آفتاب
کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان:

رئیس جمهور می‌تواند فرمان جدید اصلاح نظام انتخاباتی را صادر نماید

رئیس جمهور می‌تواند فرمان جدید اصلاح نظام انتخاباتی را صادر نماید

کمیسیون نظارت بر قانون اساسی افغانستان اعلام کرد: رئیس جمهور این کشور می تواند فرمان جدید اصلاح نظام انتخاباتی را صادر نماید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «اطلاعات روز»، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان در جواب  به درخواست ریاست جمهوری این کشور در مورد سرنوشت فرمان اصلاح انتخاباتی شماره ۱۵۹ «اشرف غنی» اعلام کرد: دولت افغانستان بر اساس ماده هفتاد و نهم قانون اساسی می‌تواند هر نوع فرمان اصلاحی جدید را در ایام تعطیلی شورای ملی در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید.

پس از آنکه فرمان اشرف غنی در مورد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان رد و از سوی مجلس سنا تایید شد، مطابق قانون یک کمیسیون مشترک از هردو مجلس تشکیل شد تا فرمان مذکور را بررسی کند. این کمیسیون مشترک به توافق نرسید و مطابق قانون این مصوبه رد شده به حساب می‌رود.

اکنون دفتر امور ریاست جمهوری افغانستان براساس دستور اشرف غنی از کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی خواسته است نظر مشورتی حقوقی خود را در مورد این فرمان از نگاه جایگاه حقوقی و قانونی آن و «صدور فرمان جدید در مورد انتخابات بر اساس ماده ۷۹ قانون اساسی» ارائه کند.

این کمیسیون در جواب این درخواست نوشته است: برای پیشگیری از تضییع حقوق اساسی شهروندان، دولت براساس ماده هفتاد ونهم می‌تواند هر نوع فرمان جدید را در ایام تعطیلی شورای ملی افغانستان در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید و این فرمان در سال جاری بدون ارایه به شورای ملی قابل تطبیق می‌باشد.

این نهاد افزود است: نظر خود را مطابق حکم بند اول ماده نهم قانون کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به رئیس جمهور افغانستان ارایه کرده است.

در همین حال «شاه حسین مرتضوی»، معاون سخنگوی ریاست جمهور افغانستان گفت: دولت عزمی جدی برای اصلاح نظام انتخاباتی دارد و پس از ارایه مشاوره حقوقی کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی امروز جلسه سران دولت افغانستان تشکیل و بر اساس نظر کمیسیون مذکور به‌زودی اقدامات حقوقی و اجرایی در این زمینه اجرا می شود.

این نظریه حقوقی درحالی به رئیس جمهور افغانستان ارایه می‌شود که «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با سفیر و نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفته است: طرح اصلاح نظام انتخاباتی به زودی نهایی و عملی می‌ شود.

کد N1373024

وبگردی