بخاطر سرمای سردخانه فلج شده است.
پسر و دختر این بیمار اظهار کردند: به دلیل نبود هوشیاری، مدتی آنژیوگرافی پدرمان به تاخیر افتاده و به منظور بازگشت سلامتی وی باید عمل باز روی او انجام شود.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این ارتباط گفت: این بیمار در مسیر انتقال به بیمارستان امیرالمومنین (ع) بدون علائم حیاتی در اورژانس پذیرش شده است.
علی جنتی افزود: طبق گزارش پرونده، علائم حیاتی این بیمار توسط پزشک متخصص اورژانس همراه با پزشک متخصص قلب (پزشک معین بیمارستان) بررسی شده و تلاش برای احیای علائم حیاتی توسط این دو پزشک حدود 45 دقیقه انجام شده است.
وی اظهارکرد: پس از عملیات احیا و پاسخ ندادن بیمار و نبود علائم حیاتی، بر اساس علائم مشاهده شده در دستگاه مونیتورینگ ، بیمار به عنوانی فوتی به سردخانه منتقل شده که پس از نیم ساعت کادر بیمارستان متوجه علائم حیاتی وی در سردخانه می شوند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی مراغه یادآور شد: پس از این اتفاق بیمار جهت اقدامات درمانی به 'سی سی یو' منتقل و جهت تکمیل درمان پس از هوشیاری کامل به مرکز آموزشی درمانی شهید مدنی (قلب) تبریز منتقل شد.
جنتی با بیان اینکه حفظ حقوق بیمار از اولویت هاست، ادامه داد: رسالت دانشکده علوم پزشکی مراغه، ارتقای سلامت جامعه است و به منظور بررسی دقیق این پرونده و رسیدگی به کوتاهی یا اشتباه احتمالی پزشکی، پرونده بیمار جهت اعلام نظر کارشناسی به وزارت بهداشت و نظام پزشکی ارجاع شده و دانشکده نیز کمیته ای برای بررسی ریشه ای علت آن تشکیل داده است.
وی با اشاره به اینکه در صورت اثبات هرگونه کوتاهی به شدت با عوامل آن برخورد می شود، گفت: این اتفاق ها در گذشته در نقاط مختلف دنیا مشاهده شده که بیمار پس از اعلام پایان علائم حیاتی دوباره به زندگی بازگشته است.
دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: دادستانی هم اکنون پیگیر این مساله است که مشخص شود صدمات وارده ناشی از اقدام های پزشکان بیمارستان امیرالمومنین(ع) در آن شب بوده یا پیش از آن وجود داشته است.
علی دلداری ادامه داد: با اطلاع از موضوع، پرونده در حوزه های مختلف از جمله اینکه اقدام های کادر پزشکی و درمانی کافی و طبق مقررات بوده یا نه، در حال پیگیری است و از طریق دادسرای نظام پزشکی موضوع رسیدگی می شود.
وی گفت: نکته حائز اهمیت در این پرونده همکاری تنگاتنگ دانشکده علوم پزشکی با دادسرای نظام پزشکی است تا علت دقیق آن بررسی شود و چنانکه کادر پزشکی و بیمارستانی در این حوزه مقصر تشخیص داده شوند، دادستانی بدون اغماض با آن برخورد کند.
دلداری یادآور شد: در سال جاری 15 پرونده در باب بررسی قصور پزشکان در این شهرستان تشکیل شده که در 30 درصد پرونده ها، قصور پزشک محرز و با آنان برخورد شده است.
3034/8023/518
کد N1378074

وبگردی