آفتاب

صادرات ایران در بخش مواد و صنایع معدنی رکورد زد

صادرات ایران در بخش مواد و صنایع معدنی رکورد زد

مشهد- ایرنا- معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات مواد و صنایع معدنی ایران طی چهار ماه نخست امسال با افزایش 76 درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال رکورددار بوده است.

محمدرضا مودودی روز چهارشنبه در نخستین میز کشوری همکاری مشترک ایران و ازبکستان در مشهد افزود: رشد در این بخش صادراتی نشان می دهد با برنامه ریزیهای انجام گرفته بازارهای سنتی صادراتی ایران در حال بازگشت هستند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طی چهار ماه نخست امسال در مجموع 16.3 میلیارد دلار صادرات از ایران انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 21 درصد رشد ارزش داشته است.
وی گفت: در این مدت میزان صادرات در بخشهای مختلف حوزه صنعت به لحاظ ارزش 26 درصد و در بخش صنایع دستی 28 درصد رشد داشته است.
مودودی افزود: با توجه به این ارقام به نظر می رسد هدفگذاری صادرات تا پایان امسال به رقم 10 میلیارد دلار برسد.
وی چین را کشور نخست صادرات ایران ذکر و بیان کرد: حدود 80 درصد صادرات کل کشور در اختیار 10 کشور هدف صادراتی است که افغانستان در این میان رتبه پنجم را دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ازبکستان از بازارهای قدیمی کالاهای صادراتی خراسان رضوی است.
راضیه علیرضایی به تفاهمنامه های منعقده با ازبکستان در خصوص تعرفه های ترجیحی و بخشهای مختلف تجاری اشاره و بیان کرد: ایران و ازبکستان می توانند در خصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی برای ساخت نیروگاه، سد، کانال آبی، کارخانه های مختلف در حوزه تراکتورسازی، داروسازی، قطعه سازی و مصالح ساختمانی همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: پارسال خراسان رضوی با صادرات 19 میلیون دلار کالا به ازبکستان سهم هشت درصدی از کل صادرات ایران به آن کشور را داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پسته، چسب، کاشی و سرامیک، مخمرهای فعال، چای، چرم، ظروف شیشه ای، خرما، عصاره ها، اسانسها و کفپوش را اقلام عمده صادراتی از این استان به ازبکستان برشمرد.
وی گفت: در سه ماه نخست امسال پنج میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به ازبکستان صادر شد که 21 درصد سهم صادرات ایران به ازبکستان را در همین مدت شامل می شود.
7489/1858
کد N1372546

وبگردی