آفتاب

شتاب بخشی به 250 طرح راهسازی زمینه ساز توسعه کهگیلویه و بویراحمد

شتاب بخشی به 250 طرح راهسازی زمینه ساز توسعه کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا- تلاش برای شتاب بخشی به عملیات اجرایی 250 طرح راهسازی زمینه را برای توسعه استان محروم اما مستعد کهگیلویه و بویراحمد هموار می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،مسئولان این خطه با توجه به اهمیت بهبود زیرساخت های حمل و نقل برای رونق صنعت گردشگری و بخش کشاورزی به عنوان دو ظرفیت مهم توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در این مسیر گام های بلندی برداشته اند.
شروع عملیات اجرایی ساخت جاده های چهارخطه، توسعه راه های اصلی و روستایی، شروع به کار راه آهن یاسوج به اقلید و افزایش پروازهای فرودگاه های یاسوج و دوگنبدان دستاورد این کوشش است.
آرمانی که در صورت تحقق کامل ،حمل و نقل کالا از استان های جنوبی به شمال، کاهش خسارت های سوانح جاده ای و خارج شدن بخش های محروم این استان از بن بست ارتباطی کمترین مزیت آن است.
مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: 250 طرح راهسازی در این استان در حال اجراست.
حسن فدایی افزود: پروژه چهارخطه یاسوج - سمیرم به طول 40 کیلومتر و با میانگین پیشرفت فیزیکی حدود 45 درصد ،پروژه چهارخطه یاسوج - شیراز به طول 37 کیلومتر و با میانگین پیشرفت فیزیکی 82درصد، چهار خطه یاسوج - بابامیدان به طول 15 کیلومتر و پیشرفت فیزیکی 85درصد ، محور ارتباطی دوگنبدان- بهبهان به طول 37 کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی بالای 20 درصد ازمهمترین طرح های راهسازی در دست ساخت کهگیلویه و بویراحمد است.
وی محور چرام- دوگنبدان- باباکلان-گناوه ، دهدشت – چرام و محور دهدشت – طولیان را از دیگر طرح های مهم حوزه راهسازی ذکر کرد.
معاون عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد گفت: بخش زیادی از طرح های بزرگراهی این استان درآستانه بهره برداری است و یا با سرعت مطلوب مراحل ساخت آن ادامه دارد.
پژمان نیک اقبالی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از یک پرواز در هفته به شش پرواز را یکی از مهمترین خدمات حوره حمل و نقل هوایی دانست وافزود: راه اندازی دستگاه کمک ناوبری D.VOR فرودگاه یاسوج برای جلوگیری از لغو مکرر پروازهای این فرودگاه از دیگر اقدام های مهم این بخش است.
وی از تخصیص 230 میلیارد ریال برای عملیات اجرایی تطویل باند فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت:50 درصد این میزان اعتبار را استان و مابقی از سوی شرکت فرودگاه های کشور تامین خواهد شد.
وی احداث راه آهن یاسوج - اقلید را نیز به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم این استان دانست و گفت: حدود 23 کیلومتر از خط ریلی راه آهن یاسوج - اقلید به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن نیز از سمت اقلید آغاز شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش ساخت بزرگراه های کهگیلویه وبویراحمد بیانگرتوجه دولت یازدهم دانست وگفت:دو هزار و500میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت های جاده ای این استان در سال 94 هزینه شد.
غلامرضا تاجگردون افزود: بخش عمده ای از این اعتبار برای چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان،جاده اصلی چرام به باباکلان و یاسوج به سپیدان و سایر طرح های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
وی اظهار کرد: با وجود شتاب بخشی به تکمیل پروژه های راهسازی این استان در دولت یازدهم اما راه های برخی از مناطق این استان مانند شهرستان کهگیلویه دارای محرومیت های زیادی است که نیازمند توجه ویژه دولت است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از اختصاص بیش از 2 هزارمیلیارد ریال اعتبار برای طرح های بزرگ زیرساخت های جاده ای شهرستان های گچساران و باشت در سال 95 خبر داد.
تاجگردون تصریح کرد: یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده محور گچساران به بندر گناوه،350 میلیارد ریال از این اعتبار به چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان، 80 میلیارد ریال به باشت چرام و 45 میلیارد ریال نیز برای جاده کمربندی گچساران در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به محرومیت های تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه زیرساخت های جاده ای بیان کرد: تا قبل از دولت یازدهم 14 کیلومتر روشنایی در جاده های گچساران وجود داشت در حالی که در سه سال اخیر 30 کیلومتر روشنایی جدید به آن افزوده شده است.
وی گفت: تکمیل طرح های بزرگی مانند جاده پاتاوه به دهدشت، باباکلان به چرام، چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان ، شتاب بخشی به طرح راه آهن یاسوج به اقلید و توسعه بزرگراه ها از راهکارهای توسعه راه های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت یکهزار و 800 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.
حسن فدایی افزود: این میزان اعتبار از محل بودجه ملی خزانه برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: در صورت جذب این اعتبار جاده 137 کیلومتری پاتاوه به دهدشت تا دو ساله آینده بهره برداری خواهد شد.
فدایی تصریح کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح 67 درصد است.
وی گفت: عملیات اجرایی ساخت جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد است در سال 1373 آغاز شد.
فدایی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را افزون بر یکهزار میلیارد ریال ذکر کرد.
وی اظهار کرد: قطعه اول این محور ارتباطی از روستای گندی خوری شهرستان دنا تا سرچنار به طول 26 کیلومتر است که در سال 87 به بهره برداری رسید.
فدایی افزود: قطعه دوم این طرح نیز از سرچنار تا منطقه لوداب بویراحمد به طول 28 کیلومتر در دست اجراست.
وی تاکید کرد: قطعه سوم نیز از منطقه لوداب تا کوه پات به طول 63 کیلومتر و قطعه چهارم نیز از کمربندی غربی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است که این قطعه نیز به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: این جاده ارتباطی 13 دهنه تونل به طول حدود هشت کیلومتر و 550 ابنیه فنی دارد و یکی از بزرگترین پروژه های در دست اجرا در این استان است.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح ضمن کوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادرجنوبی کشور، بیش از 400 روستا در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه و جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت:در سال 94 پیش بینی ما این بود که در استان 98 کیلومتر بزرگراه داشته باشیم که اکنون 93 کیلومتر بزرگراه داریم و با این تفسیر به 95 درصد از خواسته های خود دست یافته ایم.
فدایی افزود: در بحث آسفالت راه های روستایی قرار بود 2 هزار و 168 کیلومتر آسفالت راه روستایی داشته باشیم که یک هزار و 940 کیلومتر آسفالت راه روستایی محقق شد و 90 درصد برنامه این بخش محقق شد.
وی بیان کرد: در زمینه راه های اصلی قرار بود در استان 593 کیلومتر راه اصلی ساخته شود که این میزان به 516 کیلومتر رسید و 88 درصد برنامه این بخش تحقق یافت.
فدایی اظهار کرد: با حمایت دولت تدبیر و امید راه های ارتباطی بیش از 218 روستای استان با قیر رایگانی که دولت در اختیار استان ها قرار داده آسفالت شده است.
وی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از یک پرواز در هفته به 6 پرواز را یکی از مهمترین اقدامات حوزه حمل و نقل هوایی دانست.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد احداث راه آهن یاسوج - اقلید را نیز به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم این استان دانست و گفت: حدود 23 کیلومتر از خط ریلی راه آهن یاسوج - اقلید به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن نیز از سمت اقلید آغاز شده است.
فدایی تصریح کرد: میانگین ساخت بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد در دولت های گذشته سالانه کمتر از یک و نیم کیلومتر بوده که در دولت تدبیر و امید ساخت بزرگراه رشد چند برابری بخود گرفته است.
فدایی با بیان اینکه شاخص برخورداری از راه روستایی در کشور 86 درصد است ،تصریح کرد:رشد ساخت راه روستایی در دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد از 36درصد به 43 درصد رسیده است.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6162/1662
کد N1376397

وبگردی