آفتاب

تغذیه کودک با شیر مادر؛ کلیدی برای توسعه پایدار

تغذیه کودک با شیر مادر؛ کلیدی برای توسعه پایدار

تهران- ایرنا- فردا -یکشنبه- پایان هفته جهانی 'تغذیه کودکان با شیر مادر' است، هفته ای که امسال شعار 'تغذیه کودکان با شیر مادر و نقش کلیدی آن در راه توسعه پایدار' را داشت و در طول آن، تلاش شد با آگاهی رسانی بر اهمیت تغذیه شیرخواران با شیر مادر تاکید شود.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی هفته جهانی تغذیه کودک با شیر مادر، کشورهای سراسر جهان هر سال اول تا هفتم اوت را به نام هفته جهانی تغذیه کودک با شیر مادر گرامی می دارند، زیرا شیردهی مادران یکی از موثرترین و باصرفه ترین روش ها برای حفظ و بهبود زندگی کودکان است و فواید مادام العمری برای سلامتی کودکان و مادران آنها دارد.
از سوی دیگر، مشخص شده که تغذیه کودک با شیر مادر نه تنها سنگ بنای رشد و سلامت کودک است بلکه پایه و اساس توسعه ملی نیز محسوب می شود.
در بیانیه ای که سازمان جهانی بهداشت و یونیسف به عنوان حامیان مناسبت جهانی تغذیه کودک با شیر مادر منتشر کردند، آمده است: حمایت از تغذیه کودک با شیر مادر یکی از هوشمندانه ترین سرمایه گذاری کشورها در زمینه رفاه شهروندان و در نتیجه توانمندی طولانی مدت است.
در این بیانیه همچنین آمده است: در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط و پردرآمد، فوایدی که از تغذیه کودک با شیر مادر نصیب افراد، خانواده ها و جوامع می شود، شامل پایان مرگ و میر قابل پیشگیری کودکان، تقویت سلامت مادر و کودک، افزایش پیشرفت تحصیلی و افزایش باروری است.
براساس مدارکی که در مجله 'لنست' آمده است، تشویق به شیردهی مادران باعث افزایش و ترویج سلامت، هوشمندی و برابری در جهان می شود.
مجموعه مدارک مورد استناد در لنست، ارتباط میان سرمایه گذاری در زمینه تغذیه کودک با شیر مادر و دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) -- اهداف جهانی جهان که در سال 2015 با هدف خاتمه دادن به فقر توسط سران جهان به تصویب رسید-- مبارزه با نابرابری و نیز مقابله با تغییر آب و هوا تا سال 2030 را مورد تاکید قرار می دهند.
برای مثال تغذیه کودک با شیر مادر یک عامل حیاتی در دستیابی به اهداف SDG 2ا و SDG3 -- شامل پایان دادن به گرسنگی، بهبود تغذیه و ارتقاء سلامت و رفاه -- است.
تغذیه کودک با شیر مادر همچنین یکی از عوامل کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است. نرخ های در حال افزایش تغذیه کودک با شیر مادر برای سطوح هدف می تواند هر سال جان 820 هزار کودک زیر پنج سال را نجات دهد که 87 درصد آنها شش ماهه و کوچکتر هستند. این رقم حدود 13 درصد تمام مرگ و میر های سالانه کودکان زیر پنج سال را در بر می گیرد.
علاوه بر این، شیردهی مادر موجب بهبود طولانی مدت سلامتی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله آسم در دوران کودکی و چاقی می شود و می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کودک را نیز در سال های بعدی زندگی کاهش دهد. همچنین طولانی تر شدن دوره شیردهی مادر موجب محافظت از سلامت مادر و کاهش خطر ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان در وی می شود.
تغذیه کودک با شیر مادر می تواند دستیابی به هدف SDG4 را که شامل آموزش فراگیر و یادگیری مادام العمر می شود، تسهیل کند و نیز بخشی ضروری از دوران کودکی همراه با سلامت است که موجب تکامل فیزیکی و شناختی کودک می شود.
تغذیه با شیر مادر به توانایی بالاتر شناختی، افزایش امتیازات بهره هوشی و فراگیری و تحصیل بهتر کودک ارتباط دارد. همچنین سلامتی و یادگیری را تقویت می کند و در نتیجه موجب دستیابی به سایر اهداف توسعه شامل خاتمه دادن به فقر، تقویت رشد اقتصادی و کاهش نابرابری می شود.
تغذیه کودک با شیر مادر روشی مقرون به صرفه برای افزایش سرمایه انسانی و تحریک رشد اقتصادی است. پایین بودن توانایی شناختی مرتبط با تغذیه نشدن کودک با شیر مادر در سراسر جهان هزینه سالانه ای را بالغ بر 300 میلیارد دلار آمریکا معادل 0.49 درصد درآمد ناخالص ملی کشورهای جهان تحمیل می کند.
سلامت بخش بودن تغذیه کودک با شیر مادر و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های عفونی که کاهش موارد بستری شدن در بیمارستان را در پی دارد، می تواند هر سال موجب صرفه جویی میلیاردها دلار شود.
براساس این گزارش، با وجود انبوه فواید شیردهی مادران، میانگین جهانی تغذیه شیرخواران با شیر مادر در 20 سال گذشته راکد مانده که نتیجه آن محرومیت پرشماری از کودکان از سلامتی و تندرستی کامل است.
علمی**2038**2017
کد N1376656

وبگردی